Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Smolle
Undskyld, at jeg genopliver en lidt gammel tråd, men jeg står selv overfor netop dette valg lige nu, men nu kan begge tv fås til 7999. Samsung hos Komplett og Sony hos Elgiganten. Kan se på kommentarerne i anmeldelsen af X85, at folk stadig har en del klager med hensyn til Sonys håndtering af Android, samt at tv'et tilsyneladende slukker pludseligt af og til. Er det stadig et problem med nyeste opdateringer? Og hvordan klarer Sonys Android-implementering sig generelt i forhold til Tizen?

Jeg var egentlig mest på Samsung til at starte med, men Sony virker også tiltrækkende. Har set begge modeller i udstillinger i butikker, hvor de begge så ganske fornuftige ud. Når prisen er præcis den samme, er det jo detaljer, der afgør det. Sony ser ud til - efter hvad jeg har læst - at have færre problemer med clouding, men har så tilsyneladende de her problemer med at være langsomt og slukke uden grund. Vil gerne høre folks erfaringer med begge.
Af bentpetersson
PeterD skrev:
@Bent. Nej, ved ikke hvem der producerer Sonys skærme. Hvis det ikke er Sony så er det måske koreanerne, sikkert Samsung ,der lige har listet sig ind.. :)

Men mon ikke nogle japanere lige går skærmene igennem inden de produceres?

Apple producerer vel også deres produkter i udlandet. Som måske endda i Kina..
Liste og liste .... Der må du selv vurdere Peter.

Inden 2011, mener jeg, det var, producerede Samsung og Sony lcd skærme på en fælles fabrik, men da Sony kom i økonomisk uføre , fik Sony tilført kapital fra Samsung mod at Samsung overtog fabrikken, samt at Sony stadig fik produceret på fabrikken. Det er ret nemt at finde aftalen her på nettet, ligesom jeg har læst det samme på Sony's hjemmeside.
Eller fx lidt aftalen her:

http://maczonen.dk/2011/12/sony-opgiver ... d-samsung/

Også B&O paneler kommer fra Samsung. Faktisk kan man også finde tal her på nettet, der viser at Samsung står bag 60% af verdensproduktionen.
Samsungs samlede omsætning udgør omkring 25% af Sydkoreas nationalproduktet. Der bor 50.2 millioner i Sydkorea, så fabrikken brødfører vel omkring 2 1/2 gange Danmarks befolkning.
Elektronikdivisionen er dog kun en division indenfor Samsung, der også omfatter verdens næsttørste skibsværft, forsikringsselskab, ingeniørfirma mm. Ja slå selv op.

Desuden producere Samsung dele til Apple fx processor m.m.. Blandt andet til iPhone 6. Man kan også finde nogle af disse aftaler på nettet.

http://www.techtimes.com/articles/44308 ... evices.htm

Ondsindede rygter siger, at andre fabrikater får leveret Samsungs bedste skærme, men sjovt nok har Samsungmodeller jo vundet mange test i 2015. Så det må siges at være godt klaret, når man sælger de bedste skærme fra.
Senest rettet af bentpetersson 03 jan 2016, 12:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Smolle skrev:Undskyld, at jeg genopliver en lidt gammel tråd, men jeg står selv overfor netop dette valg lige nu, men nu kan begge tv fås til 7999. Samsung hos Komplett og Sony hos Elgiganten. Kan se på kommentarerne i anmeldelsen af X85, at folk stadig har en del klager med hensyn til Sonys håndtering af Android, samt at tv'et tilsyneladende slukker pludseligt af og til. Er det stadig et problem med nyeste opdateringer? Og hvordan klarer Sonys Android-implementering sig generelt i forhold til Tizen?

Jeg var egentlig mest på Samsung til at starte med, men Sony virker også tiltrækkende. Har set begge modeller i udstillinger i butikker, hvor de begge så ganske fornuftige ud. Når prisen er præcis den samme, er det jo detaljer, der afgør det. Sony ser ud til - efter hvad jeg har læst - at have færre problemer med clouding, men har så tilsyneladende de her problemer med at være langsomt og slukke uden grund. Vil gerne høre folks erfaringer med begge.
Jeg har endnu ikke set at TVet selv slukker. Det vil af og til IKKE slukke. Og to gange har jeg oplevet, at det tændte selv efter at det var blevet slukket.

Clouding vil nok desværre være samme lotteri uanset mærke. Begge TV er dog i min mening et godt køb til prisen. En fordel hos Samsung er at optageren virker nu, og PIP virker med to TV-kanaler, hvilket det ikke kommer til på X85.
Af thg
Tror problemet med X85C som selv tænder periodisk efter at man lige har slukket det, er fordi fjernbetjeningen er for følsom, dvs. tv'et opfatter det som om at man har trykket to gange på tænd/sluk knappen på fjernbetjeningen og derfor tænder det igen!

Denne meget følsomme fjernbetjening oplever man også hvis man bruger tekst-tv, da der så ofte indtastes 2 tal af gangen, selvom man kun har trykket en gang!

Håber snart Sony får løst dette problem og derudover syntes jeg de fleste problemer der er tilbage er mht. programoversigten (EPG) som også pludselig springer ud og ind igen og så at den kører virkelig hakkende og ujævt!
Af Smolle
Er det også korrekt, at X8505 er 100 Hz og JU7005 er 200 Hz? Er det noget man kan se forskel på i billedet? Umiddelbart virker det til, at der er flere fordele ved JU7005. Eneste ulempe er, at jeg skal have det leveret og derfor må tage en fridag i løbet af ugen, hvorimod at jeg med Sony tv'et kunne køre ned og hente det i dag :P
Af bentpetersson
Må jeg foreslå dig at du derfor køber x85 til afprøvning derhjemme, hvor du kan opleve, om du kan affinde dig med Sonystyreprogrammets mange diskuterede fejl.

Torben. Du har vist samme model derhjemme eller noget lignende. Hvad er det, der ikke fungerer og irriterer hos Sonys tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Begge TV kører med samme type frekvenssystem, men Sonys virker i min mening klart bedst.

De issues der er med skærmene har jeg nævnt i mine anmeldelser, med undtagelse af der her tænd/sluk issue, som jeg ikke oplevede dengang. Det eneste jeg kan blive irriteret over herhjemme er hvis TVet går kold og kræver en genstart.

Jeg er dog ikke den vilde app-bruger når jeg blot er "mig selv", så hvis der er apps som gær tingene værre så opdager jeg det ikke i det daglige. Jeg bruger kun streamingtjenester og TV, og der er cast-funktionen den jeg oftest har gang. Kodi kører ikke godt nok her til at jeg kan undvære min Dune medieafspiller.
Af Smolle
Jeg har egentlig heller ikke planer om, at bruge særlig mange apps. Det vigtigste for mig er et godt billede og Lyd & Billede har givet Sony bedre karakter på lige netop den parameter. Til gengæld er det også irriterende, hvis eksempelvis programguiden er sløv, når man nu primært skal bruge tv'et til at, ja... se tv på! :)

Det som bentpetersson nævner med, at købe tv'et "på prøve", er det reelt en mulighed? Igen er det primært Netflix og Chromecast jeg ville bruge tv'et til, udover almindeligt tv-kiggeri og spil på Xbox, så tror ikke, at det ville genere mig så meget, hvis der er nogle fejl i Android-implementeringen. Ved ikke om Elgiganten vil tillade, at man kommer tilbage efter en uge og siger, at man gerne vil have pengene tilbage?
Af mario25
jeg kigger på samme tv. og er lidt forvirret :)

vil rigtig gerne vide om de her 2 tv er det samme :) for som jeg havde forstået det, så understøttede sony tvet nogen af de ting der skulle til for at afspille 4k indhold.
model nr ligner jo hinanden meget, og selvom der ikke står i den første så har det tv også hdmi 2 port og 3d ?

https://www.alternate.dk/Sony/KD-55X800 ... ny/1195226

http://www.pricerunner.dk/pl/2-3055594/ ... ign-Priser
Af mario25
mange tak peter ! så på spec, er tvene ens ikk ? på side 1 i den her tråd står der at sonyet ikk understøtter 5k i 60 billeder pr sekund, understøtter det så formatet i 48 billeder pr sekund ?