Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Jeg har læst artiklen her om sidde afstand. Jeg skal lige have slået fast med 7" søm (fordi andre forums siger andet) at jeg med en 42" skærm og 2.8m til skærmen godt kan drage nytte af FullHD? Mit umiddelbare valg var Pana TH-42PX70E - men er nu i tvivl om dets opløsning på 1024x768 er for lidt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det er ikke korrekt forstået. Hvis du taster 42" ind i appletten, så får du at vide at du skal sidde 1.7 m fra skærmen for at få noget ud af fullHD.

Ved 2.8 m skal din skærm være på 72" for at du bør overveje at købe fullHD.

Godt nok så gør vi opmærksomme på at man kan vælge højere opløsninger hvis man sidder tættere end den anbefalede afstand, men da der kun er 1 opløsning der er højere (full HD) så må du herefter se på hvor tæt du så egentlig skal sidde for at kunne udnytte denne. Og det er altså 1.7 m. I realiteten skal du faktisk noget tættere på end dette, for vores applet tager kun højde for de absolut bedste betingelser, såsom et stillbillede i sort og hvid. Med farver og bevægelse, så går det først helt galt. Jeg har ændret ordlyden af teksten under afstand-feltet, så det er lidt klarere hvad der menes.

Så nej, du kan ikke få noget ud af fullHD på et 42" TV i den afstand.
Af FamousGrouse
yakken skrev:Nej, det er ikke korrekt forstået. Hvis du taster 42" ind i appletten, så får du at vide at du skal sidde 1.7 m fra skærmen for at få noget ud af fullHD.
Nej det passer jo ikke, for modellen jeg kigger på er 1024x720. Hvilket ifølge paletten giver 3.1m.

jeg har læst dine forbehold - men mon det også gælder for ovenstående tal? 2.8 -> 3.1 er jo procentvis en ganske stor afstand.
Af FamousGrouse
Thor-thor skrev:Check lige den her:
http://www.carltonbale.com/2006/11/1080p-does-matter/
Afstanden måles godt nok i fod, men den giver et meget godt billede af afstand kontra størrelse/opløsning.
T[
Ok ifølge den vil jeg først kunne se forskel mellem 720p og 1080p ved ca 2.4 meter. Måske det passer i praksis med hvad "yakken" skriver?

--
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Carlton Bale og vores applet er baseret på præcis den samme matematiske model. Vi har blot undladt at lave den grafiske repræsentation af de skraverede områder og i stedet gjort den interaktiv.

Du kan bruge vores applet på ca. samme måde til at få disse kurver:
Når du har indtastet din afstand for 1024x720, så fortæller appletten dig at du skal sidde ved ca. 3.1 m. Hvis du sidder tættere end dette, så BEGYNDER 1080p at blive synligt, men er først helt synligt når du rammer 1.7 m. Herved har du fået det skraverede område som Carlton Bale benytter i sine figurer om end jeg ikke er enig i deres bestemmelse af de 2.4 m. I min erfaring så kan du ikke blot "mødes på halvvejen" og sige at herfra og frem så får du fordel af 1080p - for du kan stadig ikke se det. Jeg ville fortrække at lægge intervallet for 720p fra de 1.7 m til 3.1 og først lade 1080p blive relevant fra og med 1.7 m. Dette passer IMO også bedre overens med virkeligheden.

Husk igen på at disse beregninger kun er gyldige ved stillbilleder og med sort/hvide farver. Ved bevægelse så skal du endnu tættere på.

Jeg vil opfordre dig til at så set 2 TV med hhv. 720p og 1080p opløsning i virkeligheden, side om side. De gange jeg selv har foretaget synstesten så skal jeg betydeligt tættere på end det vores applet angiver for at se forskellen - og mit syn er ret tæt på 6/6.
Af FamousGrouse
yakken skrev:Carlton Bale og vores applet er baseret på præcis den samme matematiske model. Vi har blot undladt at lave den grafiske repræsentation af de skraverede områder og i stedet gjort den interaktiv.
Det er også meget bedre. Det kan kun blive grove estimater når man kigger de kurver uden at printe dem.
yakken skrev: Du kan bruge vores applet på ca. samme måde til at få disse kurver:
Når du har indtastet din afstand for 1024x720, så fortæller appletten dig at du skal sidde ved ca. 3.1 m. Hvis du sidder tættere end dette, så BEGYNDER 1080p at blive synligt, men er først helt synligt når du rammer 1.7 m. Herved har du fået det skraverede område som Carlton Bale benytter i sine figurer om end jeg ikke er enig i deres bestemmelse af de 2.4 m. I min erfaring så kan du ikke blot "mødes på halvvejen" og sige at herfra og frem så får du fordel af 1080p - for du kan stadig ikke se det. Jeg ville fortrække at lægge intervallet for 720p fra de 1.7 m til 3.1 og først lade 1080p blive relevant fra og med 1.7 m. Dette passer IMO også bedre overens med virkeligheden.
Husk igen på at disse beregninger kun er gyldige ved stillbilleder og med sort/hvide farver. Ved bevægelse så skal du endnu tættere på.
Ok det vil jo reelt betyde at alle der sidder med Fuld HD på ingen måde kan se det i en alm. fjernsyns-situation. Det må vel gælde uanset hvad der vises på TV'et. Så argumenter som "den skal bruges til PS3/Games" er malplaceret ifht 720p/1080p...Det kunne være interessant og høre 1080p-42"-folket om de er enige i de betragtninger (det er de jo nok ikke men de kunne være sjovt at høre om)?
yakken skrev: Jeg vil opfordre dig til at så set 2 TV med hhv. 720p og 1080p opløsning i virkeligheden, side om side. De gange jeg selv har foretaget synstesten så skal jeg betydeligt tættere på end det vores applet angiver for at se forskellen - og mit syn er ret tæt på 6/6.
Ja jeg skal prøve (og har prøvet). Jeg stod dog i Bilka den anden dag og så på 6 Philips TV der kørte samme BlueRay signal. To af dem var Fuld HD TV's. Men det så jeg først senere - jeg ville slet ikke kunne komme med et kvalificeret gæt på hvilke 2 der var 1080p.

--
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, langt i langt de fleste tilfælde så får du ikke noget synligt ud af full HD og til TV så er der intet at hente. Hvis du alligevel viser kilder der er opskalerede så er der jo ikke behov for de ekstra pixels. BluRay mv. kan give en bonus, men igen kun hvis du sidder tæt nok på.

Med projektorer begynder det dog at ligne noget! Her kan du for alvor få blæst nogle store billeder op og vil derfor hurtigt få gavn af den høje opløsning hvis du ser HD film. Så hvis det er noget sådan man engang skal kigge på, så er der ingen tvivl om at full HD er et must.