Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Supergris
PeterD skrev:Hvis du ikke er tilfreds så byt,ASAP.

Hvor er det købt?

Og find (også) en med VA panel.
Klap lige hesten, PeterD.
Hvad tror du ikke, det vil betyde for priserne, hvis alle folk havde mange forskellige skærme hjemme at teste, inden de købte?
Ville du selv være tilfreds, hvis du købte et eksemplar til fuld pris, du kunne se, havde været brugt?

Clouding er et kendt fænomen, og kan til dels afhjælpes ved at rode lidt med indstillingerne, men man kan selvfølgelig være uheldig, at have fået et dårligt eksemplar.

Hvis du er tvivl, om det er dit eksemplar, det er galt med, så prøv evt., at sammenligne med et i butikken, hvis du har mulighed for det.
Jeg har selv indstillet 3 stk. af slagsen, og til prisen er jeg ret sikker på, der ikke fås noget bedre...

Med hensyn til det kunstige billede, du omtaler, så er det absolut vigtigste, for at omgå dette, at sætte "Auto Motion Plus" til off.
Af mbm
Supergris skrev:
PeterD skrev:Hvis du ikke er tilfreds så byt,ASAP.

Hvor er det købt?

Og find (også) en med VA panel.
Klap lige hesten, PeterD.
Hvad tror du ikke, det vil betyde for priserne, hvis alle folk havde mange forskellige skærme hjemme at teste, inden de købte?
Ville du selv være tilfreds, hvis du købte et eksemplar til fuld pris, du kunne se, havde været brugt?
Du kan også vende det om.
Hvad tror du det ville betyde for kvaliteten på skærmene hvis folk ikke accepterede dårlige skærme.
Jeg er selv ved min 3. Skærm nu.
Af Supergris
Man skal selvfølgelig ikke acceptere en defekt skærm, men ofte er det et spørgsmål om forkert indstilling, eller mangel på samme.
En ting som uens lysfordeling, vil være at finde på de fleste eksemplarer af LCD-skærme, men det skal selvfølgelig være på et niveau, man kan affinde sig med, man skal blot ikke regne med, det kan blive helt elimineret, med mindre, man vælger, at springe på OLED-bølgen...
Af moler
Blackspot4200 skrev:Skærmen har VA panel...

Hvordan er din lysstyrke og kontrast indstilling ?
kontrast 85 lysstyrke 35. Det er efter at jeg har slået hdmi, sort justering fra. Jeg er ved at lede efter min gamle DVE kalibrations dvd. Jeg er dog i tvivl om baggrundslys indstillingen.
Du kan også prøve følgende:

Indstil lysstyrken med denne video :

https://www.youtube.com/watch?v=8b3CUm8 ... v9QJHQLDs0
Indstil den så du kun lige kan se nr. 17 blinke og resten af vejen op.

Kontrast indstillingen på 85 lyder fint, du kan evt prøve med denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=zwKFQl2U7Nk

Angående baggrundsbelysningen, så ville jeg anbefale at sætte den mellem 9-13 alt efter behov, så burde du ramme mellem 120-140 cd/m2 som man normalt sigter efter, det passer ihvertfald ind i de fleste "miljøer"

Angående den video Supergris linker til, så kan du jo godt prøve de indstillinger, men jeg kraftigt fraråde dig at kopiere værdierne fra hvidbalancen eller farverum, når du sætter skærmen på "Film" så er den relativt præcis, en kopiering af værdierne fra hvidbalancen eller farverum vil højst sandsynligt kun forværre billedet.

Lad os høre hvad du kommer frem til :)
Af moler
Supergris skrev:Den stiller du bare efter behov. Hvis du har lyst, kan du give den noget mere lys i dagtimerne...

Husk at bruge "Film-profilen".
Prøv Kontrast: 80
Lysstyrke: 45

Du kan bruge denne Youtube-video, hvis du har lyst, til at få lidt at gå efter:
https://www.youtube.com/watch?v=DHPruTNfL2E
Det er faktisk næsten standard instillingen for film profilen kontrast står på 90 i den. Har prøvet at køre DVE men kontrasten testen kan tvet ikke klare. Man skal kunne skrue kontrasten op så hvide kasser bliver forsvinder og så skrue ned til de lige bliver synlige.

Tak for alle svar herinde. Tror at jeg trods alt beholder det med mindre at det her LG godt nok med ips panel ville levere bedre SD billeder:
55UF772V til 6500 hos komplett.

Jeg skal vel op i samsung 8005 for at kunne se mærkbar forskel.
Af moler
ja men lg er med ips og er i en pris jeg kan være med til. Det jeg mener er at jeg nok skal op i en model som samsung 8005 som pt står til over 10.000 for at der bliver en mærkbar forskel.
Af mbm
moler skrev:ja men lg er med ips og er i en pris jeg kan være med til. Det jeg mener er at jeg nok skal op i en model som samsung 8005 som pt står til over 10.000 for at der bliver en mærkbar forskel.
forstår ikke lige hvor du vel hen. Vil du have TV med VA eller IPS?

men Samsung KS8005 er markant bedre end samsung JU6475
Af moler
Nu har jeg brugt nogle dage med det her tv og tror aldrig at jeg bliver helt tilfreds med det. HD står ok men kan stadigvæk se noget støj i baggrunden eks. Godmorgen Danmark fra tivoli når man kigger på tivoli haven i baggrunden.
Mit problem er at jeg har en masse kanaler i SD som jeg ser og det er ikke kønt.

Jeg overvejer at gå all in og købe Panasonic 50cx800Etil 10.999 men min pung er også fristet af 55CX750(IPS panel) til 7.990 men kan ikke finde nogen test af den.
Af moler
Hvad kalder man det støj i mørke scener som er på vedhæftede billede? Det er i alle helt mørke steder på billedet og ligesom bevæger sig.

Det kommer både ved SD og HD kilder.

Er det noget som kan undgåes ved en anden model?
Vedhæftede filer
støj i mørke scener.
støj i mørke scener.
IMG_1841.JPG (809.91 KiB) Vist 1809 gange