Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af purtsak
hej til alle er lige lidt nysgerrig
når man lige som jeg ikke rigtig bruger noget 4k materiale og der er vel stadig ikke er meget 4k materiale ud over lidt på netflix og youtube

så er et 4k opskaleret billed vel ringere end fuld hd? hvis ja

er jeres awards så mest baseret på at man ser 4k materiale?

eller er et 4k opskalleret billed næsten lige så godt så man lige så godt kan tage et 4k tv og på samme tid er mere fremtidssikret

på forhånd tak for hjælpen :)
Af janbau
Man skal tage et 4 k tv fuld hd er på vej væk. Der udvikles ikke på fuld Hd.
Ang. opskalering til 4 k synes jeg da jeg får et bedre billed har Waoo via IP ( Fiber )
Fuld Hd Blu-ray opskaleret til 4k ser bedre ud

Der kommer mere og mere 4 k især til Streaming. Netflix
Mon ikke man inden længe kan Streaming af Film eller Downloade Film.
Waoo har platformen og tv boksen til det ( Fiber)
Synes da egentlig at Youtube har meget 4k materiale bla.n. trailers til nye film.
Der kommer en Viasat Sportskanal i 4 k til efterår. Via parabol eller Waoo tv boks ( Fiber)

UHD Blu-ray der kommer flere og flere film.

Afspiller falder snart i pris.
Af bleze
En opskalering kan aldrig gøre billedet bedre end kilde materialet. Den har simpelthen ikke noget billede info at bruge.

Når du går fra Full HD til UHD så har du 4 gange så mange pixels.

Den simpleste form for opskalering er så at vise hver pixel fra Full HD billedet 4 gange (2*2). Dette vil i princippet give samme kvalitet ved samme skærm størrelse. Hvis man går i størrelse TV, vil man nemmere kunne se sådanne pixel blokke og billedet vil se kantet ud.

En mere advanceret form for opskalering vil derfor være at analysere pixels rundt om dem man indsætter og så tage et gennemsnit. Det vil sandsynligvis give et bedre og mere smooth resultat end først beskrevne algorimte.

Dette er meget forsimplet, da opskalering er en videnskab i sig selv :)
Af purtsak
der er vist en del af jer der ikke har læst hvad jeg har skrevet fandt lige den her der viser det bedre
med et billed bliver opskalleret så det er jo sådan set blivet diskuteret før kan jeg se så det glæder vel stadig idag med at fuld hd skærm er bedre end 4k til ikke 4k materiale ?
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... p?p=219351

bruger ikke uhd bd netflix osv osv ser alt igennem min pc ved god 4k er det nye
Af mbm
4k netflix er heller ikke særlig imponerende.
Men kan man overhovedet købe et godt 1080 tv I dag. Er alle ikke 4K?