Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Mfede skrev:Du kan læse en anmeldelse af det her: http://digitalt.tv/panasonic-dx780-test ... win-tuner/

Tak for link, men æv det er vidst ikke det tv jeg skal have alligevel så, de skriver nemlig at de oplevede at billedet hakkede nogen gange ved hurtige scener så som ved sport, bla. fodbold, det duer jo ikke. De skriver at det er et problem de har oplevet førhen med Panasonics tv. Og så risikerer man vel at den også kan hakke ved film eller andet hvor noget går hurtigt, og til en pris på 17.000 kr må der altså ikke være den slags.
Nej Panasonic har ikke PIP men de har Multi vindue hvor du kan se 2 programmer der deler skærmen . Multi vindue findes under Apps men du kan pin den til Home skærmen så den er hurtig at gå til. Prøv at se det ved en forhandler. Hvis du synes om det er der en mulighed inden for dit budget Panasonic TX 60-cx750e til 15.899kr den har twin tuner og har et IPS panel som ikke mister farverne hvis du sidder skråt for tv'et, og det er et meget lysstærk tv 520 nits .
Elox skrev:Nej Panasonic har ikke PIP men de har Multi vindue hvor du kan se 2 programmer der deler skærmen . Multi vindue findes under Apps men du kan pin den til Home skærmen så den er hurtig at gå til. Prøv at se det ved en forhandler. Hvis du synes om det er der en mulighed inden for dit budget Panasonic TX 60-cx750e til 15.899kr den har twin tuner og har et IPS panel som ikke mister farverne hvis du sidder skråt for tv'et, og det er et meget lysstærk tv 520 nits .
Er det ikke lidt det samme som PIP ? Eller er det fordi billedet ikke står oven i det andet at du kalder det multi vindue? Multi vindue som du kalder det er så også mere ovre i det jeg søger da jeg synes det er fedt med 2 lige store vinduer side om side.

Jeg har haft kig på den der hedder TX-58DX780E, den koster 17.000 og har det jeg søger men læste i testen inde på digitalt.tv at den ved hurtige scener så som i sport og ved fodbold, der hakkede den lidt i billedet nogen gange, noget de havde oplevet tidligere med Panasonics tv. Det må ikke forekomme til den pris.

Har lige læst testen til den model du nævner og der er nogen ting der trækker lidt ned:

LCD-paneler af IPS-typen har normalt deres egne styrker og svagheder, og det er 60CX750 et godt eksempel på. Med lillebror CX700 stående ved siden af er forskellen tydelig: Farvegengivelsen er mindst lige så fin og nuanceret, men 750-modellen når ikke helt op på den fantastiske kontrast og det flotte sortniveau, som lillebror fik så meget ros for.

Billedet er mærkbart blegere, selv når man sidder lige foran skærmen, og får ikke helt den ønskede dybde. Det mærkes især på moderne film som Edge of Tomorrow, der gør hyppig brug af stærke kontraster og effekter. Selv om opskaleringen fra Full HD til 4K-opløsning fungerer godt, kunne der have været mere smæld i billedet.

Desuden er der et par andre ting, der trækker ned på helhedsindtrykket. Skærmstørrelsen gør normalt, at billedprocessering og støj lettere ses, og her kan CX750 ikke sige sig helt fri. Vores testeksemplar havde også et element af “dirty screen effect”, hvor en slags indpræget mønster kommer til syne, når der er meget lyse scener på skærmen. Igen et bevis på, at kvaliteten bliver endnu vigtigere, efterhånden som skærmstørrelsen øges.
http://www.lydogbillede.dk/test/tv/pana ... -60cx750e/

Har du selv tv'et eller har du set den i funktion? og i så fald hvad er din mening om det.
Torben Rasmussen skrev:Det er blot et spørgsmål om at slå frame-interpolation fra. Den feature hedder noget forskelligt. Hos Samsung hedder det Motion Plus, hos Sony hedder det MotionFlow og hos LG hedder det TruMotion.
Torpen har i hos flatpanels oplevet noget førhen med Panasonics tv at de har tendens til at hakke lidt i billedet ved sport og feks. fodbold? Inde på digitalt.tv skriver de nemlig dette omkring den DX780:

Ved bestemte situationer med bevægelse i billedet, havde skærmen dog det med at hakke lidt uanset IFC indstilling. Sport som fodbold var en af de situationer, vi oplevede det ved. Panasonic har lidt en tradition med at have det lidt svært på denne front, og det er der tilsyneladende ikke ændret ved på 2016 modellen her desværre.

Læs artiklen: http://digitalt.tv/panasonic-dx780-test ... z46HNz3BUv

Er det noget i også har oplevet ? De får det til at lyde som om det er et kendt problem som de har oplevet mange gange før, og jeg tænker til den pris og med 1800hz så lyder det utroligt hvis der skulle være nogen former for hakken. Vil naturligvis ikke købe det hvis det er tilfældet at det hakker.
IFC hos Panasonic er desværre ikke helt så gennemført som hos eks. Sony, så ja der er ikke nogen 100% optimal indstilling af denne. Frekvensen er ikke som sådan nogen garant for flydende billeder eller noget andet.

Nogen lægger mærke til micro-stutter og andre gør ikke. De eneste TV jeg har haft hjemme, hvor motion-systemerne kan levere en høj opløsning under bevægelse og som ikke lider af micro-stutter er Sony og B&O. Sony kan så ikke klare 23.976 Hz helt korrekt endnu på eks. Netflix (den kan godt via HDMI), så det vil give et hak hvert 41. sekund.

Der er desværre ikke noget der er perfekt.
Torben Rasmussen skrev:IFC hos Panasonic er desværre ikke helt så gennemført som hos eks. Sony, så ja der er ikke nogen 100% optimal indstilling af denne. Frekvensen er ikke som sådan nogen garant for flydende billeder eller noget andet.

Nogen lægger mærke til micro-stutter og andre gør ikke. De eneste TV jeg har haft hjemme, hvor motion-systemerne kan levere en høj opløsning under bevægelse og som ikke lider af micro-stutter er Sony og B&O. Sony kan så ikke klare 23.976 Hz helt korrekt endnu på eks. Netflix (den kan godt via HDMI), så det vil give et hak hvert 41. sekund.

Der er desværre ikke noget der er perfekt.
Så hvis jeg skal forstå dig ret så er det noget de fleste TV lider af men som er så micro at de fleste ikke bemærker det eller lader sig genere af det ? Sådan som de beskrev det lød det næsten som om det var et Panasonic problem og altså ikke noget de rigtig oplevede hos andre producenter, men kan forstå på dig at det er noget de fleste TV døjer med i større eller mindre grad.
Af Tom-H
Torben Rasmussen skrev:Jeg ser det hos Samsung og LG også, men jeg har nu altså ikke set det på Pana. Deres IFC er blot ikke den bedre algoritme og jeg ser mere regulær hakken i billedet end den lejlighedsvise stutter som kendetegner micro-stutter.
Okay synes du så jeg skal vente til i har testet den Pana model jeg har tænkt på eller bare slå til med det samme? Hvis det er mere regulær hakken du oplever med Pana TV det lyder jo bestemt heller ikke godt.

Undskyld de mange spørgsmål, vil bare være sikker inden jeg går ud og fyrer så mange penge af for et TV (17.000kr)
Torben Rasmussen skrev:De nye modeller kommer jo ikke til at koste det samme som dem du ser på nu.
Hva mener du med det at de blir dyrere eller? Det er jo netop en ny 2016 model jeg har haft kig på :)

Eller mener du hvad der måtte komme i fremtiden ?