Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Problemet er, at du pt. kører i fuld båndbredde ved at lade den stå på HDR i menuen. Du har ingen gavn af, at den forsøger at lave alt om til HDR og faktisk vil det skade de apps, som ikke fortæller ATV om de sender i SDR eller HDR, da boksen så som default vil vise dem i HDR - og det er med garanti ikke den rigtige indstilling for en app, som ikke selv rapporterer det.
Af arsenio3d
Så format skal være i 4K SDR 50Hz, og så ændrer den selv film og andet til HDR når der er behov for det?

Krominans har jeg på 4:2:2

Match indhold er på ‘Område og indhold’.

Det er ikke rigtig sorte blink eller afbrydelser, det er meget hurtige blink, de opleves som værende hvide i farven., som regel i menuer og youtube.
Det lyder som et båndbredde-issue, som netop bekræftes af, at du kører HDR i 50 Hz, hvilket belaster forbindelsen mest muligt (60 HZ er værre, men 50 Hz er også deroppeaf).

Så hvis du lader den stå på 4K SDR (50 Hz), så skulle du i hvert fald ikke få problemer mht. båndbredde.
Af aalb1970
Det ser ud til, at Atmos så småt er begyndt at blive rullet ud på iTunes. Jeg har i alt fald nu Atmos lyd i følgende film:

- DC Justice League
- Impossible Mission Ghost Protocol

Min receiver læser blot lydsporet som "Dolby Atmos", hvilket jeg antager betyder, at Apple TV først dekoder DD+ lydsporet inden det sendes videre i PCM Dolby MAT 2.0 format.

Stadig ingen Atmos i Netflix, men mon ikke appen snart opdateres?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg faldt i øvrigt over denne spøjse detalje, da jeg søgte efter film med Dolby Atmos på den danske iTunes. Vores boks står på engelsk sprog bl.a. så der kan bruges stemmediktering ved søgninger. Diktering har ikke hidtil virket på dansk (virker på engelsk), men da jeg dikterede "Call of Herdes" (som jeg troede at den hed) genkendte Apple TV det som "Call of Hjørdis". Egentlig vil jeg nok hellere se sidstnævnte, men det jeg hæfter mig ved er naturligvis, at Ø blev genkendt - godt nok fejlagtigt.

Man kan jo håbe på, at det er et forvarsel om, at dansk diktering eller måske sågar dansk Siri er på vej til Apple TV.

Billede
Af Flemming Larsen
Jeg har en Onkyo 636, som har Atmos. Når jeg går ind i Display, så ved første klik står der Dolby Atmos Direct, men ved klik to, står der input Dolby Atmos og output står der kun Direct 7.1.0. Ser det rigtigt ud?
Af aalb1970
Flemming Larsen skrev:Jeg har en Onkyo 636, som har Atmos. Når jeg går ind i Display, så ved første klik står der Dolby Atmos Direct, men ved klik to, står der input Dolby Atmos og output står der kun Direct 7.1.0. Ser det rigtigt ud?
Der bør stå 5.1.2. Måske har du opsat din receiver forkert? I højtaler menuen på din receiver, skal du vælge:

1) hvilken type Atmos højtalere, du har. Dvs. om det lofts højtalere eller up-firing moduler.
2) om Atmos højtalerne er placeret forrest eller bagest.
Af Flemming Larsen
aalb1970 skrev:
Flemming Larsen skrev:Jeg har en Onkyo 636, som har Atmos. Når jeg går ind i Display, så ved første klik står der Dolby Atmos Direct, men ved klik to, står der input Dolby Atmos og output står der kun Direct 7.1.0. Ser det rigtigt ud?
Der bør stå 5.1.2. Måske har du opsat din receiver forkert? I højtaler menuen på din receiver, skal du vælge:

1) hvilken type Atmos højtalere, du har. Dvs. om det lofts højtalere eller up-firing moduler.
Synes ikke lige, at jeg kan finde det. Er ikke så meget inde i selve receiveren. :(
Af Flemming Larsen
Flemming Larsen skrev:
aalb1970 skrev:

Synes ikke lige, at jeg kan finde det. Er ikke så meget inde i selve receiveren. :(
Atmos højtalere er Bose AM5. Og de sidder bagerst i lokalet. De sidder ikke optimalt. Men den der 7.1, som står der forstår jeg ikke. Og kan bare ikke, finde ind til højtalere indstilling på min Onkyo.
Af steen6400
Hvis de sidder bagerst er de nok sat til 7.1. De skal enten placeres foran lytteposition i loftet eller lige over lytteposition i loftet og "Speaker setting" - "Height speakers type" sættes til "top front" eller "top middle" ud fra placering.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Som aalb1970 tidligere pointerede, så lader det til at Apple har valgt Dolby MAT som transmissionsformat til Dolby Atmos på Apple TV 4K. Det er ikke så udbredt, men det er kort sagt en udvidelse af PCM, som nu kan indeholde metadata (til Atmos). Det burde understøttes på alle receivere/soundbarer, men det lyder som om, at nogle modeller skriver Dolby TrueHD i selve displayet ved denne type output.

Om det har relevans for opsætning af receivere har jeg ikke overblik over, men det er måske værd at holde for øje, hvis man sidder og undrer sig over, at signaltypen er anderledes end for UHD Blu-ray og andre Atmos-kilder.

Dolby forklarer selv, at Dolby MAT er skabt ud fra ønsket om at "Dolby Atmos kan live-enkodes og transmitteres fra kildeenheden med begrænset forsinkelse og processeringskompleksitet". Altså noget der også kan bruges i mange andre situationer foruden film, f.eks. spil og live-tv.

Mere om Dolby MAT i dette whitepaper: https://www.dolby.com/us/en/technologie ... heater.pdf
Af steen6400
Dolby MAT angives som lossless, hvilket jo er super fedt, synes dog ikke det lød sådan da jeg så Justice League. Forstærkeren skrev "Dolby Atmos", fra Blu-Ray skriver den "Dolby TrueHD Dolby Atmos".
  • 1
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 103