yakken skrev:Carlton Bale og vores applet er baseret på præcis den samme matematiske model. Vi har blot undladt at lave den grafiske repræsentation af de skraverede områder og i stedet gjort den interaktiv.
Det er også meget bedre. Det kan kun blive grove estimater når man kigger de kurver uden at printe dem.
yakken skrev:
Du kan bruge vores applet på ca. samme måde til at få disse kurver:
Når du har indtastet din afstand for 1024x720, så fortæller appletten dig at du skal sidde ved ca. 3.1 m. Hvis du sidder tættere end dette, så BEGYNDER 1080p at blive synligt, men er først helt synligt når du rammer 1.7 m. Herved har du fået det skraverede område som Carlton Bale benytter i sine figurer om end jeg ikke er enig i deres bestemmelse af de 2.4 m. I min erfaring så kan du ikke blot "mødes på halvvejen" og sige at herfra og frem så får du fordel af 1080p - for du kan stadig ikke se det. Jeg ville fortrække at lægge intervallet for 720p fra de 1.7 m til 3.1 og først lade 1080p blive relevant fra og med 1.7 m. Dette passer IMO også bedre overens med virkeligheden.
Husk igen på at disse beregninger kun er gyldige ved stillbilleder og med sort/hvide farver. Ved bevægelse så skal du endnu tættere på.
Ok det vil jo reelt betyde at alle der sidder med Fuld HD på ingen måde kan se det i en alm. fjernsyns-situation. Det må vel gælde uanset hvad der vises på TV'et. Så argumenter som "den skal bruges til PS3/Games" er malplaceret ifht 720p/1080p...Det kunne være interessant og høre 1080p-42"-folket om de er enige i de betragtninger (det er de jo nok ikke men de kunne være sjovt at høre om)?
yakken skrev:
Jeg vil opfordre dig til at så set 2 TV med hhv. 720p og 1080p opløsning i virkeligheden, side om side. De gange jeg selv har foretaget synstesten så skal jeg betydeligt tættere på end det vores applet angiver for at se forskellen - og mit syn er ret tæt på 6/6.
Ja jeg skal prøve (og har prøvet). Jeg stod dog i Bilka den anden dag og så på 6 Philips TV der kørte samme BlueRay signal. To af dem var Fuld HD TV's. Men det så jeg først senere - jeg ville slet ikke kunne komme med et kvalificeret gæt på hvilke 2 der var 1080p.
--