Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterL
Mens jeg har ventet på at Samsung UE48JU7005 igen skal komme på bud - eller at Sony KD-49X8305 pludselig står til 4.995,- som søndag d. 10/1 hos Elgiganten, så er jeg blevet i tvivl, om jeg kigger efter det rigtige O-O

Jeg har brug for max. 50" (det MÅ ikke være større) og vil betale max. 6500,-. Vi sidder i en afstand på 1.7-2m og efter at have kigget på anbefalinger ang. afstand, skærmstørrelse og opløsning bliver jeg mere og mere i tvivl om gevinsten ved 4K.

Har jeg forstået det rigtigt, at vi ved den afstand skal have en væsentlig større skærm, før vi får gavn af 4K?

Jeg har en opfattelse af, at fjernsyn med 4K generelt har en kraftigere processor og derfor også vil kunne give en mere flydende behandling af et fuldHD-signal end et fuldHD TV. Er det forkert?

De første modeller, jeg faldt for, var alle i Samsungs 6-serie. Men rigtig mange advarer mod det tab af billedkvalitet, der sker når betragtningsvinklen bevæger sig ud over 10 grader.

Hvorfor er der så mange, der alligevel køber disse modeller? Er det kun feinschmeckere, der lægger mærke til ændringen?
Jeg HAR set det med egne øjne i butikken, men er ikke sikker på, at det vil betyde så meget hos os, da vi sidder forholdsvis lige for.

Og så er der Smart tv softwaren. Her og i andre fora har jeg læst om et gumpetungt Android OS hos Sony og Philips, men når jeg har leget lidt med fjernbetjeningen til et Sony i en butik, så synes jeg da, at det flyder meget godt. Er det så slemt, at jeg skal vælge Samsung i stedet?
Måske er det fordi jeg kommer fra et ubrugeligt system på mit snart 6 år gamle Sony 40W5500 :p Det har egentlig en OK billedkvalitet for os, MEN en voldsom pixelering på en del kanaler ved aktionscener og sport ødelægger fornøjelsen. Og så er det lidt bøvlet altid at skulle have gang i pc'en for at streame vha. chromecast.

Vi ser Netflix, HBO og flow TV.

Undskyld den lange smøre. Jeg håber I har et par svar på mine spørgsmål 8-)
Af PeterD
Det var mange spørgsmål og jeg er ikke sikker på jeg fik helt fat i det hele..Men der er klart at afstanden til tvet og 4K (som jo kun vises i nogle serier lige nu spiller en rolle..

Ideer:

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3050492/TV ... ign-Priser

Men ved ikke hvor stort er "nok"..?

http://m.pricerunner.dk/pl/2-3055595/TV ... ign-Priser

Og et 49" ligger på 7000 kr..

Men så tales der også om brede betragtningsvinkler..IPS er en fordel over VA panel..hvor mange grader før det kan betale sig er jeg ikke sikker på. (Mener at have læst 170 men kan det være sandt?)

http://www.rtings.com/tv/reviews/by-tes ... wing-angle
hej hej peterL (Hvofor kører twilight zone's intro music i mit hoved... ^^)

dine valg af mulige skærme virker umiddelbart ganske fine i min mening, samt din prisklasse om end du måske som du siger må vente til de kommer på tilbud igen (som de nok skal)

din afstand fra TV og 4K lyder umideelbart fint og værd at gå efter, også bare med henblik på fremtidssikring. hvis du gamer på skærmen i 4K er det bestemt det værd uanset hvad. den extra høje opløsning er super lækker og en meget synlig forskel. hvis det er en spilkonsol der ikke køre 4K så er det lige meget, men samsung modellen du har kig på har den laveste input lag af alle fabrikanterne som gør den bedst egnet til gaming uanset hvad, efter min mening.

På det rent billedkvalitetsmæssige XD plan, ved ikke gaming indhold, er 4K stadig bedre end full HD eller 1080p. problemet er lidt at der ikke er meget materiale derude endu, og det der er, er ofte i ret dårlig kvali alligevel, men hvis du kan finde go kvali 4K materiale er det en fryd at se på og nyde, selv i 48 - 50 tommer. Jeg ejer selv et ue55ju7005 og jeg nyder hvert sekund selv ^^

Det ER! meget forvirrende derude, med utroligt mange delte meninger, mit råd vil være at lytte så lidt som muligt, og holde dig til egen observationer, og bedøm ud fra dine personlige kriterier som du har nævnt.
Første response til din tråd herinde som du kan se, er vores alle sammens (her på flatpanels) mest forvirrende og altid Panasonic/sony reklamerende gode eksempel på hvor forvirrende markedet kan være. disse individder er jo åbenbart fanboys som jeg selv syns er de værste. for fabrikanterne gør det ikke ligefrem nemt at vælge i forvejen, og så er det bare meget meget værre når de blander sig med deres ensidede såkaldte hjælpende meninger. det er ofte dine såkaldte feinschmeckere efter min mening.

Jeg bruger ikke selv smart funktionerne på mit tv men generelt når jeg bevæger mig rundt i menuer og sådan er det meget responsivt brugervenligt osv.
ang din gamle skærm og pixellering lyder det til at det bare ikke er "smart" nok, eller måske et dårligt videosignal, noget jeg døjer med på mit gamle tv i soveværelset og almindelige tv kanaler.

Håber forvirringen aftager og du får det du vil have, køb over nettet og du har 14 dages returret hvis dit køb ender med ikke at behage på en eller flere områder (ikke sandt derude ?)

Mvh mig ^^
Af PeterD
Uanset hvad bliver det næsten altid en konfrontation om det skal være LG, Sony. Samsung eller Panasonic..

Philips laver jo også TV. De bliver ikke nævnt så meget. Hvorfor? Tja. Der er åbenbart nogle der har haft problemer, men er de stadig langsomme med deres Smarttv del?

Men de bliver vel opdateret løbende hen over året som dette i 2015:

http://www.pocket-lint.com/news/135795- ... ed-to-know
WhatTheShitLana skrev: Det ER! meget forvirrende derude, med utroligt mange delte meninger, mit råd vil være at lytte så lidt som muligt, og holde dig til egen observationer, og bedøm ud fra dine personlige kriterier som du har nævnt.
Man kunne også forholde sig til d.i.v seriøse test som AVForum som ikke er begejstret for Sony X8305C,med dens ips panel som ikke har det bedste sortniveau.Samsung JU7505 er teste her på fl,som er samme tv bare buet.
Test af JU7505:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1432540088
https://www.avforums.com/review/samsung ... view.11277
Af PeterL
Tak for de mange konstruktive kommentarer. Dejligt at I gider :)
I må dog gerne stadig byde ind på:
Kan det overhovedet svare sig at går efter 4K, når man kigger på 48-50" i en afstand på 2 meter? Der er jo en del penge at spare her.
Hvor meget betyder det med betragtningsvinklen?
Jeg synes at resultaterne her http://www.rtings.com/tv/reviews/by-tes ... wing-angle, tyder på at man skal gå efter et IPS-panel (f.eks. J6400) frem for VA (f.eks. J6300, 6500, 6700), men så går jeg åbenbart på kompromis med de sorte farver.
Det er ikke let :(( Det ender nok med at jeg satser på et køb hos Elgiganten, hvor man åbenbart kan returnere indenfor 14 dage O_O
Jeg ved ikke hvordan ud udledte, at IPS var bedst baseret på ovenstående kommentarer, men blot for at være sikker: du er klar over hvad du ofrer og hvad du vinder ved at vælge IPS, ikke?
Af PeterD
"Det ender nok med at jeg satser på et køb hos Elgiganten, hvor man åbenbart kan returnere indenfor 14 dage"

Uha..Uha..Bare du og ikke sælgeren tager den endelige beslutning... :)
Af PeterL
Torben Rasmussen skrev:Jeg ved ikke hvordan ud udledte, at IPS var bedst baseret på ovenstående kommentarer, men blot for at være sikker: du er klar over hvad du ofrer og hvad du vinder ved at vælge IPS, ikke?
Det er fordi jeg ikke havde pudset mine briller, da jeg læste dit tidligere indlæg :s Tak for korrektionen...
PeterL skrev:Min opfattelse: IPS = bedre betragtningsvinkel VA = bedre gengivelse af sort?
Findes der en oversigt over hvilket panel, der sidder i de forskellige modeller? Denne: http://www.flatpanels.dk/skaerme.php er vist ikke blevet opdateret meget længe.
Det første tv du fik øje for var Samsung J7005,så kan vi starte her.Alle Samsung 2015 modeller har VA panel.
Ligeledes bruger alle LG IPS. Så langt så godt.

Hos de øvrige producenter er det mere blandet. Sony har IPS i visse af deres modeller (X83 og X90 eksempelvis), men bruger VA på de fleste af de andre. Panasonic har IPS i deres 750-model og også i forrige års AX800-model. Men det er ikke noget der typisk skiltes med.