Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Doeknow
Godaften

Som så ofte før handler dette om køb af et af de flade, men (som altid) med stor nervøsitet for at få noget det er dårlige end naboens, eller til det dobbelte af hvad det koster i morgen.. ::l

I de sidste 4 år har jeg haft pana plasma som netop er brændt af (dejligt med en forsikring i øvrigt). Derfor er det nu på tide med en ny, og da gerne med et billede som plasmaet, desværre har jeg ikke mødt det andre steder end på 910'eren(og selvfølgelig derop af) da jeg har været ude og kigge (den er dog fravalgt pba. diverse observationer).

Jeg har i de to sidste uger læst uafbrudt herinde på FP samt på diverse andre sites. Alle modeller har været endevendt og læst om grundigt, mest pga. den "lange ventetid" fra forsikringen (10 dage O_O ), og er der noget mere hyggeligt end at læse om det næste stk. legetøj? :p

Det har dog været noget af en opgave, for snart efter man havde set sig glad på en skærm, så faldt man straks over dets negative sider. Ingen nævnt, ingen glemt.

Jeg har dog i det sidste stk. tid været meget opsat på 55ju7005(det skal være 55"). Den virker til at være en god allround skærm, og med "mindst fejl" ift. performance (for en der hovedsageligt sætter pris på billedekvaliteten). Der skal ikke bruges mere end 10 af de lange, det går jo stærkt med den teknologi.

Problemet opstod dog tidligere i dag, da jeg var på vej til elgigantus for at erhverve mig tv'et 7005 til 9000,-, jeg læste nemlig at den selvsamme butik havde js8005 på "bud" fra mandag til 9000,-. Det er jo en fin pris, ikke den billigste ifølge pricerunner, men stadig den samme som ju7005 har bevæget sig omkring på det sidste, og som den i øvrigt er på "tilbud" til fra i morgen i bilka. Det siger måske mest noget om at ju7005 er for dyr i forholds til js8005, frem for det omvendte. Uanset hvad står jeg nu i den situation at jeg skal vælge mellem de to ovennævnte modeller til helt samme pris på 9000,-.

Jeg har jo læst mig til at js8005 skulle være mere fremtidssikret ift. HDR og nogle andre også vist(som er knap så relevante for mig). 7005 derimod skulle, til de fleste's mening, have bedre bagbelysning, da det ikke er edge (mest pga. mindre clouding.... tror jeg?). 8005'eren har længe ligget nogle tusinde over 7005'eren, og er af nyere serie, såvidt jeg forstår, derfor virker det måske rimelig simpelt at man bare vælger den.

Problemet opstår dog da jeg mod elgigantus tidligere i dag, vælger at dreje mod bilka, da jeg ved begge modeller hænger på væggen. Her prøver jeg dem begge, med diverse indstillinger frem og tilbage på alle stofas kanaler, men selvfølgelig langt fra noget grundigt. Jeg er jo ingen ekspert, men prøvede i lang tid at opnå samme billedkvalitet, men 7005 blev ved med at være overlegen i konstrastforhold og korrekt fortolkning af farverne. Da der kom en reklame for fakta lod jeg mærke til at 7005' viste noget mere rød end 8005'eren (måske det er nogle gamma farver der skal stille på? jeg havde også rodet med almindelig farve, så det skulle ikke være det)...

Efter den meget lange intro(sorry) til mit spørgsmål, håber jeg I kan hjælpe mig med følgende spørgsmål:
1. Kan det virkelig passe at 7005'eren har et synligt(i bilka) bedre billede end 8005'eren, eller kan det være tusinde andre ting der spiller ind? (gerne personer med praktisk erfaring med skærmene må svare.. ;) ;) )
2. 7005'erne er næste udsolgt i elgiganten, og det lader til at den for alvor er på vej ud.. skulle man i stede vente en måned eller to og vente på en af de nye 2016 skærme?

Hvis du har læst hele indlægget, så takker jeg for din tålmodighed.... God weekend ;)
Af Mfede
Hvilke observationer er det, der har fået dig til at fravælge LG EG910V?

JS8005 vil aldrig komme til at udnytte HDR fuldt ud. Det er på grænsen til at være salgsgas på den model.

1. Jeg ved ikke hvad du har rodet ved, men JU7005 og JS8005 burde ligge ret tæt på hinanden billedmæssigt. Brugte du de forskellige profiler, som TV'et har? Hvis ja, hvilke?
2. Samsungs nye modeller bliver med kant-LED, som der også er på JS8005. Der går højst sandsynligt noget tid før de tilsvarende modeller er nede i samme prisleje.

Der har været en del debat herinde om netop de to modeller, som du overvejer. Opsummeret kan man sige, at fordelen ved JU7005 er, at det er bagbelyst, som giver mindre risiko for bl.a. clouding som du selv nævner. Til gengæld er JS8005 et slankere TV.
Af Doeknow
Mfede skrev:Hvilke observationer er det, der har fået dig til at fravælge LG EG910V?

JS8005 vil aldrig komme til at udnytte HDR fuldt ud. Det er på grænsen til at være salgsgas på den model.

1. Jeg ved ikke hvad du har rodet ved, men JU7005 og JS8005 burde ligge ret tæt på hinanden billedmæssigt. Brugte du de forskellige profiler, som TV'et har? Hvis ja, hvilke?
2. Samsungs nye modeller bliver med kant-LED, som der også er på JS8005. Der går højst sandsynligt noget tid før de tilsvarende modeller er nede i samme prisleje.

Der har været en del debat herinde om netop de to modeller, som du overvejer. Opsummeret kan man sige, at fordelen ved JU7005 er, at det er bagbelyst, som giver mindre risiko for bl.a. clouding som du selv nævner. Til gengæld er JS8005 et slankere TV.
Jeg synes 910'eren har et rigtig godt billede, især når man kommer fra plasma. Men som det har været fremme i diverse fora så opskalerer den lavkvalitetsmateriale meget ringe, og det er der alligevel en del af stadigvæk. Jeg synes heller ikke skærmen kunne give særligt meget lys, jeg forsøge at skrue max op for det i bilka, hvor der i forvejen er meget lyst, men synes ikke der var tilfredsstillende ift. lcd, og vi har en meget lys stue. Den ville dog være at foretrække da mig og fruens betragtningsvinkler er en del ud til siderne i vores store sofa...

Jeg brugte standardindstillingerne på 7005'eren og 8005'eren, hvor jeg slog motion plus fra og legede med kontrast, baggrundslys osv. De hang lige over hinanden, så der var nemt at sammenligne. Det var dog nødvendigt at sidde på hug, når man skulle betragte 8005'eren, der hang nederest.

Det lader til at der ikke er noget 100% tilfredsstillende valg, medmindre man går op i den højre OLED prisklasse. Fruen har for 5 minutter siden sagt at jeg da kan glemme alt om VA paneler med den betragtningsvinkel, og IPS er jeg ikke til... hmm det er ikke nemt.. :s :s :s

Godt at sommeren er på vej! :D
Af Turbo
I har et problem - den ene vil ikke have VA den anden vil ikke have IPS, hehe ;)

Har du husket på at når et TV bliver startet op første gang, er der noget der hedder BUTIK og HJEM indstillinger? Standard profilen vil give 2 forskellige billeder bare pga. det. Kunne det have været det der har givet dig den store forskel på de 2 skærme?

Opskaleringen i LGen kommer jeg uden om ved at bruge min blu ray HDD optager som tuner til f.eks. DR2 osv. - det er en mulighed men selvfølgelig ikke optimalt hvis man ikke altid har den tændt.

Jeg er gået fra Panasonic PZ80 (døde, snøft) til EF950V - billedet er godt på OLED men det har nogle problemer som jeg aldrig oplevet på Plasma'en.
Et svar Rasmus gav mig ang. uskarphed ved hurtige bevægelser:
Ja, så længe OLED bruger "sample-and-hold"-driver til panelet vil bevægelsesgengivelse have mere til fælles med LCD end det har til fælles med plasma. Lidt ærgerligt, da OLED potentielt er lynhurtig (det ser man f.eks. i VR-briller).
Af Mfede
Doeknow skrev:
Mfede skrev:Hvilke observationer er det, der har fået dig til at fravælge LG EG910V?

Jeg synes 910'eren har et rigtig godt billede, især når man kommer fra plasma. Men som det har været fremme i diverse fora så opskalerer den lavkvalitetsmateriale meget ringe, og det er der alligevel en del af stadigvæk. Jeg synes heller ikke skærmen kunne give særligt meget lys, jeg forsøge at skrue max op for det i bilka, hvor der i forvejen er meget lyst, men synes ikke der var tilfredsstillende ift. lcd, og vi har en meget lys stue. Den ville dog være at foretrække da mig og fruens betragtningsvinkler er en del ud til siderne i vores store sofa...

Jeg brugte standardindstillingerne på 7005'eren og 8005'eren, hvor jeg slog motion plus fra og legede med kontrast, baggrundslys osv. De hang lige over hinanden, så der var nemt at sammenligne. Det var dog nødvendigt at sidde på hug, når man skulle betragte 8005'eren, der hang nederest.

Det lader til at der ikke er noget 100% tilfredsstillende valg, medmindre man går op i den højre OLED prisklasse. Fruen har for 5 minutter siden sagt at jeg da kan glemme alt om VA paneler med den betragtningsvinkel, og IPS er jeg ikke til... hmm det er ikke nemt.. :s :s :s

Godt at sommeren er på vej! :D
Står solen direkte ind på dit TV i stuen? Jeg ville prøve med LG'en først og fodre det med et ordentligt signal. Hvad for noget lavkvalitetsmateriale ser du da på det nu? Store dele af min kabeltv-pakke er HD-kanaler.

Ang. Samsung-skærmene:
Du kan ikke vurdere noget som helst ud fra standardprofilen, som ikke er imponerende på nogle af modellerne.
Af Grandahl
Jeg har den 910 OLED, den kan anbefales, din kone vil være henrykt over betragtningsvinklen.. Umiddelbart tror jeg ikke du vil mærke en voldsom forskel i belysningen.. Men om aftenen vil en Oled altid komme til sin ret.. SD kanaler bliver udstillet nøgen af den.. Men det er jo også grundet det gode gengivne billede den præstere, derfor ses det selvfølgelig måske tydeligere. Jeg havde taget 910 any Day til 10000kr
Jeg havde klart valgt JU7005, bagbelyst og med VA panel. Så hvis du kan overtale fruen, er det et godt valg. JS8005 er kantbelyst og når den alligevel ikke kan gengive HDR fuldt ud, så ville jeg strege den med det samme.

Angående 910V ville jeg sige at den skærm skal tages med forbehold, det jo OLED som er suverænt, men ifølge mig så stopper det også der, den er ikke 4K og har nogle besynderlige problemer, de eksemplarer jeg har haft fingrene havde to store problemer, det ene er den svagt men synlige lyserøde nuance i siderne ( vignetting ) og det andet er et CMS ( Color Management System ) som er faktisk ikke virker, dvs havde du overvejet at få det kalibreret eller blot indtaste værdier fra en anden kalibrering af samme model, så ender du højst sandsynligt ud med direkte forkerte farver. At opnå 100% korrekte farver på dette tv er faktisk ikke muligt.

Det er skrevet en del om EG910V problemer på AVSForum.com og personligt mener jeg at det udelukker den skærm som mulighed.
Af mbm
Bedste råd er at købe noget online med returret og så få det hjem og teste.
Det er selv det jeg er i gang med nu.
Desværre er det sådan når kvalitet er en by i Rusland.
Et nyt tv skal være fejlfrit i min optik.
Af Doeknow
Tak for alle indlæggene.

Jeg var en tur i bilka igen her til aften og kunne lege med 8005'eren og 7005'eren igen. Uanset hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke få et lige så godt billede på 8005'eren.

Jeg købte 7005'eren med hjem, og sikke et billede! Jeg er meget tilfreds, men det havde jeg helt sikkert også været med 8005'eren, det er formentlig mig der ikke har helt styr på de indstillinger.

Sikke et postyr at skulle ha nyt tv fremfor nydelse ;;) :) , jeg har det med at fordybe lidt for meget når jeg skal købe nyt, så der er god value i produktet! Så nu er det tid til at smide benene op og bare nyde...

Rigtig god weekend allesammen, jeg smider "the revenant" på det nye alter med fuld udblæsning på surrounden! :D

Tak igen!
Af Grandahl
Tillykke med dit nye tv.. Klassefilm i øvrigt, det var en must see for mig i biografen :)
Af Kokken800
Doeknow skrev:Tak for alle indlæggene.

Jeg var en tur i bilka igen her til aften og kunne lege med 8005'eren og 7005'eren igen. Uanset hvad jeg gjorde, kunne jeg ikke få et lige så godt billede på 8005'eren.

Jeg købte 7005'eren med hjem, og sikke et billede! Jeg er meget tilfreds, men det havde jeg helt sikkert også været med 8005'eren, det er formentlig mig der ikke har helt styr på de indstillinger.

Sikke et postyr at skulle ha nyt tv fremfor nydelse ;;) :) , jeg har det med at fordybe lidt for meget når jeg skal købe nyt, så der er god value i produktet! Så nu er det tid til at smide benene op og bare nyde...

Rigtig god weekend allesammen, jeg smider "the revenant" på det nye alter med fuld udblæsning på surrounden! :D

Tak igen!
Hvor har du købt The Revenant?
Kan ikke finde den til levering før til juni O-O