Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Prospect
Jeg har lige anskaffet mig et universal beslag til mit LE40F71B men jeg er lidt usikker på om de masonit plader jeg vil smide det fast i, vil holde ? Der hørte nogle 9cm bolts med og tilhørende rawplugs, er det nok ?
Af Shibby
Er du sikker på det er masonit? Ville umiddelbart gætte på spånplade eller MDF plade, da masonit er rimeligt porøst. Normalt bruges kun plugs til mur/beton/gasbeton/letklinkerbeton/gips (det var lige de gængse). Hvis det er en af træpladerne skulle det være nok med en kraftig skrue, muligvis en fransk skrue.

Mvh
Shibby
Af Otto J
Prospect skrev:Jeg har lige anskaffet mig et universal beslag til mit LE40F71B men jeg er lidt usikker på om de masonit plader jeg vil smide det fast i, vil holde ? Der hørte nogle 9cm bolts med og tilhørende rawplugs, er det nok ?
Som nævnt, bliv lige sikker på at det er masonit, dernæst bør du på ingen måde stole på de medfølgende plugs. Brug plugs der passer specifikt til den væg du bruger. Alternativt, så bruger jeg generelt nogle universal-plugs købt i Silvan, som enten udvidder sig i en murvæg eller krøller sammen i en gipsvæg. De fungerer rigtigt godt i mere eller mindre alt materiale. Mit projektor-beslag sidder i en væg jeg før havde ret store problemer med at få ting til at blive hængende i, med 6 af disse plugs hænger beslaget nu så jeg kan hænge hele min (ikke helt uanselige) vægt i det uden at det rokker sig det mindste. Men oftest er de plugs der følger med beslagene beregnet til murværk, og intet værd i pladevægge.

EDIT: Det jeg ville sige omkring masonit, er at hvis det rent faktisk ER masonit eller noget tilsvarende porøst, så turde jeg personligt ikke hænge et tv op i det, slet ikke med plugs.
Af Munch
Generelt er det ikke en god ide at hænge noget tungt op på en pladevæg, det være sig gibs, mdf, masonite, spånplade ol., med mindre der skrues i det underliggende træskelet. Der findes i handelen søgere,der både kan detekte træ og metal og ikke mindst strømførende ledninger. Selvom det ved ophængning synes solidt kun at skrue i plade, vil der med tiden ske en svækkelse af befæstigelsen pga. rystelser og varme/kuldepåvirkningen fra tvet.
Bare lige et godt råd fra en fagmand. :)
Af lemur
køb noggle expansions skruer til gips væge. Evt, skru en op, hæng en pose med noget der vejer 10 kg i den, og se hvad der sker... og husk, at fjernsynet kommer til at hænge noget bedre end det...