Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har besluttet mig for, at min væg fortjener et stort TV. Der er plads til max 65".

Men jeg har mistet overblikket og håber derfor, I kan pege mig i en fornuftig retning, så jeg er klædt godt på, når jeg skal forføres af en sælger ;)

Jeg modtager TV-signal over nettet (telia TV), og det er mit indtryk, at kvaliteten egentlig ikke er imponerende. Hvis det er korrekt, er det nok ikke fikst at investere i et panel med fantastiske egenskaber. Eller? (Jeg er desværre blevet yousee-hader).
Jeg bruger Chromecast og kunne egentlig godt tænke mig, at den var indbygget, hvad den er hos Sony og Philips, men det er noget med, at den er låst og derfor ikke fungerer med fx Viaplay og TV2 Play (bruger aktuelt førstnævnte).

Og så er jeg noget bekymret for den manglende opdatering af OS hos stort set alle producenter! Min tanke var egentlig, at android måtte være det mest fremtidssikrede, men jeg læser også, at det er det mest bøvlede system. Hvad tænker I? Systemets hastighed er også relevant, for jeg er i dag ved at falde i søvn, mens jeg venter på, at min gamle Samsung bestemmer sig, når vi går ind i app-land.

Og så kommer vi til lyden, som jeg godt kunne tænke mig var hæderlig uden at være nødt til at tilkoble en soundbar (tilkobler dog mit stereoanlæg, når der skal nydes noget ekstraordinært). Er det Sony, der har lavet deres skærm, så den også fungerer som højttaler? Det lyder innovativt, men fungerer det?

Endelig er der strømforbruget, som gerne skulle være lavest muligt.

Jeg har et rimelig fedt budget, men har ikke lyst til at dumme mig, så udgift og levetid skulle gerne hænge sammen. Med levetid mener jeg funktionstid; er ca. 4 år realistisk?

Håber I har lidt tålmodighed med mig - jeg er trods alt vokset op med sort/hvidt TV og pausefisk :)
Den indbyggede chromcast er virkelig ikke god, så ville altid foretrække noget udenoms der. Hvis du er irriteret over ventetider, er Sony og Phillips nok ikke der du umiddelbart skal søge hen.. Hvis du også er bekymret for manglende opdateringer, ville jeg alligevel foretrække et Apple tv til dit tv. Den er tilmed lynende hurtig..

Et tv kan ikke høre det bedre end det signal den bliver fodret med..

Du siger du har noget at gøre med, kender dog ikke dit budget.. Her er et bud, hvis du har råd er OLED det bedste.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3861089 ... ign-Priser
Du skriver ikke noget om budget, så da du taler om Sonys acoustic surface, så antager jeg, at det er minimum 16.000 kr. som er det mindste der åbner for denne mulighed i 65".

Mht. OS, så er det hastighedsmæssigt og funktionsmæssigt nok rangeret således (bedst til værst):
Tizen (Samsung)
WebOS (LG)
Android TV (Sony, Philips)
My Home Screen (Panasonic)
Sikreste/hurtigste OS virker dog til at være en ekstern boks som eksempelvis Nvidia Shield eller en ATV 4K.

Lyden er acceptabel i Acoustic Surface, men jeg ville nødigt undvære ekstern lyd.

Strømforbruget kan du tjekke her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1260447765
Grandahl skrev:Den indbyggede chromcast er virkelig ikke god, så ville altid foretrække noget udenoms der. Hvis du er irriteret over ventetider, er Sony og Phillips nok ikke der du umiddelbart skal søge hen.. Hvis du også er bekymret for manglende opdateringer, ville jeg alligevel foretrække et Apple tv til dit tv. Den er tilmed lynende hurtig..

Et tv kan ikke høre det bedre end det signal den bliver fodret med..

Du siger du har noget at gøre med, kender dog ikke dit budget.. Her er et bud, hvis du har råd er OLED det bedste.

https://www.pricerunner.dk/pl/2-3861089 ... ign-Priser
Mange tak for svar og bud, der ligger indenfor min max-ramme. Jeg mener dog at have forstået, at især LG er utroligt ligeglade med de apparater, de allerede har solgt (opdatering).
Hm, jeg er traditionelt ikke glad for apple-produkter, men jeg accepterer, at jeg gør klogt i at se nærmere på apple-tv.

Det var særdeles nyttigt at få bekræftet, at jeg ikke skal se mig for varm på Sony/Philips pga. Chromecast. Tak for det!
Torben Rasmussen skrev:Du skriver ikke noget om budget, så da du taler om Sonys acoustic surface, så antager jeg, at det er minimum 16.000 kr. som er det mindste der åbner for denne mulighed i 65".

Mht. OS, så er det hastighedsmæssigt og funktionsmæssigt nok rangeret således (bedst til værst):
Tizen (Samsung)
WebOS (LG)
Android TV (Sony, Philips)
My Home Screen (Panasonic)
Sikreste/hurtigste OS virker dog til at være en ekstern boks som eksempelvis Nvidia Shield eller en ATV 4K.

Lyden er acceptabel i Acoustic Surface, men jeg ville nødigt undvære ekstern lyd.

Strømforbruget kan du tjekke her:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1260447765
Hej Torben

Mit budget er max 20 af de store, så du har ramt rigtig fint :) Tak for linket til strømforbrug; det havde jeg faktisk ikke selv fundet, sorry.

Men hvad tænker DU om det mest fremtidssikrede OS? Hvis jeg køber et TV til 20.000, vil jeg jo gerne have, at det opdateres i mindst 4 år. Er jeg urimelig?
Hm, jeg aner intet om de bokse du nævner - det må jeg vist lige kigge på.

Mange tak for dit input. Jeg må jo nok konstatere, at jo mere jeg får at vide, desto mere info har jeg brug for.
Der er ingen ud over producenter med Android TV, der tilbyder opgraderinger af OS. Ikke engang efter 1 år. Så hvis dét er et krav, så er feltet snævret ind til Sony og Philips.

Vi har anmeldelser af både ATV og Shield. Du finder dem i menuen øverst. Med sådan en boks vil du få opdateringer i adskillige år.
Torben Rasmussen skrev:Der er ingen ud over producenter med Android TV, der tilbyder opgraderinger af OS. Ikke engang efter 1 år. Så hvis dét er et krav, så er feltet snævret ind til Sony og Philips.

Vi har anmeldelser af både ATV og Shield. Du finder dem i menuen øverst. Med sådan en boks vil du få opdateringer i adskillige år.
Så hvis jeg vælger sådan en boks, så kan jeg droppe bekymringen om TV'ets eget OS? Altså adskille 'rå' skærm og styresystem? Hvis det er korrekt opfattet, så er det en lettelse!

Mange tak!
PeterD skrev:I forbindelse med trådens overskrift..

Hvordan tv'et gengiver et godt billed og hvor god skærmen er til at håndtere bevægelse, som når feks. Lars Lykke holder tale og andre atletik stævner som fodbold osv.
Jo, jeg vil gerne have et tv, der kan vise de små tegn på løgn lige midt i et ærligt ansigt samt det tydelige billede af, at bolden ryger i mål, INDEN publikum jubler.

Jeg er obs på, at jeg selv skal ud i nogle forretninger og rekognoscere, for selve billedet handler meget om smag - jeg vil dog sørge for, at jeg er godt klædt på, så det ikke går helt galt, når sælgeren forsøger at gøre det modsatte.
heltinde skrev:
PeterD skrev:I forbindelse med trådens overskrift..

Hvordan tv'et gengiver et godt billed og hvor god skærmen er til at håndtere bevægelse, som når feks. Lars Lykke holder tale og andre atletik stævner som fodbold osv.
jeg vil dog sørge for, at jeg er godt klædt på, så det ikke går helt galt, når sælgeren forsøger at gøre det modsatte.
Ja sælgeren vil typisk sælge dig det tv han får mest avance på, så det er en god taktik du har lagt sig for dagen.
Det kan oveni være svært at vurdere billedet i butikker, de står ofte i butiks mode og "bimler og bamler" med kontrast, farve, lys ud over det hele. Det ser forfærdeligt ud.
Grandahl skrev:Det kan oveni være svært at vurdere billedet i butikker, de står ofte i butiks mode og "bimler og bamler" med kontrast, farve, lys ud over det hele. Det ser forfærdeligt ud.
Tja, det er også en måde at sælge skærme på og de sælger typisk dem de får mest avance på.
Jo større skærm og jo lysere billed, jo mere strømforbrug..

65" Q7F kostede 13000 kr, men det er nu udgået for 65" Q7FN som koster 17.300 kr i Hifiklubben.

Nå, et 65" LG B7 OLED koster 15000 kr.

Sonys 65" XF LCD model er dyrere 17000 kr