Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hoxer.DK
Hejsa, jeg går stærkt og overvejer, at købe et Panasonic TH-42PZ700EA. Og jeg havde tænkt mig at det skulle op at hænge, men væggen er en slags gips væg. Jeg har ikke så meget forstand på hvilken type væg det er, men den virker meget tynd idet, altså meget "papagtig".

Er der nogen der ved om jeg kan hænge det pågældende tv op, uden at det falder ned? Altså er væggen stærk nok? Og i må gerne komme med evt. vægbeslag, det skal bare være "fixed". Altså ingen form for vippe funktioner er tiltrængt. ;)

Og hvis det er muligt at hænge det op, er det så overhovedet til at have med at gøre. Selvom man ikke er tømrer eller lign.? :) Kan man evt. få nogen til at sætte det op? Og er der nogen der ved, hvor meget sådan en ophængning koster? Da jeg er utrolig nervøs, får at man for sat det forkert op, og tv'et ryger i gulvet. :)

Tak på forhånd, mvh Hoxer.DK ;)
Af Hoxer.DK
Er der ikke nogen, der ved om væggen er stærk nok? :)
Af TYBO
Jeg vil ikke anbefale at hænde sådan en skærm op på en gipsvæg.
Med mindre at du finder en træstolpe inde bag ved væggen.
Af kristiansj
Prøv eventuelt at bor igennem et usynligt med et lille metalbor. En enkelt gipsplade er 13 mm, og dobbelt er derfor 26 mm.
Sætter du et stykke tape på dit metalbor efter 13 mm. kan se om det er enkelt eller dobbelt lag gips du borer ind i. (se om der stadig er modstand når din tapemarkering når væggen).
En enkelt gipsplade er i følge Fischer (raw plugs producent) sat til 16 kg.
Er det dobbeltlag gips du render ind i kan man få nogle raw plugs fra Danogips som står til 50 kg pr. stk. (hvis jeg ikke husker helt forkert). Fischer laver også nogle til dobbeltlag gips men de er ikke testet til lige så meget.
Alt andet lige skal du have nogle der expanderer på bagsiden af gipspladen. Det er dog bedre, uanset hvad, hvis du kan ramme skelettet gipspladerne er sat op på, inde bagved, som blev sagt ovenfor.
Er det kun enkeltlag gips du har bør du nok overveje om det kan hænge et andet sted.

Kristian
Af Hoxer.DK
Ok, det lyder jo ikke så godt. :((

Men så må jeg bare lige se om der er en bjælke eller noget inde bag ved. Jeg må prøve at følge dit råd Kristian, også håbe at den er 26mm tyk. ;) TV'et vejer ca. 40 kg. Kan den så stadig bærer hvis det er en dobbelt lags? Ellers så må jeg købe en bordstander.

Nu når man snakker bordstander, er der så nogen til under 1000 kr. der passer til PZ700EA´eren? I må meget gerne komme med links. :)

Tak for hjælpen, mvh Hoxer.DK ;)
Af Lassie76
Gipspladerne skulle gerne være fastgjort i nogle forskalningsbrædder eller lægter, der er fastgjort på væggen med større skruer. Normalt er gipsvæggene fastskruet med enten 30 eller 40 cm's mellemrum mellem skruerne, som er den afstand, brædernerne er opsat med - jeg mener 30 er lovkrav. Du skulle gerne kunne finde brædderne bagved og montere dit vægbeslag der på.
Af Hoxer.DK
Ok, vil det sige at man godt kan hænge et fjernsyn på 40 kg. op?

mvh Hoxer.DK
Af kristiansj
Skulle da bestemt være muligt men se om du ikke kan ramme brædderne inde bagved. Alt andet lige holder de bedre.

Hvor mange skruer/rawplugs er der i øvrigt plads til i det beslag du har tænkt dig at bruge ?
Af red_martians
man skal bare holde sig fra de ikea og harald nyborg beslag.

Det bedste jeg har set er b-tech 8422, men det er alt for fladt til 700-serien, men egner sig perfekt til 70- og 7-serien. Det handler netop at have en stor flade boltet til væggen. En ekstra MDF-plade uden på vil kunne gøre det, og bliver den dimensioneret korrekt kan du benytte flade beslag.
Problemet med 700-serien er at dets subwoofere fylder lidt for meget i dybden. De er placeret neders på fjernsynet, hvor beslaget monteres for oven.
Af Hoxer.DK
Tja, jeg må lige se at få boret et hul i min væg, så jeg kan se hvor træet er, og hvor tyk væggen er.

Men ellers tak for mange gode råd, der helt sikkert vil hjælpe mig når jeg skal have sat det op. :)

mvh Hoxer.dk ;)