Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Helt nyt Sony Oled 65" AF8 har jeg en død sort pixel. Spørgsmålet er om man blot skal finde sig i det?

Sony skriver i deres manual at:
Selvom OLED-skærmen er fremstillet med højpræcisionsteknologi, og mindst 99,99 % af alle dens pixels fungerer, kan der forekomme konstant sorte eller lysende punkter (hvide, røde, blå eller grønne) på OLED-skærmen. Det er en egenskab, der stammer fra OLED-skærmens konstruktion og er ikke en fejl.

Ville I forsøge at gøre noget ved det? Eller skal man blot tænke pyt :)
Med en skærm til 20 klik kan det da umuligt skade at spørg forhandleren. Hvis alt går galt kan du vel gøre brug af returretten.

Personligt ville jeg kun gøre noget ved det, hvis det var tydeligt på min ordinære siddeafstand. Har haft en plasma med to døde pixels før, og det generede mig ikke.
Well ... en pixel fylder jo ikke meget på et UHD TV og hvis den er sort og sidder lidt til en side(?) kan den næppe genere noget ved daglig brug - og hvis den gør, er det nok kun fordi at du ved, at problemet er der.

Så det bliver en opvejelse af hvorvidt panelet ellers er i tiptop stand og du er villig til at tage en tur i panel-lotteriet for at slippe af med den døde pixel. Et andet TV/panel kunne jo have andre problemer.
Heldigvis er 99,99% ret lavt sat. Deres nøjagtighed er nok en hel del højere end det det.

99,99% svarer til at der på en 4k skærm kan være 829 pixel med fejl.

Men Pixelfejl kan altid forekomme. Det bør fremgår af dokumentationen til skærmen i hvor stor gad det skal accepteres. Men jeg tør næsten godt at love at en død pixel ikke er nok. Der skal som regel være en gruppe på 3 eller flere inden for et givent område før at det er reklamationsberretiget.

Og ellers er det som Pataya siger, at benytte sig af fortrydelsesretten, hvis du har mulighed for det.
Og hvis du nu er flink så gør du lige butikken opmærksom på hvorfor du ønsker at returnere. Bare lige så du ikke bare sender aben videre til næste kunde. Butikken må ikke nægte returret sålænge du returnerer i samme stand du modtog varen, og det gælder også hvis den er leveret med pixelfejl.
Har også lige købt et AF8 (65" sidste lørdag i Power i Lyngby på tilbud).
Der er en tydelig sort streg (sikker på det er døde pixels) fra den ene side til næsten ud til den anden side. Endvidere slukker det nu på et tilfældigt tidspunkt, og dioden blinker 4 gange rød, indtil jeg slukker på bagsiden..... :s
Er nu i kontakt med Sony vedr. teknikerbesøg, da der ikke var flere i Power, og næste først kom om 14 dage..
Ellers et dejligt tv...håber jeg O_O
Øv, kedelig historie Ruthless. Jeg håber det går i orden for dig.

Tak for alle jeres svar.
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se den døde pixel på siddeafstand. Den sidder nede i venstre hjørne hvor der meget ofte alligevel vil være "black bars" når man ser film.

Problemet er netop at tv'et er købt på tilbud (17777,-) og jeg sikkert ikke kan få den pris igen :)

Så det bliver en opvejelse af hvorvidt panelet ellers er i tiptop stand og du er villig til at tage en tur i panel-lotteriet for at slippe af med den døde pixel. Et andet TV/panel kunne jo have andre problemer.

Det er lige præcis dette, som er min tanke for resten af panelet er i tiptop stand (så vidt jeg kan se). Panel-lotteriet kan jo sagtens ende dårligere end jeg har nu...
Ruthless husk nu at få svar inden din retur ret udløber, du skal ha en ny skærm eller annullere købet, hvis det stod til mig

Og til Pelle lever den skærm tilbage i en fart hvis de ikke vil bytte den, men ring til kunde service og spørg dem inden du leverer den tilbage til butikken ( siger de ja så få det på skrift på. Mail)

Mvh Michael
Hej,

Jeg forstår ærlig talt ikke jeres bekymringer over at tv'et idag står til anden pris. Jeg har aldrig nogensinde oplevet at forretningen har afvist mig på en bytter, fordi varen ikke længere var på bud. Man kan jo også vende den om og sige: Skal du som kunde hos forretning, bonge for at de sælger dig et produkt som er fejlagtigt? Nej, det skal du ikke. Du skal da bare have et nyt produkt og det bliver byttet ligeover.

Jeg ville i ordets forstand (næsten) tabe kæben hvis en forretning sagde sådan til mig, at jeg måtte betale differencen for at få et nyt produkt. Sådan hænger verdenen nu engang heldigvis ikke sammen.
Ruthless skrev:Har også lige købt et AF8 (65" sidste lørdag i Power i Lyngby på tilbud).
Der er en tydelig sort streg (sikker på det er døde pixels) fra den ene side til næsten ud til den anden side. Endvidere slukker det nu på et tilfældigt tidspunkt, og dioden blinker 4 gange rød, indtil jeg slukker på bagsiden..... :s
Er nu i kontakt med Sony vedr. teknikerbesøg, da der ikke var flere i Power, og næste først kom om 14 dage..
Ellers et dejligt tv...håber jeg O_O
Sikke noget øv :( Det med stregen kunne lyde som en brudt forbindelse i den matrix som forbinder pixels, det i hvert fald ret usandsynligt at det er alle dioderne i sig selv der er i stykker og så tilfældigvis lige ved siden af hinanden. Og at den også slukker tilfældigt er da helt uacceptabelt, medmindre der er tale om en sleep funktion. Mon ikke det fjernsyn har fået lidt tæsk under fragt? Håber de giver dig et nyt!
Senest rettet af DemonTwisterz 12 nov 2018, 22:47, rettet i alt 1 gang.
Det må godt nok være dybt frustrerende.

Kunne I ikke pænt oploade nogle billeder af de døde pixels, da jeg (og sikkert mange andre) er nysgerrig efter, hvordan de ser ud.

PS.
Er selv en super glad ejer af et AF8 65", og det fungerer bare upåklageligt. :) 7-9-13... ;)
PelleJespersen skrev:Her er pics af den døde pixel.

https://imgur.com/a/7B9fgEG

Jeg er stadig i syv sind om jeg skal forsøge at bytte eller affinde mig med en enkelt død pixel som sidder meget yderlig.

Jeg sover lige på sagen O-O
Jeg ville undersøge om det er muligt at bytte. Jeg har ikke kunnet finde nogle døde pixels på mit nye fjernsyn, men hvis jeg gjorde ville jeg bytte.