Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

nu vil vi gerne have noget feedback og kommentar omkring de nye Oled. Mange fik jo deres bestilte tv fra sidste uges kampagne, her før weekenden. Så nogen første håndsindtryk og oplevelser af billedkvalitetet, må de glade ejer have en meningen om. :) godt som skidt, med eller uden billeder, kom med jeres indtryk af dem. Det vil nok kune give os andre mere blod på tanden, men jeg vil nyde nu at læse om jeres oplevelser, indtil jeg selv kan bestille en :)
Senest rettet af Kennyiver 07 okt 2016, 13:15, rettet i alt 2 gange.
- jeg skal gerne lægge ud :)

Modtog mit B6V65 i sidste uge, og jeg er meget begejstret.
Farverne er fantastiske!!!!!........- og hvor sort er kulsort og hvidt er helt hvidt.
Lyden er også betydeligt bedre end forventet ("frygtet")
Bevægelse klarer det også helt fint, om end man ved store "panoreringer" godt kan se lidt "efterslæb"/"hakken" i billedet. Men ikke så meget, at jeg på nogen måde finder det "ødelæggende" for billedoplevelsen.

Fjernbetjeningen med magic-remote, fungerer absolut fremragende. Let at bruge og hurtig-reagerende.

Selve opsætningen foregår ganske nemt, ligesom tilslutning til Netflix via Wi-Fi/trådløst netværk foregik smertefrit.

Der er dog et par ting som irriterer; der følger ikke en egentlig brugsanvisning med til TV'et. Og indtil nu er det stadig ikke lykkedes mig at få min "favoritliste" til at fungere - kan simpelthen ikke re-lokerer kanalerne i den rækkefølge som jeg ønsker det :(

Og så har LG lavet en "design-brøler"; antennestikket skal man sætte ind bagfra, ikke nedefra. Man SKAL have fat i et vinklet antennestik, for at det giver mening med vægophæng.
På samme måde har LG valgt at forsyne el.stikket med en ordentlig moppedreng af et hanstik der skal i stikkontakten. Og når man som jeg har el.udtag oppe af væggen for at kunne lave montering helt uden kig til kabler, så er det ikke optimalt med en SÅ stor moppedreng af et el.stik.

Og så har skærmen et kedeligt rød/orange skær over sig, når det er slukket., og som samtidig er temmelig reflekterende. Men når at det er tændt, "overdøver" billedet disse refleksionerne i skærmen ganske fint.

Jeg var i øvrigt noget usikker på om springet fra mit gamle 50" til 65" ville blive for stort. Efter blot to minutters TV-kigning, kan jeg bare konstaterer at 65" er PERFEKT med en siddeafstand på knap 4 meter til TV :) :) :)
( eneste ulempe ved så stor en skærm er, at om man ser gl. optagelser i dårlig kvalitet, så afsløres det med det samme med at billedet bliver grynet at se på...)

Jeg gik i øvrigt fra et Samsung plasma, som jeg var (er!) meget tilfreds med, især pga dets farver og gode "bevægelser" - men må sige at OLED er SÅ meget bedre i farverne, og jeg er yderst tilfreds med mit nye OLED TV :p :)

MVH
tue pedersen skrev:Tillykke med det

Har også selv lg oled .hvordan har du sat farve og så videre
- er på job nu, så kan ikke checke p.t.

Men jeg tog udgangspunkt i værdierne for den E-model FP testede, og har så "små-trimmet" lidt, som jeg synes klæder billedet.
Hvad jeg lige kan huske, så har jeg skruet op for "OLED lys" ( vist nok til 77), lidt op for kontrast, og farve til 52.
Og så har jeg valgt ISF indstillingen, men hvor jeg bruger "varm1" i stedet for "varm2" som "anbefalet - jeg synes simpelthen at billedet bliver for rødt/stearinlys-gul-agtigt i "varm 2"

...men, jeg er slet ikke færdig med at "lege" med indstillingerne, måske jeg ender ud med helt andre "tal" når jeg engang er færdig.
JesperAndersen skrev:Der er dog et par ting som irriterer; der følger ikke en egentlig brugsanvisning med til TV'et.

Og så har LG lavet en "design-brøler"; antennestikket skal man sætte ind bagfra, ikke nedefra. Man SKAL have fat i et vinklet antennestik, for at det giver mening med vægophæng.

MVH
Der er også kun online/software brugsanvisning til mit fra 2015. Det er vel bare sådan det er i dag. Ind i mellem kunne det være rart at have brugsanvisning i en hånd og fjernbetjeningen i den anden hånd - det med at hoppe ind og ud af den brugsanvisning hele tiden indtil man lære det at kende kan godt være lidt irriterende.

Underligt de har lavet det om og ikke så gennemtænkt - på mit sidder alle stik ned ad eller ud til siden.
JesperAndersen skrev:- jeg skal gerne lægge ud :)
Billed kvaliteten lyder jo rigtig godt :) men jeg har et spørgsmål til det med bevægelse og panorering, er det lille problem om det ved brug af kabeltv eller f.eks. en bluray film med 24P Fremkommer samme efterslæb?
Det er det eneste som virkelig holder lidt igen i mig, fordi min VT50 plasma model er jo forrygende til flydende bevægelser. :)
Turbo skrev:
JesperAndersen skrev:Der er dog et par ting som irriterer; der følger ikke en egentlig brugsanvisning med til TV'et.

MVH
Der er også kun online/software brugsanvisning til mit fra 2015. Det er vel bare sådan det er i dag. Ind i mellem kunne det være rart at have brugsanvisning i en hånd og fjernbetjeningen i den anden hånd - det med at hoppe ind og ud af den brugsanvisning hele tiden indtil man lære det at kende kan godt være lidt irriterende.

Underligt de har lavet det om og ikke så gennemtænkt - på mit sidder alle stik ned ad eller ud til siden.
- det er fuldstændig T Å B E L I G T at LG har lavet bagudvendt ant. indgang. ISÆR når de åbenbart lavede det rigtigt sidste år !:(
Kennyiver skrev:
JesperAndersen skrev:- jeg skal gerne lægge ud :)
Billed kvaliteten lyder jo rigtig godt :) men jeg har et spørgsmål til det med bevægelse og panorering, er det lille problem om det ved brug af kabeltv eller f.eks. en bluray film med 24P Fremkommer samme efterslæb?
Det er det eneste som virkelig holder lidt igen i mig, fordi min VT50 plasma model er jo forrygende til flydende bevægelser. :)
Jeg har endnu ikke fået sat min Bluray til, så kan ikke fortælle hvordan bevægelse er i den forbindelse.

Umiddelbart var/er mit gl. plasma også rigtig godt netop v. bevægelse og panorering, omend der altså også var en lille bitte smule "efterslæb" der. Og/men synes altså ikke at LG OLED er markant dårligere....men der ER en smule, i hvert fald ved alm. brug/kabel-tv.
JesperAndersen skrev:Og indtil nu er det stadig ikke lykkedes mig at få min "favoritliste" til at fungere - kan simpelthen ikke re-lokerer kanalerne i den rækkefølge som jeg ønsker det :(
Jeg har godt nok en 2015 skærm, men har samme problem med favoritlisten. Jeg har så valgt at ændre kanalnumrene for at få det som jeg vil have det.

Desuden er skiftet mellem antennesignal og satellit noget besværligt. Jeg skal bruge 5 tastetryk for at skifte. Det er ikke optimalt. Må mit gamle Panasonic kunne det klares med et tryk.
Jeg kommer også fra en Samsung plasma, og over til en E6 - og jeg er MEGET imponeret! Især efter jeg har fået kalibreret skærmen af Thomas, er farverne og mørke virkelig trådt igennem. Lysstyrken er meget imponerende, og scener hvor solen skinner, bliver man nærmest blændet af modlys :)

Jeg har også lidt issues med bevægelser - jeg har primært lagt mærke til det, når der er fodbold på. Truemotion giver er mere roligt billede, men laver artefakter omkring bolden, så det skal være helt slukket. Men alle der ser TV hos mig, har alle fået "wauw-effekten"

Jeg har også UHD afspillerne - og jeg må bare sige, at afspiller man HDR eller DV indhold, så ser man virkelig klassen.. Jeg har aldrig set noget lignende..

Jeg kan på det kraftigste anbefale, at man bruger lidt penge på en kalibrering. Jeg indstillede mit TV, med udgangspunkt i testen her fra Flatpanels - hvilket jeg synes var meget godt, men efter Thomas fik det rigtig kalibreret, er det bare i en helt anden liga, og jeg sidder tilbage med tanken: Hvor kom det lige fra? Så meget mere farve og dynamik.. Helt fantastisk!
chicco skrev:Jeg kommer også fra en Samsung plasma, og over til en E6 - og jeg er MEGET imponeret! Især efter jeg har fået kalibreret skærmen af Thomas, er farverne og mørke virkelig trådt igennem. Lysstyrken er meget imponerende, og scener hvor solen skinner, bliver man nærmest blændet af modlys :)

Jeg har også lidt issues med bevægelser - jeg har primært lagt mærke til det, når der er fodbold på. Truemotion giver er mere roligt billede, men laver artefakter omkring bolden, så det skal være helt slukket. Men alle der ser TV hos mig, har alle fået "wauw-effekten"

Jeg har også UHD afspillerne - og jeg må bare sige, at afspiller man HDR eller DV indhold, så ser man virkelig klassen.. Jeg har aldrig set noget lignende..

Jeg kan på det kraftigste anbefale, at man bruger lidt penge på en kalibrering. Jeg indstillede mit TV, med udgangspunkt i testen her fra Flatpanels - hvilket jeg synes var meget godt, men efter Thomas fik det rigtig kalibreret, er det bare i en helt anden liga, og jeg sidder tilbage med tanken: Hvor kom det lige fra? Så meget mere farve og dynamik.. Helt fantastisk!
Hej Chicco,
Jeg har også overvejet en lidt mere professionel kalibrering af mit 65" B6, hvor jeg også bare har brugt Flatpanels indstillinger fra deres E6 test.
Er Thomas, som du omtaler i dit indlæg, fra et firma som udfører den slags kalibrering, eller kender du nogen der gør det?
Mikkel07 skrev:[quote="JesperAndersen Og indtil nu er det stadig ikke lykkedes mig at få min "favoritliste" til at fungere - kan simpelthen ikke re-lokerer kanalerne i den rækkefølge som jeg ønsker det :(
Jeg har godt nok en 2015 skærm, men har samme problem med favoritlisten. Jeg har så valgt at ændre kanalnumrene for at få det som jeg vil have det.

Desuden er skiftet mellem antennesignal og satellit noget besværligt. Jeg skal bruge 5 tastetryk for at skifte. Det er ikke optimalt. Må mit gamle Panasonic kunne det klares med et tryk.[/quote]

- hvordan kan du ændre kanalnummerne ?

Hos mig ligger de som yousee har bestemt; 1= DR, 2 = DR K, 3 = Kanal 5, 4 = TV2, og videre i spredt orden - om man kunne ændre på rækkefølgen/kanalnummerne, så f.eks. DR er på kanal 1, TV2 er på kanal 2 o.s.v., vil jeg blive meget glad for at vide hvordan at man gør dette ?
Torben S, Nielsen skrev:
chicco skrev:Jeg kommer også fra en Samsung plasma, og over til en E6 - og jeg er MEGET imponeret! Især efter jeg har fået kalibreret skærmen af Thomas, er farverne og mørke virkelig trådt igennem. Lysstyrken er meget imponerende, og scener hvor solen skinner, bliver man nærmest blændet af modlys :)

Hej Chicco,
Jeg har også overvejet en lidt mere professionel kalibrering af mit 65" B6, hvor jeg også bare har brugt Flatpanels indstillinger fra deres E6 test.
Er Thomas, som du omtaler i dit indlæg, fra et firma som udfører den slags kalibrering, eller kender du nogen der gør det?
Det er Thomas fra http://tv-kalibrering.dk/
Han har også en profil herinde.