Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Stephan A
Torben Rasmussen skrev:HDR på paneler uden local dimming er tæt på at være ren marketing-gøjl. Du kan ikke booste højlyset uden at smadre sortniveauet samtidigt på et panel med sidebelysning.
Jeg er ikke uenig i, at OLED har et fantastisk billed. Nu er det dog ikke kontrast forhold jeg nødvendigvis mener der er at hente her, men nærmere det udvidede farverum. I min optik virker det attraktivt at have et 10-bit panel. Som jeg har forstået det, så giver det en oplevet bedre billedkvalitet, når der er de flere farver at "lege" med, hvis kildematerialet er til det.

Om jeg har gjort brug af forkert ordvalg, kan godt være tilfældet, men at sige at SUHD-modellerne ikke er anderledes end UHD-modellerne hos Samsung, synes jeg ikke er korrekt. Lige så lidt som havde det været ved de andre skærme, der er med udvidet farverum m.v. Og at man kan få fordele af disse, hvis kildematerialet er til det - som dog ikke er tilfældet nu.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg skrev ikke OLED. Blot lokal dimming.

Der er pt ikke noget 10 bit materiale nogen steder og de nuværende skærme kan alligevel ikke dække DCI, så Quantum dot/SUHD kan ikke vise det farverum som der er tiltænkt alligevel.
Af Marc88
Hej alle,

Tak for Jeres svar. Og tak til Peter D for det noget overvældende svar . Det må have været tidskrævende, så tak for det :-)

Jeg tror umiddelbart jeg holder mig til Samsungen så. Den havde et meget pænt billede (i hvert fald det der kørte i elgiganten)

Ærgerligt at jeg ikke slog til i weekenden. Der kostede det 8999 hos power og elgigangen.

Endnu en gang tak for jeres tid og inputs.

Mvh
Marc
Af PeterD
Marc88 skrev: Jeg tror umiddelbart jeg holder mig til Samsungen så. Den havde et meget pænt billede (i hvert fald det der kørte i elgiganten)
Hej Marc.

Det er netop det der er problemet.

Elgiganten indstiller skærmene så de ser "pænere ud" på de skærme de hellere vil sælge. Ikke bare hos Samsung men flere mærker:

http://politiken.dk/forbrugogliv/digita ... t-at-lyve/

Elgiganten: "I denne uge skal vi sælge mærke XX derfor skal i henvise kunderne til denne skærm"

Sådan er realiteterne, og det er ikke for at starte en opslidende debat herinde, for det er tråden ikke værd.

Læs nogle test og se hvad der passer dig bedst. Hvis du ikke selv kan finde siderne så får du et udpluk her:
hdtvtest.co.uk
avforums.com
techradar.com
trustedreviews.com

Slutteligt kan du jo bruge pricerunner.dk for bedste pris.

I sidste ende er det jo dig der tager beslutningen, så du kommer længst med den skærm med det modelnummer, uanset mærke, der til prisen har det bedste billed. :)

-og husk: Hvis du spørger efter indstillinger kan du altid spørge herinde.

PS: Det er åbenbart mange måder at opnå et lavere strømforbrug på-på papiret.Men dette lyder helt skørt:

http://ing.dk/artikel/samsung-beskyldes ... are-179193

Vælg den skærm du syntes om. Uanset mærke.
Senest rettet af PeterD 27 jan 2016, 08:55, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
WhatTheShitLana skrev:check det ud :)
Njah, den lader vi nok lige hænge. Der kan godt findes demo-klip mv. i 10 bit og ligeledes HDR-klip, men hvis du enten skal begrænse dig til demoer eller til at blive pirat, så vil jeg godt gentage mig selv: Der er ikke noget materiale derude.
Af Stephan A
Torben Rasmussen skrev:Jeg skrev ikke OLED. Blot lokal dimming.
Nej, det skrev du ikke her, men har skrevet i tidligere tråde, at HDR ikke rigtigt giver mening, hvis der ikke er styring på hver enkelt pixel, som ved OLED :) Det lyder jo også fornuftigt.
Torben Rasmussen skrev: Der er pt ikke noget 10 bit materiale nogen steder og de nuværende skærme kan alligevel ikke dække DCI, så Quantum dot/SUHD kan ikke vise det farverum som der er tiltænkt alligevel.
Det har du da også ret i, men der er vel forskel på 80 % af DCI som ved fx 55" JU7500 kontra 92% DCI ved 55" JS8500. Jeg skrev også at 10 bit materiale ikke kan ses nu - med undtagelse af få videoer fra amazon, men jeg er naiv nok til at tro, at et kommer i år. Hollywood har jo blandt andet meldt ud, at de er klar til +100 film med UHD og HDR i 2016, og at der kommer streaming, UHD blue-rays m.v.. Så her håber jeg da at det kommer til at kunne løfte oplevelsen en anelse over 8-bit.

Som sagt, kan det godt være at jeg fik formuleret mig forkert til at starte med, men jeg synes ikke med rette at man kan sige, at der ikke er forskel på de "almindelige" UHD fjernsyn og SUHD eller hvad de andre producenter måtte kalde det, givet at kildematerialet er i orden. Ihvertfald ikke teknisk, og som jeg har forstået det, så giver et udvidet farverum et reelt løft i billedkvaliteten, når kildematerialet indeholder dette. :)

Hvad mener du om det? Jeg har stor respekt for det arbejde, og de svar der gives herinde. Som menig mand forsøger jeg blot at blive klogere på det hele :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der sker helt klart noget med farverne, som giver mening når man rykker til DCI eller Rec2020. Jeg kunne dog godt bekymre mig lidt for hvorvidt man ender det rigtige sted når man nu eksempelvis ikke kan ramme den grønne farve i DCI. Dvs. forsøger du at kalibrere til DCI, så ender du med at få forkerte farver på de nuværende skærme fordi de ikke er i stand til at vise grøn som tiltænkt. Det problem har du ikke på rec709, da de fleste er i stand til at ramme hjørnerne i CIE-diagrammet ret præcist. Så ja, skærmene er som sådan teknisk overlegne, men om det så i praksis giver et løft kunne jeg godt være mere skeptisk overfor.

Dertil så kan du pt. ikke kalibrere nogen af skærmene så de kan være korrekt indstillet til både Rec709 og DCI, så du må vælge. Kalibrerer du til DCI, så ser Rec709 forkert ud og omvendt. Skærmene kan godt nok detektere farverummet, men som du kan se af vores målinger i testene, så kommer DCI ikke til at se korrekt ud hvis man ikke genkalibrerer med det nye farverum.
Af Marc88
Trådstarter tænker at der er virkeligt meget at sætte sig ind i - næsten for meget ;-)

Umiddelbart er jeg stadig mest lun på samsungen.
Jeg sidder sjældent i skrå vinkler og hvis det er den skærm af de 3 jeg har kigget på, som har mindst input lag, så er det den jeg går for.

Jeg synes selv at billedet stod skarpere på samsung end LG og sælgeren prøvede faktisk at sælge mig LG'en, som blandt andet var inkl. 6 måneders netflix i 4K (godt salgstrick ;-)).
Af Marc88
Står nu i Elgiganten.
Prisen på 55JS8005 er steget til 10990
Men
Den buede 8505t er på tilbud til 9999.

Er buet no go eller hvad siger i?
Af PeterD
Personligt ville jeg helst ikke, men det er vel en smagssag.

Der er vel 14 dages returret, hvis du ikke er 110% tilfreds..?
Af Mfede
Marc88 skrev:Står nu i Elgiganten.
Prisen på 55JS8005 er steget til 10990
Men
Den buede 8505t er på tilbud til 9999.

Er buet no go eller hvad siger i?
JS8005 kan findes til lidt over 10.000 hos Power. Jeg ville ikke vælge et buet tv, men det er lidt en smagssag.
Af Marc88
Fik tilbudt LG UF850v til 10.000 i stedet for 17.000.

Er det bedre end Samsung js8005?

Mvh
Marc
Brugeravatar
Af hans123
LG har vist ips panel og derved dårligere sort end Samsung som har VA panel