Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej herinde..

I har før hjulpet mig da et nyt TV skulle findes, men denne gang er det endda et til mig selv :)

PDP 427XD er begyndt at blive rimeligt overkommeligt i pris, men har læst lidt om nogle Burn-in problemer.. noget i kender til?

Ville gerne gå efter 50", men damen mener det er for stort (er det nok os, hehe).. så 42" it is.

Sidst vi købte blev det - efter anbefaling her fra - et Pioneer plasma tv, frem for et Samsung LCD.. og det er vi super tilfreds med.. men er der mon sket noget nyt siden sidst?
Af wickings
Forresten.. Prislejet er omkring max de 20000 pt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er temmelig mange utilfredse købere af 427 TV'et på eksempelvis Recordere.dk så det var måske en idé at vente lidt. Pioneer har lige lanceret deres 8-serie, der er prissat ret højt ift. 7-serien.

Personligt ville jeg gå efter en 42" PZ700 model fra Panasonic som du kan læse en anmeldelse af her på siden (i 50" version).
Brugeravatar
Af azrael
Eller PZ70-serien eller måske endda blot et "almindeligt" PX/PV70... :)

Jeg må erkende, at det høje strømforbrug på PZ70/700 personligt afskrækker mig, men måske er jeg også en tand for "sart"... ;)
Af familie i Kbh.
Vi har nu haft et 427XA (det samme som xd, bare uden digitaltuner, da vi har kabeltv via boligforeningen i Kbh). Vi er yderst tilfredse med kvaliteten og har været det fra dag 1. Efter at have haft to LCD tv herhjemme (deriblandt Philips 37pf9731) måtte vi bare erkende, at det ikke var godt nok.
Vi havde vores fordomme omkring plasma (med. f.eks. burn in osv), men de blev alle sammen gjort til skamme. Dette TV er suverænt det bedste vi har haft (incl. billedrør). Farverne er levende og naturlige, også hudfarver. Hvid er hvid og ikke lysegul som på LCD, sort sort (selvom den allernyeste model skulle være endnu bedre). Men først og fremmest: Med et almindeligt antenne signal har vi oplevet i vores egen stue, at LCD er ALT for følsomt og billedet er derefter.
Vores erfaringer er efter 1 års brug: Hvis vi skulle købe et nyt TV i dag, så ville vi klart vælge et plasma TV. Helt sikkert. Vores søn fik før os et SamsungM60 (tror det hedder M, det var ihvertfald toppen dengang det kom frem). Hver dag fryder vi os over billedkvaliteten og farverne på vores plasmaTV.
Skal jeg nævne to minusser ved 427'eren, så skal det være genskin og svag støj, når det er tændt og fjernstyringen. Jeg vil vove på, at man skal lede længe efter et billede, der matcher dette TV. - Burn in vil jeg også påstå, skyldes misbrug af TV'et i den første tid efter man har købt det. Følg de simple regler der er for de første ca. 100 timer, så undgår du problemer. Vi har tit still billeder og vores søn bruger det til XBOX. Og der er ingen problemer med burn in.
Desuden kan du på mange sites (bl.a. på dette) læse, at plasma teknologien er LCD teknologien overlegen rent teknologisk. LCD kan bare ikke lave rigtige farver. Kun phosphor kan lave rent sort. Og phosphor er også det vi har i vores gamle CRT skærme.
Nu lyder jeg som en stor lovpriser af plasme og philips. Men det har jeg ikke altid været. Panasonic laver også rigtig gode skærme, så de er også et godt bud. Men vores erfaringer siger os, at Pioneer 427XA/XD er et rigtig godt tv.
Men prøv selv. Lad være i en uge at læse alle disse fora. Gå ned og SE på billedet og HØR lyden. brug dine egne øjne. Der er alt for mange, der lader sig lokke af hvad andre SIGER. Jeg havde det også sådan. Jeg har mange gange grinet ad mig selv, når jeg har troet mere på hvad andre sagde om et tv jeg selv havde set, end hvad jeg selv så men egne øjne. Det er skræmmende...
Vedr. strømforbrug: Prøv at sammenligne to skærme i samme størrelse med deres strømforbrug!! - Der er næsten ingen forskel. Jeg vil vove at påstå, at en stor plasmaskærm bruger mindre strøm end en stor LCD skærm. LCD skærmen skal have konstant baggrundsbelysning. Plasma tænder kun pixels, når der er brug for det. Men prøv nu at gå ind og sammenlign strømforbruget på to skærme af samme størrelse.
Senest rettet af familie i Kbh. 18 aug 2007, 21:10, rettet i alt 1 gang.
Af wickings
Tak for info.

Jeg vil tage ned i Tape Connection i Århus og kigge lidt på sagerne. Hvis nogen har mere input så kom endelig frem..

Havde en sjov idé om at Panasonic, Philips og Sony var lidt efter Pioneer på plasma fronten.. men det er der måske ikke noget i?

Den nye 8 generation af Pioneer er helt klart et bud.. nok i 42". Kan ikke finde det på hifipriser pt.. kun 50" udgaven.. så kan ikke rigtige finde en anden pris end Tape Connection's på det.
Af familie i Kbh.
Som jeg ser det, så er der kun to seriøse bud på plasmaskærme: Panasonic og Pioneer. Har du pengene, så tøv ikke med at købe en 50 tommers Pioneer af den nyeste slags. - Jeg mener, at det er den skærm, der er suverænt bedst til at vise sort. Det er ellers noget, som panasonic har været bedst til før.

Se ellers efter responstiden. Er der skygger når ting bevæger sig hurtigt hen over skærmen. Det er der ikke på en plasma, da responstiden er meget kort (den tid det tager for et pixel at tænde og slukke). Se f.eks. tennis, golf, formel1 eller andre hurtige bevægelser hen over skærmen og sammenlign plasma og lcd.
Se på farverne. Særlig tydeligt er det når man ser på hudtoner og andre røde nuancer. Se på ansigter eller anden hud og døm selv! Og ingen kan vise grønt som en plasma skærm.

Glem alt om antal pixel p og i eller andre reklamer.

Se på billedet og naturligheden af billedet. LCD virker ofte "voks-agtigt". Sådan lidt modellervoks-agtigt. Se på en naturfilm, hvor vandet løber og græsset blæser. Eller se på græsset på en fodboldbane. Og se på noget rigtigt hvidt. Det fremstår gult på en LCD skærm, pga. teknologien.
Alle TV kan vise en tegnefilm med klare farver. Men ikke alle kan vise mørke scener, hvor farverne varierer i mange mørke og grå nuancer...

Det bedste til at vurdere det bedste billede er nu dine egne øjne. Og hvad øjet ser er subjektivt. Glem alt hvad du har læst og følg dine egne øjne et øjeblik. Selvfølgelig er det godt at vide lidt om teknologi og hvad man bør have af stik osv. Men billedet skal du vælge med øjnene og ikke på hvad andre synes eller har brugt penge på og derfor er tvungne til at se.
Tape Connection har vi gode erfaringer med. Vi har købt vores TV igennem fælleskøb.

Ellers kan jeg anbefale dig at læse om plasma vs. LCD teknologierne her på flatpanels. Det hjalp os meget.
Af wickings
Tak for info.

Hvor kan man finde mere om disse "fælleskøb" ?
Brugeravatar
Af azrael
Det er noget der foregår på Recordere.dk. Sagen er dog, at de fleste fælleskøb kun kører i en bestemt periode og som regel kun én gang, så du skal ikke regne med et fælleskøb på en (ældre) model, som der allerede har været fælleskøb på. Men måske er der nogle nye modeller, som er interessante. P.t. forsøges der vist at få arrangeret et fælleskøb på Sonys D3000 serie (LCD) og et mere uofficielt fælleskøb på de nye Pioneer plasma skærme. Held og lykke! :)