Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Asimuh
Der er delte meninger om hvorvidt Pixel refresher påvirker levetiden. LG har ikke noget warning på det i deres brugermanual for C8.

Personligt tror jeg mere at jeg vil blive træt af mit OLED tv end at den dør. 8K er på trapperne og mon ikke at det er tid til at skifte tv igen om 3-4 år.

Hvis der er meget lys i din stue, bør du måske købe en en LCD istedet, så undgår du at bekymre dig om kort levetid og andre potentielle issues der kan være relateret til en OLED.
Af dktipe
Asimuh skrev:Der er delte meninger om hvorvidt Pixel refresher påvirker levetiden. LG har ikke noget warning på det i deres brugermanual for C8.

Personligt tror jeg mere at jeg vil blive træt af mit OLED tv end at den dør. 8K er på trapperne og mon ikke at det er tid til at skifte tv igen om 3-4 år.

Hvis der er meget lys i din stue, bør du måske købe en en LCD istedet, så undgår du at bekymre dig om kort levetid og andre potentielle issues der kan være relateret til en OLED.
Jeg tænker det nu nok skal gå, syntes blot det var interessant at høre hvor meget sol belastning der skal til for at give de viste plamager.
Af MichaelNygaardPedersen
Efter cirka en halv times indstråling har jeg kunne genskabe effekten. Og fjernsynet er påvirket uanset og fjernsynet at tændt eller i stand-by. Jeg er ikke testet helt uden strøm, da det i sagens natur er en irrelevant test.
Jeg har monteret solfilm i relevante vinduer og sørger for en rimelig vinkel på persiennerne ved lav sol i efterår/vinter og tidligt forår. Men det er et faktisk TV. Med en virkelighedsfjern kvalitetstest :s
Af Asimuh
Jeg har kun læst det på en af de britiske forum at sollys kunne skade skærm på en OLED, men husker ikke at have læst her på site før nu. Men lad os se om der er andre der har haft problemer med det. Mit C8 får også en del sollys (når vejret tillader det), men det er ikke noget der bekymrer mig.

Michael: Hvor gammel er dit OLED tv?

Dktipe: Du bliver helt sikkert glad for dit AF8, så glæd dig til det. Jeg glæder mig til at høre om din erfaring med OLED når du har gennemtestet AF8'eren.

Mit C8 var tændt i 12 timer i dag, og der var ingen sporer af retention.

Mht. Pixel refresher, så forstår jeg det som at efter 4 timers tv brug, når der slukkes, så kører det automatisk i ca. 10 minutter hver gang.
Af dktipe
MichaelNygaardPedersen skrev:Efter cirka en halv times indstråling har jeg kunne genskabe effekten. Og fjernsynet er påvirket uanset og fjernsynet at tændt eller i stand-by. Jeg er ikke testet helt uden strøm, da det i sagens natur er en irrelevant test.
Jeg har monteret solfilm i relevante vinduer og sørger for en rimelig vinkel på persiennerne ved lav sol i efterår/vinter og tidligt forår. Men det er et faktisk TV. Med en virkelighedsfjern kvalitetstest :s
Hej Michael.

Øv også, det lyder jo til at det er umuligt at undgå som du siger. Jeg går ud fra det er et LG tv du har men problemet er jo nok det samme på et Sony OLED AF8 da panel jo er det samme.

Hvor ofte er du nødt til at køre panel rens ? Kan man vente lidt før det bliver for generende eller ses det tydeligt når det først er der.

Vi har også vinduer og det vil ikke kunne undgås med sol på skærmen på denne årstid... overvejer virkelig om dette er en game chancer som gør jeg skal annullere handlen eller om jeg skal få tv’et og prøve det af.

Er der andre som oplever lignende ?
Af dktipe
Asimuh skrev:Jeg har kun læst det på en af de britiske forum at sollys kunne skade skærm på en OLED, men husker ikke at have læst her på site før nu. Men lad os se om der er andre der har haft problemer med det. Mit C8 får også en del sollys (når vejret tillader det), men det er ikke noget der bekymrer mig.

Michael: Hvor gammel er dit OLED tv?

Dktipe: Du bliver helt sikkert glad for dit AF8, så glæd dig til det. Jeg glæder mig til at høre om din erfaring med OLED når du har gennemtestet AF8'eren.

Mit C8 var tændt i 12 timer i dag, og der var ingen sporer af retention.

Mht. Pixel refresher, så forstår jeg det som at efter 4 timers tv brug, når der slukkes, så kører det automatisk i ca. 10 minutter hver gang.
Først tak for den beroligende melding ?

Jeg ok så du oplever ikke problemet selv om solen står ind på dit tv, det er jo politivt for C8 har jo samme panel som AF8.

Måske er det Pixel Refresher der fixer det for dig. Ifølge Sony brugsvejledning kærer den panel optimering efter tv’et har været brugt i længere tid. ( hvad så end det er ) der tager en time så lyder ikke som den mere regelmæssige funktion du har på LG C8 der kun tager omkring 10 min.

Hvis Sony vitterligt ikke har en sådan funktion skulle man måske gå efter et C8 istedet.
Af Asimuh
Manual pixel refresher test tager også en time på C8. Den automatiske tager 10 minutter, som der var en bruger der havde målt strønsforbrug efter slukning.

Jeg tror Sony er meget grundige med warnings og cautions i deres brugermanualer.

Personligt vil jeg nok vælge en AF8, hvis der ikke er en stor prisforskel.
Af dktipe
Asimuh skrev:Manual pixel refresher test tager også en time på C8. Den automatiske tager 10 minutter, som der var en bruger der havde målt strønsforbrug efter slukning.

Jeg tror Sony er meget grundige med warnings og cautions i deres brugermanualer.

Personligt vil jeg nok vælge en AF8, hvis der ikke er en stor prisforskel.
Ok så du tænker Sony kører en form for automatisk pixel refresh løbende ligesom din gør, det kan jo være det er denne funktion som løser problemet.

Lige pt er Sony AF8 billigere end LG C8 men har en fornemmelse af at der kommer et rigtigt godt Black Friday på C8 så den kommer længere ned end AF8 som jeg ikke er sikker på bliver meget billigere end de 16.999 som den står til nu.
Af dktipe
MichaelNygaardPedersen skrev:Jeg kører det ikke mere fordi jeg tager mine forhåndregler (undgår sol) og det er ét år gammelt.
Er det en LG B7 ?
Af DemonTwisterz
Kasper-O skrev:Egentlig var automatisk pixel rens slået til, så det undrer mig at den ikke selv har gjort det.
Det har den formentligt også, forskellen er bare at den automatiske pixelrens kun kører ca. 2 minutter i døgnet mens fjernsynet er slukket. Når du kører pixelrens manuelt kører den i en hel time. Så de 2 minutter fra den automatiske pixelrens har nok ikke været tilstrækkelig til at fjerne skyggeeffekten i dette tilfælde.