Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Grandahl
Samsung NU modeller matcher ikke XF9005, der skal du i deres Q modeller.

Sidste års OLED modeller kan jeg godt se er ved at være udfaset nu, og de nye er måske stadig lige i overkanten prismæssigt. De vil nok ikke nærme sig et prismæssigt niveau før omkring Black Friday måske. Men jeg ville ikke have betænkeligheder ved at benytte en OLED skærm til gaming, det er tilmed ved de skærme du får den bedste HDR oplevelse.
Brugeravatar
Af TBC
smolinsk skrev:
Grandahl skrev:Du har til OLED, er det ikke bare at kigge der. Der er imput lag også lav på de fleste
Hvad har jeg til OLED? er LED ikke bedst?
Jeg tænker han mener at du har penge/budget til OLED.

Og nej, "LED" (LED er bagrundsbelysningen for LCD-panelet) er ikke bedst til noget som helst andet end at give overall højere lysstyrker end OLED og til at undgå risiko for burn-in (Som reelt ikke er aktuelt på et fornuftigt drevet OLED panel der bruges i flæng til både TV og spil). Med OLED behøver du ikke dynamisk kontrast og zonestyring for at få [en til sammenligning med OLED på denne måde kompromitteret kontrast og] HDR på dine spil.

OLED panelet har i øvrigt også den fordel at det har ekstremt hurtig pixel-switching. Det ville således også have været en enorm fordel med et OLED panel i f.eks. en 144 eller 200 hz PC monitor i forbindelse med hurtige bevægelser i spil med høje fps. Det eneste du kan med "LED" er at finde en skærm med et design og en pris der kunne tiltale dig mere og nogle få ms lavere input-lag på udvalgte modeller (Hvilet handler om TV'ets elektronik, ikke panelet) - Men i forhold til konsol spil (vs. e-sport) er de sidste ms ikke noget der opvejer de andre fordele ved at vælge OLED til både TV og spil imho.