Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af koden
Alle siger at fladskærme ikke bliver billigere.
Men hvorfor skulle de ikke komme ned på CRT skærm priser?
Altså noget der ligner 1/3 af nuværende niveau?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sæt nu lige tingene i perspektiv. Et CRT TV koster så lidt idag fordi der ikke er nogen der gider købe dem - de produceres jo ikke mere. Så derfor sælges der ud af dem. For 5 år siden (da CRTvar standarden) var et 32" CRT TV ligeså dyrt som et LCD TV er i dag.

Et TV bliver taget af markedet før prisen bliver så lav at producenten taber penge på at sælge det. Det giver vel sig selv at tingene ikke produceres uendeligt billigt, så den pris du ser rundt om på nettet og i butikkerne dækker både producentens del, leverandørens del og forhandlerens del af kagen.

Et TV falder typisk mest i pris lige efter sin lancering hvorefter der af og til kan komme et slagtilbud på en specifik model. Men hvis du venter på tilbudspriser der er 33% af i dag, så kommer du til at vente længe og skal nok kigge i brugtannoncerne i stedet.
Af koden
Det var ikke ondt ment :-)

Men lad os sige at markedet for FLADE har mulighed for at stige mange gange endnu, så vil priserne vel også falde, da komponenter vil falde i pris?

Bare rolig jeg sidder skam ikke og venter med at købe til de falder.
Af gah
koden skrev:Det var ikke ondt ment :-)

Men lad os sige at markedet for FLADE har mulighed for at stige mange gange endnu, så vil priserne vel også falde, da komponenter vil falde i pris?

Bare rolig jeg sidder skam ikke og venter med at købe til de falder.
Bare rolig de skal nok falde i pris.
Producenterne tjener gode penge på deres top modeller lige nu på grund af at US$ er faldet og formodentligt falder yderligere.
Næsten alt i et TV afregnes i $ eller valutaer der er koblet på $

Se f.eks. kursgraf for de sidste 11 mdr. !
Det er mange % at US$ er faldet.

http://www.valutakurser.dk/currency/Sho ... 8&gyy=2006

M.v.h.
Af clipper
Hej
Priser på de rå TFT paneler er stigende pga. allokering, market stiger pt. ca. 26% og produktionen kun ca. 20%.
Det har bla. medført at SAMSUNG's TFT TV division har været i Taiwan for at sikre sig paneler fra CMO og AUO. Så et 32" SAMSUNG TV indeholder ikke nøvendigvis et SAMSUNG TFT panel.
At vi så har nogenlunde stabile priser pt. i DK skyldes nok mere den lave dollar. 32" er især hårdt ramt da Østen og Sydamerika rykker på disse størrelser, USA og Europa er mere til 40" og op. Det kan så nævnes at LG TABER masse af penge pt. og har udskudt yderligere investeringer i nye fabrikker. SAMSUNG er på "generation 8" (Fab 8) og det betyder endnu større glas der kan skæres ud til f.eks en mere prisgunstig 52".
Det hele handler om at hvem der kan håndtere de største "motherglass" og dermed have den bedste udnyttelse. F.eks er SAMSUNGS 82" pt. 2 "glas" der samlet på midten.

Det bliver spændende at se prisudviklingen i 2008, de fald vi har set i 2007 tror jeg ikke vi skal regne med.

MVH

ERIK
Af tosa
hvis man vil have billige TV kan man jo flytte til USA, hvor priserne på forbrugerelektronik er ca. 1/3 af priserne i DK.

Men det kan desværre ikke betale sig at importere derfra, da der kommer EU afgifter og andet på.
Af koden
Dollar er snart i 4,5 kr. Det batter nok lidt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Definér lige snart for mig... I den tid jeg har boet i USA er den faldet 40 øre/dollar, men hvis boligmarkedet stabiliserer sig derovre så kommer den ikke så langt ned.

Hvorfor er 4.5 kr/dollar desuden en magisk grænse?

Husk også på at ikke alt elektronisk udstyr fra USA kan benyttes i DK både pga. strømforsyningen som kører på 110 V og pga. TV-tuneren som ikke nødvendigvis kører med PAL.
Af tosa
yakken skrev: Husk også på at ikke alt elektronisk udstyr fra USA kan benyttes i DK både pga. strømforsyningen som kører på 110 V og pga. TV-tuneren som ikke nødvendigvis kører med PAL.
Ja, der er selvfølgelig også PAL vs. NTSC diskusionen. Strømmen kan vel klares med en transformer (hmmm, nu kommer jeg sq i tvivl om det hedder en transformer, eller om jeg nu henfører til en bil der kan laves om til en robot ;) ).
Men rent økonomisk kan det heller ikke betale sig - jeg har lavet nogle udregninger på det, og det kunne i realiteten vel godt betale sig, hvis det hele gik som smurt. Men besparelsen ville være minimal, og hvis man medregner den tid man skal bruge og derudover at der er tale om NTSC TV fra USA ville det ikke kunne betale sig - og da slet ikke hvis man er lidt forbeholden mht. fejl mm. ved TV'et - det koster jo en del at sende det til rep i USA.
Så nej, det vil IMO slet ikke kunne betale sig - måske med monitorer (der ikke har tunerdelen, og derfor ikke koster det samme i told, og derudover ikke har NTSC problemet). Men nu er de fleste monitorer til at betale selv i DK ;) - så måske projektorer uden tuner (men det har jeg slet ikke sat mig ind i)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Desuden er priserne på forbrugerelektronik bestemt ikke 1/3 af den danske pris i al almindelighed. Det kommer stærkt an på hvilke modeller du har kig på. Panasonics PZ700 koster i 42" versionen eksempelvis 10.500 i USA og den koster 15.000 kr. herhjemme.

Med 12% told, 25% moms er prisen oppe på 14.200 kr. og så har du stadig bøvlet med at få den fragtet hjem - den går nok ikke som håndbagage i flyet og skal den sendes så har du sat penge til ift. den danske pris allerede før de pakker den ned...
Af koden
det er ikke bøvlet værd uanset dollar er i 4,5 kr. inden marts :-)

medmindre man som mig alligevel skal have en Mustang 66 hjem her til december..... :-)
Af gah
Nu gik diskutionen mere på om der er plads til prisfald og ikke om import af TV fra USA.

Jeg mener at der på grund af $ kursen er plads til prisfald.

Producenterne / importørerne tjener lige nu gode penge på "topline" modellerne.

Jeg forventer at der er importøre som "panikker" så der kommer rigtigt gode tilbud ikke kun på TV men alle $ baserede produkter til januar.
Af clipper
Det kan godt tænkes at topmodeller kan falde i pris, der skal jo gøres plads til at sælge de nyeste nye hele tiden.
SAMSUNG dropper 26", 32" er stabil som jeg ser det, 40" HD der kommer ikke nye modeller, fulHD i 40" på fremmarch selv om det for de fleste ikke giver mening med 40" fullHD, ikke med det indhold vi kan få i dag. Kun BlueRay og PS3/Xbox med HDMI er måske egnet til 40" fullHD. FullHD har endda tendens til at stå svagere i lyset pga. den større pixeltæthed. At der er 120Hz, LED og RGB LED på vej med 112% color gaumut kan måske få nogen til at købe high-end modeller, men personligt vil jeg nok kigge efter noget med DVB-C tuner som kan virke med det der tilbydes fra STOFA, Canal Digital, TDC mv., så er man da fri for alle mulige settop boxe. Men det har gået stærkt med priser her i 2007..jeg kan købe et bedre 40" FullHD billigere i dag end hvad jeg købte 40" HD for et år siden :(
Julesalget driver altid priserne ned..på alt konsum elektronik. En ps3 under 3K..det er vel forventet?

MVH

ERIK

gah skrev:Nu gik diskutionen mere på om der er plads til prisfald og ikke om import af TV fra USA.

Jeg mener at der på grund af $ kursen er plads til prisfald.

Producenterne / importørerne tjener lige nu gode penge på "topline" modellerne.

Jeg forventer at der er importøre som "panikker" så der kommer rigtigt gode tilbud ikke kun på TV men alle $ baserede produkter til januar.