Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

De europæiske priser på OLED er slet ikke fulgt med ned i forhold til priserne i USA. F.eks. koster EG9100 1800 $ i USA og 55EG9600/55EF9500 koster 3000 $. Da EG920 er en biligudgave af EG960 burde den ikke koste mere end 20.000 kr. i DK. Måske er det fordi forhandlerne ønsker at malke kunderne her op til jul og så sætte priserne ned efter nytår. Så vent bare med at købe til priserne er kommet ned på det rette niveau.
Af KBW
Rasmus Larsen skrev:HDTVTest har også lige lavet en test af 55EG920V. De er også meget positive.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/55eg920v ... 164212.htm

28 tusind er selvfølgelig meget for en skærm, men kombinationen af OLED, 4K og HDR er der altså ikke nogen LCD-skærme der kommer i nærheden af. Dem af jer der køber; glæd jer til at få smidt noget HDR-indhold på skærmen.
Hej Rasmus

Måske du kan forklare, hdtv skriver?:

"While both feature a curved screen and UHD (ultra high-definition) resolution of 3840×2160, the LG EG920V actually holds a major advantage over the EG960V, in that the former is blessed with HDMI 2.0a ports which let the television play HDR (high dynamic range) content from external HDMI sources such as an Ultra HD Blu-ray player. "

Men på Jeres (Flatpanels) test af EG960V bruger I jo HDR materiale, bliver det ikke afspillet igennem HDMI?

Tak
Kasper
KBW skrev:I stand corrected!

" The EF950V comes in two screen sizes - the 55-inch 55EF950V which retails for £3,499 and the 65-inch 65EF950V which retails for £4,999. As well as a flat 10-bit panel, both models also include HDMI 2.0a/HDCP2.2 inputs, support for High Dynamic Range (HDR) and passive 3D."

Fra https://www.avforums.com/review/lg-65ef ... view.12014
Ingen af dem kan levere nok candela, til at HDR bliver sjovt. Og så er der lige APL problemet...
KBW skrev:Måske du kan forklare, hdtv skriver?:

"While both feature a curved screen and UHD (ultra high-definition) resolution of 3840×2160, the LG EG920V actually holds a major advantage over the EG960V, in that the former is blessed with HDMI 2.0a ports which let the television play HDR (high dynamic range) content from external HDMI sources such as an Ultra HD Blu-ray player. "

Men på Jeres (Flatpanels) test af EG960V bruger I jo HDR materiale, bliver det ikke afspillet igennem HDMI?
Vi afspillede via USB. Der er stadig ingen der har fået lov at låne en UHD Blu-ray-afspiller endnu, mig bekendt :( Der er lidt snak om at EG960V slet ikke kommer til at kunne håndtere HDR via HDMI 2.0 da den ikke opdateres til HDMI 2.0a, men LG er vist ved at undersøge om det kan lade sig gøre at skifte HDMI-modulet i skærmen mod betaling.

EF950V og EG920V kan begge klare HDMI 2.0a.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
htconem8htconem8 skrev:
KBW skrev:I stand corrected!

" The EF950V comes in two screen sizes - the 55-inch 55EF950V which retails for £3,499 and the 65-inch 65EF950V which retails for £4,999. As well as a flat 10-bit panel, both models also include HDMI 2.0a/HDCP2.2 inputs, support for High Dynamic Range (HDR) and passive 3D."

Fra https://www.avforums.com/review/lg-65ef ... view.12014
Ingen af dem kan levere nok candela, til at HDR bliver sjovt. Og så er der lige APL problemet...
Det bedste HDR vi har set er dog alligevel på EG960V/EF950V. De mangler lidt lys, men omvendt mangler Panasonic, Sony og Samsung's LCD-modeller muligheden for at gengive ægte sort samt dyb sort og kraftig hvid samtidig på mindre niveauer end de store zoner, de bruger.

Jeg vil sige, at perfekt sort og fuld dimming kontrol på pixelniveau (som kun OLED kan) er betydeligt vigtigere for HDR end den maskimale lysstyrke. Jeg vil godt vædde på, at når skærmene når op på omkring 800-1000 cd/m2 i stuerne, så vil folk reagere og kræve mulighed for at justere peak brightness (det kan man ikke på skærmene i dag i HDR-mode).
Af Palle P
Så fik jeg endelig købt en 920 som erstatning for 8005. Forventningen til en billedkvalitet af en uhørt kvalitet var stor. 8005 har en billedkvalitet så mange gange skulle kæben samles op, men da 920 blev sat op, var det kun mundvigene der hang. Jeg fik nu super betragtningsvinkler og super sort, og så slap jeg for 8005 erens clouding der kun kunne irritere.
Nu har jeg prøvet alle mulige muligheder for at få bare nogenlunde samme billedkvalitet som 8005, men uden resultat. Er der nogen her der kan hjælpe mig med en komplet ny indstilling og hvor alle kanaler er optimale som 8005.
Med 8005 var SD kanaler også fine, men dårlige med 920.
Betjeningen generelt er bedre på 920.
Kan det passe at Samsung totalt set er bedre?