Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Zyde
Du kan ikke bedømme meget ud fra det du ser i butikken. Helt enig i at du skal glemme det med 100hz. Når det kommer til gaming er input lag det vigtigste, og her klarer Sony'en sig rigtigt godt. Det er en virkelig skarp pris i Elgiganten (både for 40" og 48"), og det er også derfor at sælgeren gør alt hvad han kan for at sælge dig noget andet.
Af PP4
Okay :) Den er også god til netflix og film osv?

For så tror jeg at det bliver den :)
Af PP4
Super! Tusind tak! :)
Af Zyde
Ja sortniveauet er godt, hvilket er vigtigt til film.

Vær dog opmærksom på at det ikke er nemmeste tv at hænge på væggen. Du skal bruge en adapter til 200-300kr for at hænge det op på et standardophæng.
Af PP4
Så jeg skal bruge 1000kr på ophæng også? (de koster vidst 600 de normale)
Skal have sådan at jeg kan vende tvet.
Af Supergris
Mht. størrelsen, så tro om igen! Det lyder ikke til, du har meget forstand på elektronik, så et godt råd er, at lytte til erfarne brugeres råd, f.eks på dette forum...
Af PP4
Jeg lytter skam også :) Og tænker over det :) Men som sagt så synes jeg at bare mit 32" er længe fint. Så når du siger 48", så lyder det jo bare helt vildt inde i mit hoved. Så jeg må ud og se om det virkelig er så stort :)

Og tusind tak for links. Det er jo en del billigere der :)
Hvad med at lade manden købe den størrelse han selv synes passer bedst? Det er da fint nok at give en person gode råd og vejledning, men selve størrelsen er vel en ret subjektiv ting. Personligt kunne jeg sagtens finde på at købe et 84" fjernsyn, men min kone syntes det halve er rigeligt!

Når det så er sagt, bør du tænke på kanten rundt om fjernsynet. Hvis dit 32" fjernsyn er et par år gammelt, så har det sansynligvis en større kant end et nyt fjernsyn har, hvilket godt kan påvirke din følelse af størrelsen. I nogle butikker har de fjernsyns "plakater" som man kan tage med hjem, og dermed se størrelsen på væggen. Har bl.a. set disse i Sonys egne butikker.

Om du så køber fjernsynet der, i elgiganten, eller hifiklubben, så er det altså de samme fjernsyn, og dermed også samme kvalitet de sælger. Dog kan elgiganten have et større udbud (hvilket vil sige at de også har en masse skrammel), og det kan måske være nemmere at komme hjem med kvalitet fra f.eks. hifiklubben. Men et fjernsyn i hifiklubben, kan helt sikkert også findes i elgiganten, og sansynligvis til en lavere pris.

Angående Hz, så synes jeg personligt det er super vigtigt at få et fjernsyn med 100 Hz scanningsfrekvens. Butikkerne, eller producenterne, ELSKER at snyde dig, og vil f.eks. skrive 100 Hz MCI eller lignende, hvilket faktisk ikke er 100 Hz. Hvis du går i butikkerne og finder et fjernsyn med 100 Hz ved siden af et med 50 Hz, så er der i mine øjne en kæmpe forskel. Alt over 100 Hz er dog alle mulige fancy ting som forsøger at gøre billedet mere flydende, hvilket nogen kan li, andre kan ikke. Dog har næsten alle fjernsyn som står til 200 Hz eller derover, 100 Hz scanningsfrekvens hvilket er det vigtige. Flatpanels har selv skrevet en LANG artikel om dette hvis du gerne vil vide mere http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Lige nu kan du få Sonys 605 fjernsyn i 40" til kun 2999 i elgiganten, men hvis man kigger på produktets specifikationer står der:
Scanningsfrekvens (Hz) 50
Backlight scanning (Hz) 200

Går man derimod op i 805 versionen, som så er en del dyrere og desværre kun sælges i 50/55" står der:
Scanningsfrekvens (Hz) 100
Backlight scanning (Hz) 400

Hvad du i sidste ende vælger er selvfølgelig op til dig selv. Pris matcher nogenlunde kvalitet og der vil altid være kompromiser. Jeg tror umiddelbart at 605 fjernsynet vil være fint til dig, og til de 2999 er det også ganske billigt anskaffet. Håber jeg fik givet input til dine tvivl, og ikke har gjort dig endnu mere forvirret O_O
Af PP4
Ah, så det er en 100hz jeg skal op i? Jeg var ude sidste søndag og kigge på den sony til 3000kr og der kunne man tydelig se forskel på 50hz og 100hz. Men jeg ved jo ikke om de har indstillet det sådan? Jeg kunne ihvertfald tydelig se forskel på den Sony på tilbud til 3000kr og så grundig til 4500kr :) Grundig havde 100hz.

Nu er jeg hunkøn og der er jeg nok ligesom din kone. Jeg vil gerne kunne se hvad der forgår på hele skærmen og ikke kun et hjørne. Hehe.. Mit tv har den store kant uden om ja, så det er nok det der gør det. Tror jeg skal google nogle mål på en 40" og 48" og så prøve at se hvor stort det faktisk er og se om der er plads nok!

Jeg har omkring de 4000kr at købe for så den du nævner med 100 hz, altså 805 versionen, hvad står den til? :)
Ja det kunne godt tænkes at der er lidt forskel på mænd og kvinder der. Vi kan nok godt gå lidt for meget op i størrelsen ;)

Jeg har hvertfald hørt flere kvinder sige at det var ok at gå en størrelse op, når man samtidig fik den mindre kant, så prøv evt. at kigge lidt på den fysiske størrelse og ikke bare hvor mange tommer skærmen er. Du kan også måle op i stuen og se hvor meget større end dit nuværende tv det bliver. Jeg vil tro at et 40" med lille kant kommer til at fylde ca. det samme som et ældre 32".

805 versionen koster i 50" ca 5000. Lige nu er det billigste 5500, men jeg har flere gange set den til 5000. Kan desuden se at den faktisk findes i 42", dog også til 5000 og den bliver kun solgt i meget få butikker og kun online bl.a. her http://www.webhallen.com/dk-da/lyd_og_b ... l42w805bbn

Jeg har selv været tæt på at købe 805 versionen flere gange, men har ikke haft pengene til det :)