kandersen skrev:Er du enig med mig i, at når man i daglige omtaler butiksindstillinger på et TV, så er det ikke i en positiv henseende, hvis man snakker om billedekvalitet, da ikke bare lys, men praktisk talt andet andet er forkert? (Formoder du vil svare ja til det her).
Det må betyde, at når man argumentere for dette i den pågældende test, så giver man samtidig udtryk for, at de der har kigget på de 4 TV, de har set det samme, som hvis man havde set på dem med butiksindstillinger.
Jeg har ikke nævnt noget om ”butiksindstillinger” på noget tidspunkt. Jeg siger, at lysstyrken på en skærm er et af de tricks, som man bruger i butikker. Ovenstående er jo et perfekt eksempel på min kommentar om absolutter. Lad vær med at se på det her som ”enten eller” for derefter at formode en masse ting om hvad jeg mener og dernæst konkludere. Jeg har ikke sagt noget i nærheden af det. Spørg folk, hvis du er i tvivl om hvad de mener, Kim. *krammer*
Jeg ved ikke hvor meget du kender til en kalibrering, men det allerførste man tager stilling til er i hvilke omgivelser skærmen står i. Det afgører lysstyrken. Lysstyrken er fuldstændig grundlæggende for kalibreringen, ligesom det er, når man sidder i et Hollywood-studie og skal afgøre gradingen for en film. Skal filmen vises i biograf, stue eller et fly? Det fastsætter man lysstyrkeniveauet ud fra og derfra arbejder man så med farver.
Når fire skærme ikke er "kalibreret" efter samme målværdier, så synes jeg ikke med rimelighed, at man kan kalde det en kalibrering. Som sagt er det ingens skyld, for skærmene tilbyder slet ikke værktøjerne til at gøre det i HDR endnu.
Farver er lys. Vi opfatter farver og kontrast afhængigt af lyset bl.a. fordi vores pupil adapterer som den gør. Jeg synes, at du skal læse det link som jeg har lagt tidligere.
kandersen skrev:Er det vigtigt i henhold til den konkrete test, hvor man har set sig nødsaget til at justere på OLED TVét?
Hvis jeg ser et OLED TV i dag, hvad vil det så fortælle mig, om den konkrete test, igen, ud fra hvad vi får at vide i den konkrete test? I min logiske verden, så kan jeg slet ikke bruge det til at sammenligne det med den konkrete test, for testen havde pillet ved OLED TVét.
Jeg er fuldstændig ligeglad om du har, Kim

Men du blev i den tidligere debat ved med at påstå, at OLED-skærme var lyssvage efter du havde fået at vide at de kunne nå 600 nits (mod 1400 nits på Samsung'en). Det var vi mange, der prøvede at fortælle dig, at det ikke er tilfældet. Dernæst sagde jeg, at du skulle prøve at få set en. Til det svarede du:
"Nu hæfter jeg mig kun ved, hvad div reviews og test har sagt ang Oled. Jeg er ikke et sekundt i tvivl om, at når man selv ser det, så kan man ikke blive andet end imponeret over det"
Den eneste grund til at jeg nævner det her igen, er at det virker som om, at du har meget svært ved at forholde dig til hvordan f.eks. 200 eller 1400 nits fremstår i praksis.
Quiz-tid:
- Hvad tror du lysstyrken på lærredet er i en biograf?
- Og hvad tror du lysstyrken er på lærredet i en biograf, der viser HDR?
kandersen skrev:Det siger du ud fra et generelt synspunkt, hvor jeg ER enig. Men i den pågældende test, der må du have misset, at de havde pillet ved OLED TVét.
Vil du, ud fra det, så stadigvæk fastholde, at OLED TVét var i stand til at nå 1400 nits og beholde sit sortniveau?
Ja selvfølgelig vil jeg holde fast i det, men det er fordi jeg ikke accepterer din præmis. Jeg ved rent faktisk hvordan en OLED-skærm fungerer i praksis og den fungerer ikke sådan, at når lysstyrken hæves, så hæves sortniveauet også. Det er sådan en LCD skærm virker.
Som sagt påvirker indstillingen "brightness" ikke lysstyrken (men gråtoner) og som forklaret har vi selv testet LG E6 og ikke fundet nogen grund til at justere på denne. Se mit tidligere indlæg, som må have krydset dit.
kandersen skrev:
Målet:Sort I---------------------------------------------------I Hvid
OLED: I-----------------------------------------------I
LCD <--gab-->I--------------------------------------I
OLED efter "pilleriet":
I---------------------------------I
"gab is narrowed"
Er du uenig med mig i dette?
Uanset om du så skruer meget på brightness - hvilket man ikke bør på OLED - så vil det aldrig hæve sortniveauet så meget som i dit eksempel. Narrow betyder i øvrigt ikke udlignet, hvis du stadig ikke har fanget det
Og uanset om deres indstilling på LG’en så hævede sortniveauet en smule, så ændrer det ikke på at sortniveauet ikke er ens på hhv. OLED og LCD skærmene i testen. Igen; sortniveauet på LCD er ikke en konstant størrelse. Jeg ved ikke rigtig hvor mange gange jeg skal gentage dette.
Som Torben skrev til dig, så står der efter det afsnit i deres tekst følgende. Både haloing (hvad jeg kalder glorier) og backlight bleed har synlig betydning for sortniveauet på en LCD-skærm.
Still, the E6’s total absence of haloing/ backlight bleed, vibrant colours and good Dolby Vision performance won the television some votes.