Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej I alle dejlige og venlige nørder,

Jeg har som topic fortæller, lige købt nyt hus og har derved indgået en aftale med min kæreste, at jeg gerne må købe lidt nyt elektronik til stuen.

Jeg søger derfor hjælp til et nyt tv, i 50-59" skalaen. Tv'et kommer til at hænge på en væg, hvor vinduet er på venstre side, ca. 4 meter fra tv'et, så ikke med direkte lys-fald.

Jeg har pt. et ældre sony 40" 100 hz "flad"skærms tv(6-7cm tykt, så vil ikke kalde det så faldt igen), som jeg egentlig har været meget glad for, dog er jeg klar til at prøve andre mærker.

For at gøre en historie kort, og som mange andre, så søger jeg jeg et tv til omkring 10.000 +-.

Jeg har kigget lidt på disse to modeller:
Sony 55" KD55X9005CBAE til 12.999 i elgiganten
LG UHD 55" 55UF840V til 9.999,- i elgiganten

Jeg er hverken fast på modellen, eller stedet hvor jeg bruger mine penge.

Jeg glæder mig meget til at høre Jeres inputs!

Tag Jer en god aften.
Som Panasonic fan vil jeg anbefale. Cx700. Eller cx725 som er i samme prisklasse for 55"

Men ellers brug lidt tid på at læse test her på siden før du beslutter dig.

Råd kan du få mange af og de er tit præget, lige som mit ;-)
Jeg ville ikke vælge en af de modeller, du kigger på.
Begge har IPS-paneler, som godt nok giver bedre betragtningsvinkler men et dårligere sortniveau. I stedet ville jeg tage et TV med VA-panel - eller måske LG EG910V, som er et OLED-TV. Det har lige været på tilbud til under 10.000 kroner, og kommer det nok snart igen.

Af andre TV som du bør kigge på, er der Samsung JU7005 og Panasonic CX700/CXC725.
Begge TV er anmeldt herinde (Samsung JU7505 er blot den buede version af JU7005).
Der er også Sony X85C, men i 55" er den kantbelyst, hvilket giver større risiko for clouding, mens de andre er bagbelyst. Af samme årsag vurderer jeg de to andre nævnte over den skærm.
Du kan selv læse anmeldelserne her:

Panasonic CX700/CX725: http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1431343099

Samsung JU7005: http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1432540088
Mfede skrev:Jeg ville ikke vælge en af de modeller, du kigger på.
Begge har IPS-paneler, som godt nok giver bedre betragtningsvinkler men et dårligere sortniveau. I stedet ville jeg tage et TV med VA-panel - eller måske LG EG910V, som er et OLED-TV. Det har lige været på tilbud til under 10.000 kroner, og kommer det nok snart igen.

Af andre TV som du bør kigge på, er der Samsung JU7005 og Panasonic CX700/CXC725.
Begge TV er anmeldt herinde (Samsung JU7505 er blot den buede version af JU7005).
Der er også Sony X85C, men i 55" er den kantbelyst, hvilket giver større risiko for clouding, mens de andre er bagbelyst. Af samme årsag vurderer jeg de to andre nævnte over den skærm.
Du kan selv læse anmeldelserne her:

Panasonic CX700/CX725: http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1431343099

Samsung JU7005: http://flatpanels.dk/test.php?subaction ... 1432540088
Hej Mfede, tak for dit input. Jeg har som sådan ikke kigget på de buede modeller, da jeg tænker at man ikke kan se fjernsynet så godt fra siden, man skal vel nærmest sidde ligefor tv'et?

Jeg har diverse tråde og test, men må indrømme, at jeg bliver lidt forvirret af alle de fagtermer.
hans123 skrev:Som Panasonic fan vil jeg anbefale. Cx700. Eller cx725 som er i samme prisklasse for 55"

Men ellers brug lidt tid på at læse test her på siden før du beslutter dig.

Råd kan du få mange af og de er tit præget, lige som mit ;-)
Hej Hans123,

Tak for dit input. Det gør ikke noget at jeg bliver lidt farvet, bare jeg får det bedste jeg kan få, for det 10.000+-

Er der nogle plusser og minusser, hvis man vælger et "curved" tv?

Men som jeg forstår det, ved at læse alle diverse tråde og indlæg, så går jeg ikke helt galt med et OLED tv.
Curved har efter min mening flest minusser. På LCD gør buen skærmen dyrere uden at ydelsen hæves. På OLED handler det næsten udelukkende om design - samme billedkvalitet og produktionomkostninger. Vær opmærksom på, at man også helst skal sidde ligefor et buet tv.

Når det er sagt, så har jeg selv overvejet LG's buede 55" OLED indtil prisen på et fladt 65" OLED kommer ned i en fornuftig pris. Det har været ret fristende. EG910V var jo nede i 9.999 (og faktisk kort 9.888) for 7-10 dage siden: http://www.pricerunner.dk/pl/2-3098608/ ... ign-Priser

Ellers kan jeg også støtte op om de andre forslag. Panasonic CX700/CXC725 eller Samsung JU7005 er gode tv. Men man skal være hurtig for de er lige ved at udgå. I 55" synes jeg dog ikke at 4K skal veje alt for tungt i overvejelserne.
Rasmus Larsen skrev:Curved har efter min mening flest minusser. På LCD gør buen skærmen dyrere uden at ydelsen hæves. På OLED handler det næsten udelukkende om design - samme billedkvalitet og produktionomkostninger. Vær opmærksom på, at man også helst skal sidde ligefor et buet tv.

Når det er sagt, så har jeg selv overvejet LG's buede 55" OLED indtil prisen på et fladt 65" OLED kommer ned i en fornuftig pris. Det har været ret fristende. EG910V var jo nede i 9.999 (og faktisk kort 9.888) for 7-10 dage siden: http://www.pricerunner.dk/pl/2-3098608/ ... ign-Priser

Ellers kan jeg også støtte op om de andre forslag. Panasonic CX700/CXC725 eller Samsung JU7005 er gode tv. Men man skal være hurtig for de er lige ved at udgå. I 55" synes jeg dog ikke at 4K skal veje alt for tungt i overvejelserne.
Hej Rasmus,

Kan høre vi er lidt i samme båd, dog tror jeg ikke at curved vil være godt, da det ikke er alle i sofa'en, der kommer til at sidde helt ligefor - Derfor, er et almindeligt "lige" tv, nok bedre i min situation.

Jeg må læse lidt mere om Panasonic, selvom jeg aldrig helt har været glad for det mærke.

Giv endelig lyd, hvis du falder over noget lækkert :-)
Lyt til hans123. Det plejer at være fornuftigt.

Jeg har ikke fidus til Samsung. Syntes ofte der er folk der har elektronik problemer og skærmproblemer NØJAGTIG efter 2 år..og det kan næppe være en tilfældighed..eller også er folk meget uheldige..

LG, Sony, Panasonic har hverken færre eller flere problemer end Samsung.

Læs nu lidt test på hdtvtest.co.uk,avforums.com, whathifi.com, ljudochbild.se og få lidt flere ideer.
Jeg har netop fået det omtalte OLED ind af døren til 9888kr i Power, buen er noget mindre end hos de modeller jeg har set hos Samsung.. På et OLED er betragtningsvinklen fænomenal, på den måde kan man godt sidde flere omkring det.. Det er min oplevelse af det
PeterD skrev:Lyt til hans123. Det plejer at være fornuftigt.

Jeg har ikke fidus til Samsung. Syntes ofte der er folk der har elektronik problemer og skærmproblemer NØJAGTIG efter 2 år..og det kan næppe være en tilfældighed..eller også er folk meget uheldige..

LG, Sony, Panasonic har hverken færre eller flere problemer end Samsung.

Læs nu lidt test på hdtvtest.co.uk,avforums.com, whathifi.com, ljudochbild.se og få lidt flere ideer.

Kan du da for helvede ikke snart stoppe dit korstog PeterD, du er røvirriterende. Dokumenter dine påstande om at Samsung går mere i stykker end andre skærme, eller hold din bøtte lukket..
Der har netop været en tidligere ansat hos Elgiganten, hans oplevelse var klart at Samsung ikke havde problemer, slet ikke i forhold til alle de tv de langede over disken, hans oplevelse var derimod at Phillips havde store problemer. Dette kan heller ikke dokumenteres. Men jeg ved du har læst det, men springer let og elegant hen over det, fordi det ikke passet i dit billede af at nedgøre andre tv for at de skal købe dit elskede Panasonic mærke.. Du er så inhabil, at det skriger til månen.. Stop det dog
Grandahl skrev:Jeg har netop fået det omtalte OLED ind af døren til 9888kr i Power, buen er noget mindre end hos de modeller jeg har set hos Samsung.. På et OLED er betragtningsvinklen fænomenal, på den måde kan man godt sidde flere omkring det.. Det er min oplevelse af det
Hej Grandahl,

Tak for dit input. Det er dette du har købt ikke, LG 55EG910V ?

Nu er vores nye stue ret bred og derved, vil vi gerne have en stor "flyder" af en sofa, som jeg vil skyde på bliver 3-3,5meter bred og fjernsynet, vil komme til at sidde, til højre, for sofaen, dvs, at når du sidder aller yderst til højre, vil du sidde ligefor tv'et. Tror du det vil have nogen betydning ved et curved tv?
Ja det er 55EG910V, jeg vil mene at betragtningsvinklerne er så overlegne ift. Et LCD/LED tv at den lille bue ikke vil hindre at i vil få bedre betragtningsvinkler ved et OLED tv..

Ellers må du ned i en butik og selv få syn for sagen med de betragtningsvinkler :)
Grandahl skrev:Ja det er 55EG910V, jeg vil mene at betragtningsvinklerne er så overlegne ift. Et LCD/LED tv at den lille bue ikke vil hindre at i vil få bedre betragtningsvinkler ved et OLED tv..

Ellers må du ned i en butik og selv få syn for sagen med de betragtningsvinkler :)
Jeg bukker og nejer :)
Er enig med Grandahl her. Har selv stået og sammenlignet betragtningsvinkler, og der var EG910V altså meget bedre på trods af buen. Buen er nemlig ikke så slem på det TV.