18 aug 2007, 20:51
Vi har nu haft et 427XA (det samme som xd, bare uden digitaltuner, da vi har kabeltv via boligforeningen i Kbh). Vi er yderst tilfredse med kvaliteten og har været det fra dag 1. Efter at have haft to LCD tv herhjemme (deriblandt Philips 37pf9731) måtte vi bare erkende, at det ikke var godt nok.
Vi havde vores fordomme omkring plasma (med. f.eks. burn in osv), men de blev alle sammen gjort til skamme. Dette TV er suverænt det bedste vi har haft (incl. billedrør). Farverne er levende og naturlige, også hudfarver. Hvid er hvid og ikke lysegul som på LCD, sort sort (selvom den allernyeste model skulle være endnu bedre). Men først og fremmest: Med et almindeligt antenne signal har vi oplevet i vores egen stue, at LCD er ALT for følsomt og billedet er derefter.
Vores erfaringer er efter 1 års brug: Hvis vi skulle købe et nyt TV i dag, så ville vi klart vælge et plasma TV. Helt sikkert. Vores søn fik før os et SamsungM60 (tror det hedder M, det var ihvertfald toppen dengang det kom frem). Hver dag fryder vi os over billedkvaliteten og farverne på vores plasmaTV.
Skal jeg nævne to minusser ved 427'eren, så skal det være genskin og svag støj, når det er tændt og fjernstyringen. Jeg vil vove på, at man skal lede længe efter et billede, der matcher dette TV. - Burn in vil jeg også påstå, skyldes misbrug af TV'et i den første tid efter man har købt det. Følg de simple regler der er for de første ca. 100 timer, så undgår du problemer. Vi har tit still billeder og vores søn bruger det til XBOX. Og der er ingen problemer med burn in.
Desuden kan du på mange sites (bl.a. på dette) læse, at plasma teknologien er LCD teknologien overlegen rent teknologisk. LCD kan bare ikke lave rigtige farver. Kun phosphor kan lave rent sort. Og phosphor er også det vi har i vores gamle CRT skærme.
Nu lyder jeg som en stor lovpriser af plasme og philips. Men det har jeg ikke altid været. Panasonic laver også rigtig gode skærme, så de er også et godt bud. Men vores erfaringer siger os, at Pioneer 427XA/XD er et rigtig godt tv.
Men prøv selv. Lad være i en uge at læse alle disse fora. Gå ned og SE på billedet og HØR lyden. brug dine egne øjne. Der er alt for mange, der lader sig lokke af hvad andre SIGER. Jeg havde det også sådan. Jeg har mange gange grinet ad mig selv, når jeg har troet mere på hvad andre sagde om et tv jeg selv havde set, end hvad jeg selv så men egne øjne. Det er skræmmende...
Vedr. strømforbrug: Prøv at sammenligne to skærme i samme størrelse med deres strømforbrug!! - Der er næsten ingen forskel. Jeg vil vove at påstå, at en stor plasmaskærm bruger mindre strøm end en stor LCD skærm. LCD skærmen skal have konstant baggrundsbelysning. Plasma tænder kun pixels, når der er brug for det. Men prøv nu at gå ind og sammenlign strømforbruget på to skærme af samme størrelse.
Senest rettet af familie i Kbh. 18 aug 2007, 21:10, rettet i alt 1 gang.