Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Senic
Mit kære Panasonic v20 "døde" desværre i sidste uge - så har købt dette LG tv. Jeg tænkte - der må alligevel være sket meget med billedekvaliteten på LCD fronten de sidste 6 år, men er godt nok blevet i tvivl nu. Ja det er et IPS panel - og sort er bare ikke sort som på panaen, men det vidste jeg nok lidt - men tænkte det må alligevel være tæt på. Jeg har self. skiftet billedprofilen til ekspert lys/mørk rum (afhængig om det er dag el. aften), samt slået alle billedeforbedringer fra og nedtonet div. indstillinger.
2 punkt/20 punkts skalaen har jeg ikke rørt - vil den kunne give noget væsentligt?
Jeg tænker det største problem for mig er sort niveauet - rammerne omkring en film fx. er bare ikke sorte men mørkegrå.
Jeg oplever lysindfald på en hel mørk skærm.
Ellers er design, web os 3.0 samt magic remoten jo "nice" (her er der jo sket meget).
Er sort på denne model bare "grå" eller har jeg mon overset en indstilling?
Hvis ikke jeg kan forbedre det, så bliver jeg nok nød til at returnere dette ellers udemærkede tv.

Hilsen Thomas
Det som du oplever er nok den dårlige side af IPS paneler, de kan ikke levere et specielt godt sort niveau.

Justering af 2/20 punkt hvidbalancen vil ikke hjælpe på det.

Hvis du ikke kan leve med det, så vil jeg anbefale dig at give Samsung eller Panasonic et forsøg, de bruger primært VA paneler som kan give et bedre sort niveau.

Der skal du så blot være opmærksom på at man helst skal sidde lige foran skærmen, da betragtningsvinklen er mere snæver.
Af Waqas
Det bliver ikke bedre , kontrastforholdet er for dårligt på det tv. køb highend VA eller OLED, alt andet vil føles som en nedgradering når man kommer fra plasma.
Af mbm
prøv nu lige at tjecke local dim... dette gør altså en kæmpe forskel..
Hvis local dim står til off er sort gråt, men sættes det til on/low/high, så synes jeg sort er helt ok
Af Senic
Jeg har forsøgt mig meget med div. indstillinger idag. Det er rigtigt at ændring af local dimming gør en stor forskel ifht. sort! Men det er så ikke kun godt det den gør. Fx så man det meget tydeligt - at undertekster pludselig blev meget gullige/blege istedet for at være ret hvide i mørke scener(hvis indstillingen er sat til høj). Når en scene ændrede sig fra mørk til lys, så ændrede farven sig markant på teksten. Jeg blev ved med at lægge mærke til det - og det var mildest talt et irritations moment. Alternativt kunne jeg skrue lidt ned for indstillingen - men så bliver det sorte jo mere gråt..til gengæld ændrede farven på teksten sig mindre....hmmm
Vil jeg opnå det jeg ønsker med en fuld prof kalibrering på denne skærm? Jeg tvivler hvis sortniveauet skal nåes via fuld tryk på local dimming og de kompromisser dette giver?
Blackspot4200 - har du kalibreret denne sklærm før? Vil jeg komme meget længere end jeg er med udgangspunkt i de 2 præ kalibrede indstillinger tv'et kommer med isf. Ekspert mørkt og lyst rum?
Hej Senic

Det er jo desværre sådan at local dimming på en kantbelyst skærm som UH750V medfører nogle skavanker fordi lyset kun kan styres ved at slukke eller dæmpe lyset i de led pærer som sidder langs siderne på skærmen.

En kalibrering af skærmen vil ikke hjælpe på problemet, jeg har kalibreret to UH750 tidligere og vil sige at de to Ekspert profiler er ret præcise fra start af, en kalibrering vil ikke give dig et bedre sort niveau og har ingen indvirkning på hvordan skærmen håndterer belysningen.
Af PeterD
jng skrev:
PeterD skrev:Vi venter alle spændt på nyt...
Hvem er "vi"?
Brugerne herinde..

On det der "Local Dim" virkede..men det lyder ikke helt som var tilfældet..
Af Waqas
mbm skrev:prøv nu lige at tjecke local dim... dette gør altså en kæmpe forskel..
Hvis local dim står til off er sort gråt, men sættes det til on/low/high, så synes jeg sort er helt ok
For kraftig dimming fjerner detaljer I mørke scener, så det vil altid være et kompromis mellem relativt godt sort og skyggedetaljer.
Af mbm
Waqas skrev:
mbm skrev:prøv nu lige at tjecke local dim... dette gør altså en kæmpe forskel..
For kraftig dimming fjerner detaljer I mørke scener, så det vil altid være et kompromis mellem relativt godt sort og skyggedetaljer.
Så hvad ville dit forslag være?
udover at returnere det og købe et OLED :) Det er jo et bedre TV men også noget dyrere.
Af Senic
Jeg tager et smut forbi Panasonic center NB Radio og ser DX7xx modellen. Vi sidder relativt kort for skærmen og ikke meget ud til siderne. Den findes så i 50 og 58" - så det må blive 58" hvis det viser sig at betragtningsvinklerne er nogenlunde.