Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ThomasRasmussen
Hej, jeg har netop fået mit OLED65B6V og har købt en Panasonic DMP-UB900EG Blu-ray, og jeg prøver at konfigurere det korrekt. Jeg kan læse et par steder, at hvis man skal have kalibreret TV'et korrekt, skal der nok noget udstyr til, men jeg har taget udgangspunkt i flatpanels settings, selvom de er til 65E udgaven. Jeg har kopieret de settings og lagt dem ind på ISF (mørkt rum) og ISF (lyst rum).
Jeg ville nu forsøge med Mad Max filmen, og se dette TV og HDR i aktion :-)
Jeg kan se fra Panasonic afspilleren at den af spiller i HDR output, og fra LG TV'et får jeg også en lille boks om at den modtager HDR. Jeg har på TV'et valgt billedindstilling HDR (mellem).
Når jeg ser MAD max, og specielt de scener hvor de kører ud i ørken, så synes jeg at himlen "gryner" lidt, ved ikke hvad den rigtige betegnelse ville være, men jeg synes ikke det står fantastisk skarpt. Kan jeg gøre noget for at ændre dette? Når jeg ser andre scener, synes jeg at farverne står helt perfekt, lidt lige som da jeg så TV'et hos forhandleren.

Mit setup er:
Ingen HDMI kabler er længere end 1.5meter (De er alle HDMI 2.0)
TV:LG OLED65B6V
Afspiller: UB900EG
Receiver: Denon AVR X1300W
Af MickDK
Har samme TV.

Har ikke lige kikket på FP indstillinger for 65E, men jeg tror ikke du kan genbruge indstillingerne imellem de forskellige modeller.

Har du har sat skarphedsindstillingen til nul?

Jeg har også Mad Max: Fury Road, men kun i BD format (har endnu ikke en UHD afspiller).

Er du forresten tilfreds med DMP-UB900EG? Tænker specielt på støjniavuet (den har fået supergode anmeldelser mht billede og lydkvalitet så der tror jeg ikke den halter :) )?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi har nu set flere kalibreringsrapporter på B6 og E6 og konklusionen er desværre at du slet ikke kan genbruge noget af det. Det giver komplet forskellige resultater. Du skal have det kalibreret derhjemme med måleudstyr.
Af Brixen
Du kan bruge de indstillinger fra E6 testen her på Flatpanels til at slå forskellige ting fra.
Men rør ikke ved Hvidbalance indstillingerne - de kan ikke kopieres.
Af ThomasRasmussen
MickDK: Jeg er pænt tilfreds med DMP-UB900EG, jeg synes ikke den larmer for meget, men nu har jeg også en XBOX, og den larmer, og jeg havde/har en Denon DVD 1900, som jeg synes larmer en del når den spinder discen op. Jeg har dog også et tv-møbel, hvor jeg kan lukke lågerne, så de fjerner det meste af støjen.
Jeg synes dog at den er ret langsom om at starte op, det er det eneste minus jeg har til Panasonic afspilleren.

Torben/Brixen: OK, er også det jeg kunne læse mig lidt til, at man ikke kunne kopiere 100%. Jeg må forsøge på egen hånd, og ellers få en person der har udstyret til at hjælpe med at kalibrere det korrekt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Gryner som i at en slags grain/støj i billedet? Kan det fanges på et foto?

Det kan godt være fra kameraet, som filmen er optaget med. En af referenceskiverne på Blu-ray i HD-alderen var Gladiator, netop fordi man ville undersøge om skærmen forsøgte at fjerne noise/grain i billedet eller ej. Det lå i kameraoptagelsen og var bibeholdt i redigering fra studiets side.
Af mikzip
Jeg har selv en 55 B6V, har ikke kunnet opdatere SW fra 04.30.04) til nyeste på DK site (04.30.36) også prøvet med USB uden held og været i kontakt med LG customer service uden at de kunne løse problemet.
Jeg havde store problemer med stuttering når jeg så UHD disk fra min Xbox one S.
Forsøgte til sidst at sætte den til England, og den fandt og installerede 04.30.50, det løste tilsyneladende problemer med stuttering, samt at jeg nu kan køre lidt op på truemotion indstillingerne ved netflix uden at introducere SOE.
LG sagde dog at de udruller 04.30.65 i DK næste uge, så måske forsøger jeg så igen med en dansk version, betyder dog ikke meget, da jeg aldrig ser broadcast, kun fra HDD, disk eller streaming..
Af ThomasRasmussen
Rasmus:Jeg har prøvet at tage et billede, men synes ikke det er helt nemt, jeg bruger et EOS 1200, men det ser ikke 100% sådan ud, når jeg ser det på skærmen.
Det er en slags grain/støj, men jeg oplever eller kan næsten kun se det, når der er himmel med skyer på. Og da jeg ser på Mad Max, er der jo en del af det. Jeg synes nemlig at når der ikke er himmel på billedet, så står billedet knivskarpt.
Jeg har også prøvet med en anden film jeg har fået hjem, en on Rocky Mountains, og der oplever jeg det også med himmel støj/grain.
Er faktisk den del i tvivl om hvilke indstilllinger jeg kan forsøge mig med. Lige pt. bruger jeg Avforums anbefalinger til B65 (ved godt jeg ikke 100% kan forvente de passer)
Har linket til billedet, det er mest i højre hjørne i skal kigge ved skyer/himlen, og så lige tage 50% fra på grund af kameraet)
https://s12.postimg.org/jsqd7rc4t/IMG_0418.jpg
Af ThomasRasmussen
Nå jeg måtte jo fejlsøge en enhed ad gangen, og ved et tilfælde fandt jeg ud af igår, at min yousee boks laggede meget når min blueray afspiller var tændt. De står ikke direkte oven på hinanden, der er en træplade imellem dem, men deres kabler ligger tæt op ad hinanden bagved tv-møblet. Så jeg tog strømmen fra yousee boksen og flyttede blueray afspillere væk, og trak kablet væk fra de andre, og det har reduceret grain/støj en del. Jeg må erkende at jeg bruger blot billige HDMI kabler (High Speed), men det må vel være kablet der ikke er nok isoleret?
Har ikke haft problemet før, da det er samme tv møbel og samme antal enheder. Men jeg må vel købe bedre isoleret HDMI kabler?