Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Marlowe
På Samsungs danske side står der følgende om 226CW:
LED
Avanceret LED BLU-teknik med lysdioder giver en korrekt og forbedret farvegengivelse (Adobe RGB m.m.) med dybere, mere intensive og mere naturlige farvetoner.
http://www.samsung.com/dk/products/moni ... /226cw.asp

Det lyder da som om det er LED, eller?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den internationale side siger:
Wide Color Gamut (CCFL 97%)

Behardware rapporterer heller ikke om LED belysning, men blot om "en ny baggrundsbelysning".

Samsung egen danske side siger også:
Color Innovation med CCFL 97 % Wide Color Gamut giver en fantastisk farvegengivelse takket være en bred vifte af farver, som ikke tidligere har været synlige. Det giver en forbedring på 28 % sammenlignet med en almindelig LCD-skærm. Farverne bliver skarpere og mere virkelighedsnære, hvor rød er mere rød og grøn er mere grøn. (CCFL – Cold Cathode Fluorescent Lamp).

Det er muligt at jeg tager fejl, men jeg ville forvente at at skærmen var profileret mere hvis det var LED?
Af Marlowe
... men den danske side (følg linket fra mit forige post) skriver at det er LED (4. sidst på listen)

det kan jo godt være en fejl...

Det kunne være fedt at få en kommentar fra JacobKristoffersen. Det kunne jo være der stod noget på kassen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Den tekst jeg har sakset fra Samsung er også taget direkte fra det link du opgav tidligere. Det er det første punkt i specifikationerne...

Som udgangspunkt tror jeg du bør antage at det er CCFL med wide color gamut.
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
Hej igen..

Jeg er ikke hjemme ligenu, og var i england hele dagen igår, så har ikke brugt skærmen mere end hvad jeg allerede har rapporteret.

Men jeg kan sige at jeg ville være MEGET forbavset hvis det var med LED backlight.. Det tror jeg er en fejl fra samsung.dk's side. Men vi da lige kontrollere når jeg er hjemme.

Grunden til at jeg ikke mener det kan være rigtigt, er at på denne skærm som alle andre normale LCD skærme, er sort ikke rigtig sort, snarere grå, alt efter hvor meget brightnes bliver skruet op, samt at baggrundslyset umiddelbart ikke er 100& homogent.. Men som sagt skal jeg nok skrive et indlæg senere idag med lidt mere info.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sortniveauet kan du nok ikke ændre ret mget ved med LED - det er krystallerne der har den største del af æren for et godt sortniveau og der er TN ikke så godt med. Dynamisk kontrast virker jo både med CCFL og LED - bare ikke lokalt.

Men homogeniteten kan potentielt blive bedre med LED, selvom det ikke er en garanti.
Af Marlowe
Øv, men havde jo lov at håbe... :) Men jeg synes nu stadig at skærmen er interessant... bare lidt for høj pris i forhold til 226BW
Af johnborgbjerg
Er der noget nyt om Samsung 226CW - paneltype m.m. ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen har et TN panel. Det troede jeg vi havde slået fast én gang? Der er ikke andre teknologier end TN der har 2 ms responstid og betragtningsvinkler på 160/160.

Som I kan se så har Samsung også fjernet deres "LED" logo fra infosiden om 226CW:
http://www.samsung.com/dk/products/moni ... e=Features
Af johnborgbjerg
Jeg tænke på om den nye 226CW er lig de tidlige 226BW med S type eller mere lige de sidste (dårligere) med A og C type ?
Af NmE
johnborgbjerg skrev:Jeg tænke på om den nye 226CW er lig de tidlige 226BW med S type eller mere lige de sidste (dårligere) med A og C type ?
Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Står nemligt med valget mellem at købe den nye 226CW, eller købe en 226BW med S-panelet (har støvet mig frem til 2 leverandører som kan levere dem stadigt).
Af MichaelJ
Jeg har bestilt 2 stk. 226CW hos PRC-data og 4 stk hos Motus de var alle med S-panel.
Af dMITIj
Har også et godt øje til Samsung 226CW men er der en der kan fortælle lidt omkring hvordan den er til at game på? :p