Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har lige fået ombyttet min XE93. På det gamle kørte jeg uden problemer lyden ud i mine eksterne højtalere via ARC og min Marantz receiver. Nu kan jeg dog af en eller anden årsag ikke få det til at virke efter det nye tv er sat op. Har ikke ændret settings på min receiver og har tjekket at receiveren er i den korrekte HDMI port på tv'et. TV'et registrerer den også i listen over Bravia Sync enheder. Har også ændret digital lydudgang til PCM. Hvad kan jeg mere mangle? TV'et registrer når jeg tænder receiveren, da den slukker for tv højtalerne.

Kablet kan selvfølgelig være gået i stykker.....men usandsynligt, da jeg ikke har rørt det i den uge mit oprindelige tv har været til reparation. En ting som under mig lidt, er at jeg synes jeg husker at når jeg slår på HDMI 3 (hvor receiveren sidder), så burde jeg kunne se en "Receiver menu" på tv skærmen, men her står der bare "intet signal". Har forsøgt mig med andre HDMI porte på tv'et også, som jeg ved virker, men med samme resultat.
Legede lige lidt rundt med kablerne...det gjorde mig så endnu mere forvirret. Tog HDMI kablet som sad mellem receiver og ARC port på tv og satte det over i PS4. Ingen billede på ARC porten, men hvis jeg rykkede den til en af de andre porte, så var der både billede og lyd. Tænkte jo så at der måtte være noget med ARC porten....tog så det kabel der sidder mellem min PS4 Pro og HDMI 2 og satte det over i ARC porten...ingen problem...både lyd og billed. Last but not least, så tog jeg så HDMI kablet fra PS4 Pro og satte over i receiveren og i HDMI 3. Og så er vi igen tilbage ved udgangspunktet....tv'et registrerer receiver osv, men ingen lyd kommer ud igennem højtalerne.....er temmelig forvirret nu...
Det er altså for mærkeligt det her.....prøvede med et sprit nyt kabel igår og det virkede heller ikke. Som sagt er det signalet som generelt bliver blokeret, da jeg heller ikke kan se Receiver menuen på skærmen når jeg slår over på den HDMI receiveren sidder på. Kan receiveren på en eller anden måde hænge på det gamle tv endnu? Prøvede at trække strømmen på alle enheder, men det hjalp heller ikke. Prøvede også at lave factory reset flere gange på tv'et, men også uden held. Er godt nok ved at løbe tør for ideer.....vil gerne give tv'et skylden, men lidt svært når ARC porten fungerer fint med PS4 f.eks.
Nå...må jo hellere lige krybe til korset og erkende at det var en kæmpe fejl 40 herfra...:-) Læste om en som havde problemet med at en af enhederne koblet til receiveren gav problemer.....så ved hjælp af lidt dagslys begyndte jeg at frakoble de enkelte enheder i receiven. Undervejs var der så noget jeg ikke rigtig kunne få til at gå op rent kabelmæssigt.....viste sig at det kabel som gik i ARC porten på receiveren slet ikke var tilsluttet tv'et...:-) Men havde aldrig tænkt denne tanke, da tv'et jo fuldt ud registrede receiveren....hvordan det så end kunne lade sig gøre..
Årh, det havde jeg sq holdt min mund med :)

Jeg har selv prøvet at ligge på gulvet og samlet kabler i muffer mv. for så til sidst at bøvle i timevis med at få signal på min PC-skærm. Indtil jeg opdagede, at jeg havde fået sat 2 DVI-kabler i spil, hvor den ene kun sad i PC og den anden kun sad i skærm... Hold nu k... jeg var træt af mig selv.
Tror sgu vi alle har været der - og man lærer af det hver gang! :D

Og når det så bliver skrevet her, så kan det være den næste undgår samme indlæringsproces. :p

Det vigtigste er at det kom til at virke!! :) 8-)
Hehe...ja...forhåbentlig er der da andre som kan lære af den her. Tror det som snød mig, var at tv'et jo meldte alt ok og registrerede receiveren uden problemer. Kunne endda fortælle mig mærke og model....så havde slet ikke overvejet at der kunne være noget galt med kabelføringen..:-)

Men ja...det vigtigste så absolut er at det hele spiller nu.