Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Turbo
På mit LG kan jeg kun se det når TV'et automatisk slår HDR fra/til oppe i højre hjørne (står der i ca. 3 sek.) - hvis jeg skal se det imens en film køre, skal jeg ind i billede indstillinger for at se om oled-lys og kontrast er inaktive eller ej (inaktive så er det HDR).

Billede
Billede
Billede
Af mbm
men du kan ikke fravælge HDR mode vel?

Tænker bare det bliver noget møg hvis man ikke kan til-/fravælge om man vil benytte HDR.
Har man stadig alle andre indstillingsmuligheder? altså er det kun OLED.lys og kontrast der er inaktive?
Af Turbo
mbm skrev:men du kan ikke fravælge HDR mode vel?
Nej, det slår HDR fra/til automatisk alt efter om det får HDR materiale eller ej.
mbm skrev:Tænker bare det bliver noget møg hvis man ikke kan til-/fravælge om man vil benytte HDR.
Indtil videre har det ikke været et problem på mit OLED.
mbm skrev:Har man stadig alle andre indstillingsmuligheder? altså er det kun OLED.lys og kontrast der er inaktive?
Under Billedindstillinger (indstillinger for billedtilstand) bliver "Rigtig biograf (fra/til)" også inaktive - alle de andre indstillinger kan ændres.

Billede
Af mbm
Nu er HDR med OLED og LCD bare to meget forskellige ting :(

Men vil det sige HDR profilen på dit OLED bare sparker røv? du ønsker ikke at kalibrere billede yderligere?

Problemet med LCD-tv (dem som jeg har set) har ikke leveret HDR overbevisende nok.. og derfor kunne jeg have lyst til enten at pille ved nogle indstillinger eller helt slå det fra.
Hvis dette ikke kan lade sig gøre,,, så ender det jo med at ens dyrt indkøbte HDR tv bliver ubrugbart.
Af Turbo
Jeg har ingen HDR profile.

Billede
Ja, det ser kanon godt ud i HDR på mit OLED. Jeg har justeret det i den profile jeg bruger (Expert 1).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg tror primært, at det bliver på LCD-skærme (måske med undtagelse dem med bagbelyst LED), hvor man til tider vil have lyst til at slå HDR fra.

I øvrigt, den besked jeg talte om tidligere var denne. Den fik jeg på HDMI3 på en af Philips' skærme. Altså fordi HDMI3 ikke understøtter HDMI 2.0. Så ved at tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller til HDMI3 eller HDMI4 kan må undgå HDR, men man må så også undgå 4K-opløsning.
philipshdr.jpg
philipshdr.jpg (152.61 KiB) Vist 2729 gange
Af mbm
Rasmus Larsen skrev:Jeg tror primært, at det bliver på LCD-skærme (måske med undtagelse dem med bagbelyst LED), hvor man til tider vil have lyst til at slå HDR fra.

I øvrigt, den besked jeg talte om tidligere var denne. Den fik jeg på HDMI3 på en af Philips' skærme. Altså fordi HDMI3 ikke understøtter HDMI 2.0. Så ved at tilslutte en UHD Blu-ray-afspiller til HDMI3 eller HDMI4 kan må undgå HDR, men man må så også undgå 4K-opløsning.
philipshdr.jpg
Jeg har læst på andre forums at Samsung UBD K8500 kan have lidt svært ved at sende eller modtage signal omkring HDCP 2.2.
Og at den i det hele taget er lidt "buggy"
Er det noget I har oplevet?
Af Turbo
Rasmus Larsen skrev:
philipshdr.jpg
Hehe, det billede fik jeg også da jeg kørte K8500 igennem min receiver fordi min receiver ikke understøtter HDCP 2.2. Så jeg må bruge 2 HDMI ledninger fra K8500, 1 til TV og en anden til receiver.

Alle 3 HDMI stik på mit TV'et understøtter HDCP 2.2
Af Turbo
mbm skrev:Jeg har læst på andre forums at Samsung UBD K8500 kan have lidt svært ved at sende eller modtage signal omkring HDCP 2.2.
Og at den i det hele taget er lidt "buggy"
Er det noget I har oplevet?
Ikke her - efter jeg sat den direkte til TV'et køre den HDR hver gang jeg smider en HDR film i den.

Har HDMI 2 (audio only) til min receiver.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg oplevede en enkelt gang, at XD93 ikke ville tage imod signalet fra K8500 efter, at jeg havde skiftet rundt mellem inputs på TV'et, men om det er Sony eller Samsung der lavede knas var svært at sige. Den fandt bare ikke signalet fra afspilleren igen. Jeg måtte genstarte afspilleren og så kørte det igen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Rasmus Larsen skrev:Jeg tror primært, at det bliver på LCD-skærme (måske med undtagelse dem med bagbelyst LED), hvor man til tider vil have lyst til at slå HDR fra.

philipshdr.jpg
Hos Sony kan du de-aktivere HDR via HDMI-menuen, og det vil stadig give dig 4K, men ikke udvidet farverum og HDR.
Af Turbo
Jeg har lige fået (ikke med vilje) K8500 til at gå helt agurk - kommer i tråden om den.