Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Nogen der ved om samsung ju7005 opskalere automatisk, eller skal man sætte det til et sted i menuen??.. Syntes også mine SD kanaler er en smule uskarpe, syntes godt de kunne være skarpere med et nyt tv, havde en samsung model fra 2010, godt nok kun 40", men det var mere klart..
Hvis kanalen fylder hele skærmen, så er det opskaleret. Ellers ville det kun fylde de faktiske antal pixels signalet var sendt i. Så det har ikke noget med skarphed at gøre - det handler om hvorvidt hele skærmarealet fyldes ud.

En mindre skærm vil synes mere skarp med samme signal, så det er højest sandsynligt blot det større areal der viser hvor dårligt signalet er.
Nej. Opskalering betyder blot, at du får TV-signalets 720x576 punkters opløsning blæst op på de 3840x2160 punkter skærmen har. Hvis det ikke blev opskaleret, så ville det kun fylde 720x576 punkter på skærmen, hvilket ville være et lille hjørne af skærmen - resten ville bare være sort. Der er dermed heller ikke noget magisk i opskalering. Det betyder bare, at du trækker billedet ud så det udfylder det fysiske antal pixels skærmen har.
Af sd2100
Tv'et får kun leveret 5% af de pixels som skærmen skal bruge. De resterende 95% skal den "gætte" sig til. Det må gå galt :-).
I min vedhæftede fil prøver jeg at vise hvad der sker. Som Torben forklarer, får du et SD signal der opskaleres på dit 4K TV. Altså det, der oprindeligt fyldte 1 pixel, fylder nu ca. 14 pixel. Da der ikke er nogen information om de ekstra pixel, skal TV'et gætte. Det kan være svært.
4k vs SD
4k vs SD
4KvsSD.PNG (21.31 KiB) Vist 6139 gange
Hvis TV'et ikke automatisk opskalerede dit SD signal, ville det betyde at du kun ville ha' TV-billede i det midterste felt i det vedhæftede billede.
Ingen opskalering
Ingen opskalering
4KvsSD_.PNG (76.92 KiB) Vist 6134 gange
Af thg
Lige et tillægs spørgsmål: Skal det forstås sådan, at hvis man 95% af tiden kun ser alm. kabeltv, så vil man i princippet få et bedre billede på et full HD tv, end på et 4K tv?
cooliant skrev:Det vil jeg mene du har ret i, da tv'et ikke skal strække billedet så meget ud.. Sådan som jeg forstår det...

Nogen der ved hvad netflix 4k koster??
109 kr pr. måned.
Du kan i menuen indstille Sharpness til en højere værdi... prøv med 50% og ellers gå opad...

Du skal dog være opmærksom på at HD og UHD film også påvirkes og derfor kan se FOR skarpe ud... prøv dig frem
cooliant skrev:109 kr for 2 eller 4 brugere??
Det er til 4 (samtidige) skærme. Jeg ved ikke om der er begrænsning på antallet af brugere. Husk at du også skal ha en rimelig god/stabil internetforbindelse for at få noget ud af Netflixes 4K streaming. Netflix skriver selv "hastighed på 25 megabit pr. sekund eller mere".
Ja det har jeg læst, men har så også læst man kan nøjes med 15 Mbit, de 25 er på et senere tidspunkt har jeg læst på en hjemmeside.. Men hvad med youtube??, finder nogen 4k film, men de blir kun streamet i fuld HD, det er vel det samme med min internet hastighed, køre trådløs, så har kun 10 Mbit lige nu, skifter til TDC I næste mdr. hvor jeg får mobil bredbånd med 4G, ihvertfald 30 Mbit.. Så det burde jo være fint