Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: Svaret er, at det kan man ikke og derfor påvirkes sortniveauet (og de mørkeste gråtoner) i mange typer af billedindhold på en LCD-skærm.
NEJ!
Spørgsmålet er: Påvirkede deres "brigthness stunt" sort niveauet (grey-scale skalen) på OLED TVét? JA/NEJ.

(bemærk, jeg spørger ikke om hvor meget/lidt. Den del ligger i ordstilling "gab narrowed".)

Min påstand er:
Ja. Og OLED TVéts fordel i grey-scala forsvandt/indsnævret så langt, så det ingen betydning havde mere.
Det er sådan jeg tolker det der står.
Simon R. skrev:
kandersen skrev:
Mfede skrev:Igen, narrow betyder ikke at udligne men at indsnævre.
I sin kontekst er jeg ikke enig. Det giver ingen mening at skrive det på den måde, hvis det "bare" er indsnævret, uden også at definere, hvor meget/lidt.. Det har jo en enorm betydning.

Når det ikke er defineret mere konkret, så er min tolkning af det skrevne, at det er "narrowed" ind til en størrelse, hvor fordelen i OLED Tvét ikke længere har betydning.

Ellers forstår jeg seriøst slet ikke meningen med at skrive det. For så kan det i realiteten have været indsnævret så meget, så det i virkeligheden var langt værre end LCDén. Eller vil du afvise, at det kunne være tilfældet?
Det betyder bare, at OLED's forspring er blevet en smule mindre...
En smule?? Hvor meget er "en smule". Og kan "en smule" være mere, end sort niveau for LCD?
Tolker du, at "en smule" dermed var ligegyldig? Hvis ja, har du så en ide om, hvorfor de overhovedet gad skrive det?
Af lunddal
kandersen skrev:I netop DEN situation er det jeg påstår, at så kan OLEDén IKKE holde de 0nits mere. Det er det der præcis står skrevet, som en konsekvens af dette stunt, (gab between OLED and LCD is narrowed). Eller sagt på en anden måde. Den forskel der er på OLED og LCD mht til black-level, er forsvundet/udlignet/væk/fyld selv mere på.
Hvis et fodboldhold indskrænker målforskellen ved at score til 2-5 (narrow the lead), er der så udlignet ifht. stillingen 1-5?
lunddal skrev:
kandersen skrev:I netop DEN situation er det jeg påstår, at så kan OLEDén IKKE holde de 0nits mere. Det er det der præcis står skrevet, som en konsekvens af dette stunt, (gab between OLED and LCD is narrowed). Eller sagt på en anden måde. Den forskel der er på OLED og LCD mht til black-level, er forsvundet/udlignet/væk/fyld selv mere på.
Hvis et fodboldhold indskrænker målforskellen ved at score til 2-5 (narrow the lead), er der så udlignet ifht. stillingen 1-5?
Næ, der får du jo angivet hvor meget.
Af lunddal
kandersen skrev:
Mfede skrev:Igen, narrow betyder ikke at udligne men at indsnævre.
I sin kontekst er jeg ikke enig. Det giver ingen mening at skrive det på den måde, hvis det "bare" er indsnævret, uden også at definere, hvor meget/lidt.. Det har jo en enorm betydning.

Når det ikke er defineret mere konkret, så er min tolkning af det skrevne, at det er "narrowed" ind til en størrelse, hvor fordelen i OLED Tvét ikke længere har betydning.

Ellers forstår jeg seriøst slet ikke meningen med at skrive det. For så kan det i realiteten have været indsnævret så meget, så det i virkeligheden var langt værre end LCDén. Eller vil du afvise, at det kunne være tilfældet?
Hvis forskellen var fjernet, så havde man skrevet dét og ikke bare narrowed.

Narrowed er på ingen måde = fjernet.
Af lunddal
kandersen skrev:
lunddal skrev:
Næ, der får du jo angivet hvor meget.
OK, så skriver vi: Bredballe FC scorede et mål og indsnævrede modstanderens føring.

Det tolker du som en udligning.

Nu er det ikke første gang, at du deltager i en debat, hvor store dele af din argumentation går ud fra en underlig tolkning af et ellers meget klart engelsk ord.

Hvorfor skal det absolut tolkes på din måde? Hvem er det, der vil have ret her?

Nej, de skriver ikke hvor meget, der blev justeret, men de skriver netop heller ikke, at forskellene blev udlignet.
Af lunddal
kandersen skrev:
Simon R. skrev:Det betyder bare, at OLED's forspring er blevet en smule mindre...
En smule?? Hvor meget er "en smule".
Mindre end en udligning.
kandersen skrev:Og kan "en smule" være mere, end sort niveau for LCD?
Øh, nej.
kandersen skrev:Tolker du, at "en smule" dermed var ligegyldig? Hvis ja, har du så en ide om, hvorfor de overhovedet gad skrive det?
Du er vist den eneste, der tolker og lægger det en voldsom betydning.

Hvad med bare at læse, hvad der står?
kandersen skrev:Er du enig med mig i, at når man i daglige omtaler butiksindstillinger på et TV, så er det ikke i en positiv henseende, hvis man snakker om billedekvalitet, da ikke bare lys, men praktisk talt andet andet er forkert? (Formoder du vil svare ja til det her).

Det må betyde, at når man argumentere for dette i den pågældende test, så giver man samtidig udtryk for, at de der har kigget på de 4 TV, de har set det samme, som hvis man havde set på dem med butiksindstillinger.
Jeg har ikke nævnt noget om ”butiksindstillinger” på noget tidspunkt. Jeg siger, at lysstyrken på en skærm er et af de tricks, som man bruger i butikker. Ovenstående er jo et perfekt eksempel på min kommentar om absolutter. Lad vær med at se på det her som ”enten eller” for derefter at formode en masse ting om hvad jeg mener og dernæst konkludere. Jeg har ikke sagt noget i nærheden af det. Spørg folk, hvis du er i tvivl om hvad de mener, Kim. *krammer* :)

Jeg ved ikke hvor meget du kender til en kalibrering, men det allerførste man tager stilling til er i hvilke omgivelser skærmen står i. Det afgører lysstyrken. Lysstyrken er fuldstændig grundlæggende for kalibreringen, ligesom det er, når man sidder i et Hollywood-studie og skal afgøre gradingen for en film. Skal filmen vises i biograf, stue eller et fly? Det fastsætter man lysstyrkeniveauet ud fra og derfra arbejder man så med farver.

Når fire skærme ikke er "kalibreret" efter samme målværdier, så synes jeg ikke med rimelighed, at man kan kalde det en kalibrering. Som sagt er det ingens skyld, for skærmene tilbyder slet ikke værktøjerne til at gøre det i HDR endnu.

Farver er lys. Vi opfatter farver og kontrast afhængigt af lyset bl.a. fordi vores pupil adapterer som den gør. Jeg synes, at du skal læse det link som jeg har lagt tidligere.

kandersen skrev:Er det vigtigt i henhold til den konkrete test, hvor man har set sig nødsaget til at justere på OLED TVét?
Hvis jeg ser et OLED TV i dag, hvad vil det så fortælle mig, om den konkrete test, igen, ud fra hvad vi får at vide i den konkrete test? I min logiske verden, så kan jeg slet ikke bruge det til at sammenligne det med den konkrete test, for testen havde pillet ved OLED TVét.
Jeg er fuldstændig ligeglad om du har, Kim :) Men du blev i den tidligere debat ved med at påstå, at OLED-skærme var lyssvage efter du havde fået at vide at de kunne nå 600 nits (mod 1400 nits på Samsung'en). Det var vi mange, der prøvede at fortælle dig, at det ikke er tilfældet. Dernæst sagde jeg, at du skulle prøve at få set en. Til det svarede du:
"Nu hæfter jeg mig kun ved, hvad div reviews og test har sagt ang Oled. Jeg er ikke et sekundt i tvivl om, at når man selv ser det, så kan man ikke blive andet end imponeret over det"

Den eneste grund til at jeg nævner det her igen, er at det virker som om, at du har meget svært ved at forholde dig til hvordan f.eks. 200 eller 1400 nits fremstår i praksis.

Quiz-tid:
- Hvad tror du lysstyrken på lærredet er i en biograf?
- Og hvad tror du lysstyrken er på lærredet i en biograf, der viser HDR?
kandersen skrev:Det siger du ud fra et generelt synspunkt, hvor jeg ER enig. Men i den pågældende test, der må du have misset, at de havde pillet ved OLED TVét.
Vil du, ud fra det, så stadigvæk fastholde, at OLED TVét var i stand til at nå 1400 nits og beholde sit sortniveau?
Ja selvfølgelig vil jeg holde fast i det, men det er fordi jeg ikke accepterer din præmis. Jeg ved rent faktisk hvordan en OLED-skærm fungerer i praksis og den fungerer ikke sådan, at når lysstyrken hæves, så hæves sortniveauet også. Det er sådan en LCD skærm virker.

Som sagt påvirker indstillingen "brightness" ikke lysstyrken (men gråtoner) og som forklaret har vi selv testet LG E6 og ikke fundet nogen grund til at justere på denne. Se mit tidligere indlæg, som må have krydset dit.
kandersen skrev: Målet:Sort I---------------------------------------------------I Hvid
OLED: I-----------------------------------------------I
LCD <--gab-->I--------------------------------------I

OLED efter "pilleriet":
I---------------------------------I
"gab is narrowed"
Er du uenig med mig i dette?
Uanset om du så skruer meget på brightness - hvilket man ikke bør på OLED - så vil det aldrig hæve sortniveauet så meget som i dit eksempel. Narrow betyder i øvrigt ikke udlignet, hvis du stadig ikke har fanget det ;)

Og uanset om deres indstilling på LG’en så hævede sortniveauet en smule, så ændrer det ikke på at sortniveauet ikke er ens på hhv. OLED og LCD skærmene i testen. Igen; sortniveauet på LCD er ikke en konstant størrelse. Jeg ved ikke rigtig hvor mange gange jeg skal gentage dette.

Som Torben skrev til dig, så står der efter det afsnit i deres tekst følgende. Både haloing (hvad jeg kalder glorier) og backlight bleed har synlig betydning for sortniveauet på en LCD-skærm.
Still, the E6’s total absence of haloing/ backlight bleed, vibrant colours and good Dolby Vision performance won the television some votes.
Af lunddal
kandersen skrev:Min påstand er:
Ja. Og OLED TVéts fordel i grey-scala forsvandt/indsnævret så langt, så det ingen betydning havde mere.
Så du påstår dermed, at OLED tv'et kun kan vise skyggedetaljer, hvis sortniveauet hæves op til niveauet for de andre tv!
Af Turbo
kandersen skrev:Spørgsmålet er: Påvirkede deres "brigthness stunt" sort niveauet (grey-scale skalen) på OLED TVét? JA/NEJ.

(bemærk, jeg spørger ikke om hvor meget/lidt. Den del ligger i ordstilling "gab narrowed".)

Min påstand er:
Nej, det gør ikke - uanset hvor meget du skruer op for lyset på en OLED, påvirker det ikke max sortniveauet. Du kan stadig slukke for den enkelte pixel og derved total sort.

Det kan du ikke på en LCD - der er det krystaller der skal lukke af for lyset og det kan de ikke helt.
lunddal skrev:
Hvis forskellen var fjernet, så havde man skrevet dét og ikke bare narrowed.

Narrowed er på ingen måde = fjernet.
Så du tolker, at "narrowed" i den kontekst var så lille, så den er af ligegyldig betydning?
lunddal skrev:
Hvorfor skal det absolut tolkes på din måde? Hvem er det, der vil have ret her?
Det SKAL den heller ikke. Men såfremt man afviser MIT argument, så forventer jeg at man også dermed har taget stilling til: Hvorfor det overhovedet blev skrevet, hvis det ingen eller minimal betydning havde.
Den del synes jeg modsat, at du bla. fuldstændig negligere.
lunddal skrev:Nej, de skriver ikke hvor meget, der blev justeret, men de skriver netop heller ikke, at forskellene blev udlignet.
Og så spørger jeg igen.
Mener du det er reelt at skrive som de gør, hvis det ingen, eller minimal, betydning havde?
lunddal skrev:
Du er vist den eneste, der tolker og lægger det en voldsom betydning.

Hvad med bare at læse, hvad der står?
Jeg tolker det i den kontekst som det er skrevet i. Effekten KAN nemlig være voldsom. (Bemærk, jeg siger ikke at den var det. Men igen, i og med de valgte at påpege det, så tolker jeg, at det har der været en årsag til).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10