Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Morten123
For ca. 2 uger siden besluttede jeg mig for, at spendere nogle penge på en fladskærm.
Efter at have været i Elgiganten, besluttede jeg mig for en Panasonic pv70 42".
Men men mit værelse er et ungdomsværelse(børneværelse :p ) på 4x4m. Min sofa står i den ene side, fladskærmen skal hænge på den modsatte væg. Så fra sofakant til fladskærmens start er der kun 3m.
Plus at der er en lang vinduesrække over sofaen. Har hørt noget om, at der skulle være større genskin på plasma.
Så de to faktorer der gør sig gældende:
1. Opløsning
2. Genskin

Så spørgsmålet er om, jeg i steder skal bruge pengene på en D3000. Hælder dog mest til Panasonic, da den i Elgiganten så rigtig god ud og prisen er god. Men hvis mit værelse ikke egner sig til den, er det jo bare bad luck.

P.S. Der bliver desværre ikke plads til udbygning af huset i fladskærmes budgettet, så mit værelse bliver desværre ikke større :(

På forhånd tak.
Af tosa
lys direkte ind i en TV skærm vil altid være generende. Plasma har glas front, som vil give lidt mere genskær end LDC, og CRT som også bruger glasfront er buet, så genskæret bliver spredt lidt. Men er det ikke muligt, at trække gardiner eller noget for, når du ser TV i dagtimerne??

For PV70 giver et super godt billede. Jeg har selv et, og et stort vindue lige ved siden af mit TV. Men hvis solen står på om dagen, og jeg skal bruge TV'et, trækker jeg bare mine gardiner for (hvis den står lige ind i TV'et vil den altid være generende uanset hvilket TV, men genskær når solen rammer mit gulv kan også ses i TV'et, når ikke gardinerne er trukket for).
Af Morten123
Så opløsningen på tv'et er ikke noget problem, i så lille et rum?
Af TYBO
Hvor stor stue snakker vi om ?
Har selv en 37" i et 12-13 kvadratmeter soveværelse og en 40" ville da ikke skade der.
Af Morten123
Der er tale om 4x4m ungdomsværelse altså omkrig 16m^2. Men jeg tænker nu mest på den lidt lave opløsning 1024x768. Jeg er nu ikke bange for, at den bliver for mange tommer.
Jo større jo bedre :D
Senest rettet af Morten123 19 sep 2007, 16:35, rettet i alt 1 gang.
Af Morten123
Det er et rigtig godt værktøj.
Men har faktisk allerede brugt det, og som du kan se er jeg lige på kanten. Det er derfor jeg lige ville høre, om jeg alligevel skal vælge denne skærm.
Af tosa
Opløsning på plasmaskærme under 50" ser lidt anderledes ud end på LCD skærme, da de som regel bruger aflange pixels (hvilket også er tilfældet med PV70).

Men hvor mange BD eller HD-DVD film kommer du til at se på din nye skærm. For hvis det er rent TV er der jo ingen grund til full HD frem for HD.

PV/PX/PZ 70(0) fra panasonic er bedre end de fleste LCD skærme (og også mange andre plasmaskærme end lige pioneers) til at vise alt andet end full HD (1080p). Men selv 1080p vil den i mange tilfælde vise bedre (nedskalleret) end full HD LCD skærme.
Af Morten123
I første omgang bliver der kun råd til en fladskærm, hvis jeg købte en ps3, ville jeg alligevel bare komme til at misbruge den.
Så hvis jeg har fostået det ret, passer pv70 ind i mit værelse, selv om det ikke har så høj opløsning.
Af tosa
ja, det vil jeg mene. Men mht. lysindfald skal du stadig have gardin til når solen skinner ind mens du vil se TV ;)
Af Morten123
Så har jeg lige et andet spørgsmål, har hørt noget om at skærmen skal have rimelig meget luft bagtil. Har kigget på et Vogels beslag, med kun 43 mm bagtil.
Men er det ikke lige meget om der er 100 eller 43 mm. Da der vel automatisk, vil stige varm luft op, og derved dannes en hvis form for cirkulation.
Forstår det hellere ikke lige, da det jo er et rimelig stort areal, at den kan slippe af med varmen.
Af tosa
Der står i manualen, at der skal være 7 cm = 70 mm fri bagtil.

Jeg ved ikke personligt hvilke problemer det kan skabe at have den hængende tættere på end det foreskrevne. Nogle gange overdriver de vel de mål lidt for at være på den helt sikre side. Men jeg vil ikke love noget - prøv eventuelt at ringe til panasonic.