Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af moler
Hej Jeg har lige købt ue48ju6475 og lagde med det samme mærke til at ved helt sorte billeder som eks. når rulle tekster kører eller meget mørke nat scener så kan jeg se nogle grå/ lyse pletter/plamager på skærmen. Er det normalt ved denne model?
Kan forøvrigt ikke lide det kunstige billede man for når alt "forbedrings halløj" er slået til, går ud fra at det beste er at slå alt kunstig forbedring fra?

mvh.
Michael
Hej Michael

Det lyder som den velkendte LCD "sygdom" clouding. Hvor lysfordelingen er ujævn og det skaber de her knap så pæne lysende pletter.

Angående billedet så vil jeg klart anbefale at slå følgende fra:

Dynamisk kontrast: Fra
Sort Tone: Fra
Digital Ren Visning : Fra eller lav
MPEG-Støjfilter: Fra
Smart LED: Fra

Har du den stående på Standard profilen ?
Af moler
Nej har sat den til film profilen. Har slået alle de ting fra som du nævner, kan dog ikke finde smart LED.
Clouding er det bare noget som de regner med at man kan leve med eller er det en fejl ved lcd panelet som kan laves ? Har heldigvis købt den i elgiganten så jeg kan levere skidtet tilbage efter at have testet den.
Smart LED ligger nederst under "billede indstillinger.

Angående indstillingen skarphed, hvis den står på 50 nu som vist nok er standard så ville jeg skrue den ned på 25-30.

Mja altså clouding ses hyppigst ved kantbelyste skærme men kan også sagtens forekomme på bagbelyste.
Man betragter ikke clouding som en decideret fejl eller defekt, det kan variere enormt meget fra skærm til skærm også selvom det er samme model.

Har du mulighed for evt at tage et billede af det ?
Af Stephan A
Clouding er et udpræget problem med LCD-skærme. Jo større skærmen bliver, jo mere kan man som udgangspunkt forvente. Specielt hvis man har et LCD med kant-led teknologi. Ikke fordi at baggrundsbelyst kan se sig fri.

http://www.rtings.com/tv/tests/movies/d ... shlighting

Herunder kan du gå ind på de forskellige modeller, og se hvordan sort-niveauet er (hvor slem clouding er). Derved kan du danne dig et billed, og sammenligne med dit eget fjernsyn.

Lige præcis på grund af clouding valgte jeg at give op med LCD. Jeg havde 3 forskellige modeller hjemme i stuen, og fik ombyttet den ene model 4 gange fordi der var meget clouding. Jeg gav op. Endte med at købe et gammelt plasma g20 46" i stedet for, og nu venter jeg til at de nye 4K HDR OLED kommer ned i pris, og køber det i stedet.

Intet fjernsyn er perfekt, men specielt clouding, men også dårlig betragtningsvinkel og ringe sort-niveau (på trods af hvad man kan forvente af lcd va panel), er grund til at jeg springer over :)
Af moler
Det var da træls at det ikke kan undgåes. Har et 8 år gammelt Sony W3000 hvor der ikke har været noget. Skal jeg godt nok op i OLED for at undgå det eller vil et lcd/led med backlight kunne gøre det?

Har også haft kontakt til Samsung og de mener at det en teknologi fejl ::l
Af mbm
moler skrev:Det var da træls at det ikke kan undgåes. Har et 8 år gammelt Sony W3000 hvor der ikke har været noget. Skal jeg godt nok op i OLED for at undgå det eller vil et lcd/led med backlight kunne gøre det?

Har også haft kontakt til Samsung og de mener at det en teknologi fejl ::l
Kort og godt JA,, OLED.

Det må være blevet specielt slemt efter producenterne er gået over til 4K LED paneler.
Af moler
Har prøvet at tage et billede men det er lidt svært med en mobil og det er for stort til upload :s . Det er også ligesom at det er blevet lidt bedre efter at den har stået et par dage. Har ikke den smart led setting, men en med indstilling af hdmi sort som jeg også går ud fra skal slåes fra.

Der er egentlig ok billede på ved hd udsendelser, men sd signal sucks.. :) ved godt at jeg ikke er i nærheden af top eller mellem klassen for den sags skyld meeeen. Kan se at elgiganten har LG49UH610V til 5000 http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... d=EXT_IPAP
Nogen som kender den ? vil den være bedre
Forvent ikke et bedre resultat med UH610. Den har et IPS panel, som har markant dårligere sortniveau og clouding vil - hvis skærmen har det - være meget mere synligt end på dit nuværende TV.