Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbm
lennon skrev:Sort er og bliver hele grundsubstansen i et TV' s overall performance . . .
Ok så performer mit tv dårligt. Vel også overpriced så.
Af Bjur
Hvis valget står mellem Samsung ue55ks7005 og lg hd oled 55" 910 serien. Hvad bør jeg vælge? Skal bruges i soveværelse. Sengegærde ca. 3 1\2 meter væk. Får jeg en fordel ved at vælge den ene fremfor den anden?
Af PeterD
OLED!

Det kan endda være det kan varme lune rundstykker direkte fra fryseren hver wekend kl. 8 om morgenen..
Af bentpetersson
Enig. Også om det så var til stuen. Der går år, inden der sendes blot en smule uhd og senere HDR.
Så nyd et OLED i HD.
Du får desuden en bred betragtningsvinkel og ægte sort, når der vises sort.
Af Bjur
Har i haft erfaringer med modellen? Må nok indrømme jeg hældte mest til Samsung da den har fået rigtig gode anmeldelser og der skulle komme noget hdr på Netflix. Sort niveauet skulle også være godt pga var panel. Jeg var i Elgiganten for at se begge tv men lg kunne de ikke tænde og Samsung havde de lige solgt udstillingsmodel og lg koster 13k mod Samsung til 10k. Men det er rigtigt der er meget lidt 4k materiale men HD skulle også stå godt. Som jeg ser det. LG fordel: bedst på sort, og måske HD? Ulempe: potentiel retention, kun HD og hvad med varme som Peter nævner og buet skærm.
Samsung: 4k, bedre pris, bedre på farver? Længere levetid måske. Ulempe: ikke helt så sort, Samsung har tidligere har dårlige kondensatorer. Har haft Samsung led og har været tilfreds og det er 4k men har også plasma.
Kunne godt tænke mig en head to head mellem Samsung modellen 4k og lg for at se hvad der er bedst.
Af PeterD
Findes der ikke en video på YouTube et sted?

Ved ikke om det kan bruges? Men..:

Lidt mere OLED vs LCD "head to head":

http://www.trustedreviews.com/opinions/oled-vs-led-lcd

https://lcdtvbuyingguide.com/4k-tv-revi ... vs-4k.html

http://www.rtings.com/tv/reviews/by-type/oled-vs-led

Og LG EG9600 OLED vs Samsung J9500 LCD:

https://m.youtube.com/watch?v=-ogjW7NLD8w

Og 30 minutter med tysk grundighed i test, hvor OLED, godt nok G6,topversionen?, sammenlignes med LCD:

https://m.youtube.com/watch?v=dOw-sgwQ2Gk
Af Mfede
Bjur skrev:Har i haft erfaringer med modellen? Må nok indrømme jeg hældte mest til Samsung da den har fået rigtig gode anmeldelser og der skulle komme noget hdr på Netflix. Sort niveauet skulle også være godt pga var panel. Jeg var i Elgiganten for at se begge tv men lg kunne de ikke tænde og Samsung havde de lige solgt udstillingsmodel og lg koster 13k mod Samsung til 10k. Men det er rigtigt der er meget lidt 4k materiale men HD skulle også stå godt. Som jeg ser det. LG fordel: bedst på sort, og måske HD? Ulempe: potentiel retention, kun HD og hvad med varme som Peter nævner og buet skærm.
Samsung: 4k, bedre pris, bedre på farver? Længere levetid måske. Ulempe: ikke helt så sort, Samsung har tidligere har dårlige kondensatorer. Har haft Samsung led og har været tilfreds og det er 4k men har også plasma.
Kunne godt tænke mig en head to head mellem Samsung modellen 4k og lg for at se hvad der er bedst.
LG OLED har mig bekendt ikke varmeproblemer.
Ang. full hd vs 4k, så handler det meget om, hvor langt du sidder fra skærmen. I 55" ville jeg godt kunne nøjes med full hd, da jeg sidder ret langt fra.
Buen på LG er ikke så voldsom ift. Samsung buede modeller. Om man kan leve med det, er jo lidt en smagssag.
Mig bekendt er der ingen sider, som har anmeldt begge modeller. Du må derfor se om nogle brugere, som har set begge modeller kan byde ind med noget eller læse en ordentlig røvfuld anmeldelser af skærmene igennem selv og dermed skabe dig et indtryk.
Af bentpetersson
Det er lidt sjovt. Jeg anbefaler denne OLEDmodel, skønt jeg stod overfor samme problemvurdering, da jeg skulle vælge: Valget mellem "LG OLED med "kun" HD og Samsung JS9005 med UHD mv.
Jeg valgte Samsung og er virkelig mere end tilfreds med det. Og jeg tror også, at du med det foreslåede Samsung også bliver det. Der er virkelig sket noget med skærm- og billedkvaliteten de seneste år. Problemet med Samsungs elektrolytter/strømforsyning har vi ikke hørt om i flere år, så jeg var som tekniker ikke nervøs.
Faktisk så er det ret morsomt, at det kun er Samsunghadere, der er nervøse og bekymrede, men det er nok mere et psykisk problem end et TVfysisk problem.

At jeg så alligevel anbefaler dette LG Oled er, at det kan alt, hvad et tv generelt kan formå at levere idag. Vi kan simpelthen ikke få eller modtage bedre kvalitet på vore TVs end der udsendes. Så kan vi købe det dyreste eller bedste, men TVkameraer og det udsendte giver en naturlig begrænsning. Så simpelt er det. Ingen kan trylle en bedre billedkvalitet frem end der sendes.
OK, på Netflix findes der så lidt, der kan imponere, ikke meget, men reelt, så står mit fantastiske TVs formåen bare og hungrer efter at få noget bedre leveret. Der er så sultent, men foderet
til at tilfredsstille det HELE tiden mangler.
Idag tror jeg nok, at jeg ville have valgt det dengang tilbudte LG OLED, der endog var ca 7000 kroner billigere.
Trådstarter står overfor det modsatte, at Samsung kan købes til en gunstigere pris.
jeg foreslår at modellen, som du bedst synes om, købes hos en forhandler, hvor du kan pakke ud og afprøve i min.14 dage, og eventuelt aflevere og få pengene tilbage, for derefter at prøve det andet.

Omkring buen. Jeg synes ikke, at mit Samsung buer ret meget, Omvendt så var LG Oledˋen altså smuk, elegant og et teknologisk fremskridt i "smalhed".

Det sværeste er at beslutte sig. Beslut dig, Vælg og byt eventuelt. Hvor svært kan det mon være?
Jeg tror, at du bliver glad for begge. På mit Samsung har jeg endnu ikke fundet fejl. Heller ikke softwaremæssigt, og TVet er hurtigt. Tizen er et trofast og godt styresystem.
Og så kan du regne med store opdateringer fra Samsung - også året efter. LGs software kender jeg desværre ikke meget til - MEN held og lykke med købet uanset valget.
Lad os så høre det gode og det dårlige i din testperiode :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad os lige slå fast, at du ikke kan "regne" med opdateringer på noget som helst. De nye modeller får typisk et par stykker eller tre, men efter et år, så skal man ikke længere regne med at der kommer ny funktionalitet. Faktisk, så kan du derefter forvente, at app-understøttelsen vil dale og at du ligeså stille vil få færre og færre af dem fordi TV'et netop IKKE får de opdateringer, som kræves for at køre de nyeste versioner af en given app.

Samsung planlægger, at putte reklamer i deres Smart-TV platform, hvilket nok bevirker, at ældre TV også er så "heldige" at blive opdateret, men derudover så loves der intet. Samsung droppede jo deres One Connect boks, så brugerne ikke længere kunne opgradere deres Smart-TV ved blot at købe en ny boks.

Mit råd er at købe et TV baseret på, at de har den funktionalitet du ønsker her og nu. Ikke på forventningen om, at de nok opgraderes næste år også.
Af bentpetersson
Man skal være glade, hvis producenten upgraderer TVet i mere end produktionsåret. Jeg har dog på 2 af mine oplevet, at det også er sket efterfølgende år.

Omkring reklame:
Ikke kun Samsung, men også LG, Panasonic, Philips satser på reklame. (Philips er også med, har jeg læst andetsteds end :

In den USA hat Samsung, um Geld in die Kassen zu spülen, vor einem Jahr "Kachel-Werbungen" hinzugefügt. Die Koreaner versuchen sich schon seit längerem an neuen TV-Werbeformen, sehr zum Leidwesen der Kunden. Allerdings haben auch andere Unternehmen wie LG oder Panasonic vergleichbare Aktivitäten oder Versuche gestartet.
Af Bjur
Tak for jeres kommentaren. Mht. smart TV delen har det ikke nogen indflydelse på mit valgt. Jeg har Nvidia Shield jeg bruger som smart tv (Android TV). Mht. 4K kommer der selvfølgelig meget mere materiale. Jeg sidder ca. 3-3½ meter væk, men som det er nu vil mest blive brugt til Bluray/HD materiale, men er OLED virkelig så markant bedre på HD/SD materiale end Samsung KS/JU serien? Som det er nu er der en prisforskel på 3000-, samt en højtaler oveni. Havde prisen været 10k for begge modeller var valget måske nemmere. Men går jeg glip af så meget ved at fravælge OLED. Jeg var i Elgiganten i Taastrup for at se begge modeller, men Samsung var udsolgt og LG ville ikke tænde, så det var spild af tur og jeg ved ikke om jeg kan få prisen ned på LG til deres normale tilbud.
Af Thomaslr
Hej alle,

har først nu set den overvældende respons. Så at oled 4k (55EG960V) er nede i 17999 på tilbud så det bliver nok den. Tak til jer alle for input i denne tråd. hilsen thomas
Af Bjur
Jeg har nu købt lg 910v oled så håber jeg det er flere klasser bedre end led som jeg har set nævnt flere gange:) er der nogle anbefalinger til indstillinger for bedste billede?
Af bentpetersson
Bjur skrev:Jeg har nu købt lg 910v oled så håber jeg det er flere klasser bedre end led som jeg har set nævnt flere gange:) er der nogle anbefalinger til indstillinger for bedste billede?
Stort tillykke med købet.