Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens.

Jeg har i længere tid fulgt med på dette forum, da jeg over en længere periode har skulle anskaffe mig et nyt TV. Valget er faldet på Samsung 55" JU7005, og er indtil videre super tilfreds med både billedkvalitet, kvaliteten på fjernsynet og især det meget lave input lag når jeg bruger TV'et til Playstation 4.

Nu kommer så mit problem:

Jeg har en 1TB Toshiba USB 3.0 HDD, som er formateret til FAT32 (Da jeg har Mac), hvor jeg har en masse film 4K film optaget på mit GoPro liggende, som jeg gerne ville få vist på min nye skærm (Jeg er klar over at processoren nok er for lille til at kunne afspille filmene glidende, men ville nu alligevel gerne prøve).

Problemet ligger i at når jeg tilslutter min eksterne harddisk i USB-porten på One Connect Mini boksen, så registrerer den ganske rigtigt at der er tilsluttet en harddisk, men den siger at der ikke er noget indhold tilgængeligt på disken. Harddisken er ikke tom og kan se alle filer og mapperne når jeg tilslutter den til min Mac, men kan hverken se mapper eller filer . Filtypen på videoerne er .mp4 som TV'et hvad jeg har læst mig frem til gerne skulle kunne understøtte og hvad jeg umiddelbart har kunne læse mig frem til på andre forums, skulle der heller ikke være noget problem med FAT32 understøttelse. Harddisken har ikke tilsluttet en ekstern strømkilde, men lyser og laver lyde som den skal, når den er tilsluttet fjernsynet.

Jeg har kontaktet Samsungs Kundeservice som gav mig to meget korte og ikke særligt fyldestgørende løsninger:

1. "Prøv at formater disken til NTFS." (Prøvede at forklare at jeg benytter en Mac computer og at derfor ikke kan bruge en NTFS formateret disk)

2. "Prøv med nogen andre filtyper" (Prøvede at forklare at jeg havde læst at .mp4 ikke var noget problem, og han kunne ikke rigtig komme med noget klart svar om fjernsynet kunne læse .mp4, men i manualen står der at dette codec er understøttet.)

Så mit spørgsmål er nu om nogen er jer andre har haft lignende problemer med tilslutning af USB HDD til jeres Samsung Fjernsyn og hvordan i eventuelt fik løst det. Som sagt kan jeg slet ikke se de mapper der er oprettet på harddisken og den siger bare intet 'indhold tilgængeligt'.

Enhver hjælp vil blive værdsat enormt :)

Venlig hilsen
Torben
MP4 er jo ikke et codec, men en container. Du kan encode filmen som lidt af hvert inde i sådan en beholder, så hvis du har valgt et format, som TV'et ikke understøtter, så hjælper det ikke noget. Kan du ikke prøve at smide en videoklip på, som TV'et med garanti bør kunne læse og så se hvad der sker?

Du kan finde en del 4K klip her:
http://demo-uhd3d.com/
Hej Martin.

Nu har jeg gravet lidt videre i manualen og umiddelbart viser det sig at TV'et kun er understøttet af følgende formater: "Tv'et understøtter filsystemerne FAT, exFAT og NTFS." Så du har helt ret i at det højst sandsynligt skal formateres til alm. FAT, eller exFAT. Det bliver så exFAT i mit tilfælde, da det kan klare lidt større filtyper.

Er dog lidt undrende over at Samsungs Support ikke kunne give mig den information, da jeg skrev at disken var formateret til FAT32.

Uanset hvad tak, og jeg giver en melding i tråden hvis alt virker som det skal med en exFAT formateret disk :-)
Torben Rasmussen skrev:MP4 er jo ikke et codec, men en container. Du kan encode filmen som lidt af hvert inde i sådan en beholder, så hvis du har valgt et format, som TV'et ikke understøtter, så hjælper det ikke noget. Kan du ikke prøve at smide en videoklip på, som TV'et med garanti bør kunne læse og så se hvad der sker?

Du kan finde en del 4K klip her:
http://demo-uhd3d.com/
Hej Torben.

Beklager forvirringen, mente naturligvis filtype. I følge manualen er .mp4 filer og MP4 formatet understøttet (se vedhæftet billede), og det der gør mig nervøs er at jeg har en masse mapper oprettet på min USB HDD, som TV'et heller ikke kan se. TV'et siger jo at disken er totalt tom, men burde i det mindste kunne browse mapperne i gennem på disken hvis der var 'hul igennem'. :)
Vedhæftede filer
mp4.JPG
mp4.JPG (51.21 KiB) Vist 7553 gange
Montago skrev:FAT / FAT32... 1TB...wut ... !

FAT og FAT32 understøtter da ikke 1TB ;;)

FAT og FAT32 har også problemer med max filstørrelse på 4GB

Jeg er ret sikker på at MAC kan læse/skrive til en NTFS disk men nok ikke selv formatere den som så.
det kræver dog lidt VOODOO at skrive til NTFS ;-)
http://computers.tutsplus.com/tutorials ... -cms-21434
Altså min FAT32 formaterede 1TB disk har 999,86 GB plads, så umiddelbart ingen problemer på den front.

I forhold til filstørrelse har jeg overført flere filer på over 4GB uden problemer, men det er vidst sandt at nogen oplever problemer :)

Ja der er desværre en del der oplever ikke at kunne skrive til NTFS på Mac på Yosemite og El Capitan styresystemerne, uden at købe adgang til ekstern software.