Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels forum

Jeg har for nylig anskaffet mig et Sony KDL-50W828B som nyt TV til stuen, der erstatter et 5 år gammelt Philips 37PFL9604H.

Efter at have justeret frem og tilbage på billede indstillingerne, er jeg nu kommet frem til, ved hjælp af de anbefalede instillinger fra Flatpanels og AVForums, hvad jeg synes er et nogenlunde resultat.

Der er dog én ting som jeg er særlig skuffet over, og det er skærmens sortniveau.
Når der ses TV og film om aftenen, så synes jeg, at de sorte dele af billedet, fremstår mere mørkegråt end sort, og det er betydelig dårligere end jeg havde forventet.
Ifølge anmeldelserne skulle jo netop sortniveauet være fremragende.

Sortniveau og kontrast synes ikke bedre end på det gamle Philips TV eller min nyere LG tablet med IPS skærm, som skulle have et kontrastniveau på kun ca. 1000:1.
Kan det tænkes at der sidder et inferiør panel, hvad angår sortniveau, i mit eksemplar?

Jeg har taget nogle fotos af skærmen i et mørkt rum, og vil gerne have jeres vurdering.
Senest rettet af Jonesy 21 jan 2015, 20:18, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selv de bedste LCD-paneler giver dig jo ikke knald-sort i en helt mørk stue. Kan du virkelig vurdere om sortniveauet er ringere end på din tablet - hvordan er den sammenligning udført?
Jeg har samme skærm som dig og synes heller ikke at sortniveauet er specielt godt (men sikkert godt i forhold til alle mulige andre "ikke-plasma" tv'er)

Så jeg tror bare du må bide det i dig..

Har testet (næsten) alle indstillinger og kun én har (næsten) fjernet gråligheden/lyset i mørke scener:
Hvis du går ind under "Motion-flow" og vælger "Impuls" - og baggrundslys på 1-2 stykker..
Jeg aner ikke hvad "impuls" gør og har ikke testet med en film endnu, så ved ikke om det får billedet til at hakke eller hvordan :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Impuls lader baggrundsbelysningen blinke, hvilket sænker lysstyrken en smule og afhjælper slør.
Af Jonesy
Torben Rasmussen skrev:Selv de bedste LCD-paneler giver dig jo ikke knald-sort i en helt mørk stue. Kan du virkelig vurdere om sortniveauet er ringere end på din tablet - hvordan er den sammenligning udført?
Hej Torben
Jeg skrev ikke at sortniveauet er ringere end min tablet, men at det ikke er bedre, snarere tværtimod. Jeg er godt klar over, at perfekt sort kun er muligt på OLED.
Det er nu lykkedes mig at tage nogle nye fotos, der viser problemet bedre. Min IPS LG Tablet er med på flere af fotoene som sammenligning.
Dybden af sort, som denne skærm kan vise, er mildest talt skuffende. :(

Alle fotos, på nær det sidste, er taget med TV'et i billede indstilling Biograf1 og Baggrundslys 3.
Biograf1, Baggrundslys 3.
IMG_1123.JPG (638.14 KiB) Vist 3417 gange
Biograf1, Baggrundslys 3. <br />Tablet 50% lysstyrke.
Tablet 50% lysstyrke.

IMG_1126.JPG (648.69 KiB) Vist 3417 gange
Biograf1, Baggrundslys 3.<br />Tablet 50% lysstyrke.
Tablet 50% lysstyrke.

IMG_1128.JPG (578.39 KiB) Vist 3417 gange
Biograf1, Baggrundslys 3.<br />Tablet 50% lysstyrke.
Tablet 50% lysstyrke.

IMG_1132.JPG (756.11 KiB) Vist 3417 gange
Biograf1, Baggrundslys Max.<br />Tablet 50% lysstyrke.
Biograf1, Baggrundslys Max.
Tablet 50% lysstyrke.

Lys100%.JPG (772.11 KiB) Vist 3417 gange
Af Jonesy
Har lige sammenlignet side om side med vores gamle Philips TV, og jeg må med dyb undren konstatere, at Philips TV'et faktisk opleves til at have dybere sort end det nye Sony.

Forslaget fra killkaj om, at aktivere impuls og sænke lysstyrken, gør godt nok sortniveaut bedre, men ødelægger tilgengæld også billedet, ved at gøre det alt alt for mørk.

At dømme ud fra de billeder og videoer jeg har kunne opstøve på nettet, så kan det desværre se ud til, at der benyttes mindst to forskellige paneler til dette TV. Det første af dem har dybt sortniveau og har en let blålig eller violet nuance når det betragtes fra en skrå vinkel.
Det andet har betydelig ringere sortniveau og bliver mere lysegråt når det betragtes fra skrå.
Er der nogen der kan bekræfte min mistanke omkring de forskellige paneler?

Jeg er virkelig frustreret og i vildrede over, hvad jeg skal gøre med dette TV. Om jeg skal returnere det inden for fortrydelsesfristen, eller beholde det og affinde mig med det ikke imponerende sortniveau.
@Jonesy:

Med det forbehold, at dine billeder muligvis ikke yder problemets omfang retfærdighed, kan jeg faktisk ikke se, at sortniveauet er spor ringere, end jeg ville forvente på en hvilken som helst LCD-skærm med LED-belysning.

Så du har måske blot sat barren urealistisk (om end ønskværdigt) højt (?)
edinger

Med al respekt, så mistænker jeg at du ser billederne på en skærm med utilstrækkelig dynamik.
Prøv at teste om du kan se alle 1% gråtonerne i flatpanels monitortest, som du kan finde her: http://tft.vanity.dk

Indrømmet, så repræsenterer fotoene ikke fuldt ud, hvor slemt det ser ud i virkeligheden.
Mit lille kompakt digital kamera er ikke følsom nok, til at kunne indfange alt lyset fra skærmene.
Nu skriver du kun omkring indstillingen af baggrundslys, hvordan ser resten af indstillingerne ud?
Nu ved jeg ikke om menupunkterne i dit tv er lig mine, men der er lidt indstillinger under Avanceret indstillinger, som kan hjælpe lidt på sortniveauet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er ret almindeligt, at have en backup-leverandør af panelerne. Sony bruger traditionelt set VA paneler, som kan komme fra eks. Samsung eller AUO. De to producenter laver ikke ens paneler, så det kan sagtens tænkes at du har fået en model, der adskiller sig fra de versioner der er testet rundt omkring.
Af BigBadAde
Torben Rasmussen skrev:Det er ret almindeligt, at have en backup-leverandør af panelerne. Sony bruger traditionelt set VA paneler, som kan komme fra eks. Samsung eller AUO. De to producenter laver ikke ens paneler, så det kan sagtens tænkes at du har fået en model, der adskiller sig fra de versioner der er testet rundt omkring.
Så dette er vanlig? Jeg skjønner ikke at de kan gjøre så. En TV med Samsung panel vil jo ikke ha samme egenskaber som en med AUO panel?
Hvis man titter på TV med Samsung panel i utstildningen og bestiller TV. Så kommer et med AUO panel, så er det jo strengt tatt ikke samme produkt!
Trodde det bare var Samsung som drev med dette, men hvis "alle" gjør det så....
Af krenzler
Lyder lidt suspekt. Skal man så returnere apparatet indtil man får et med det "rigtige" panel?

Så er det også lidt svært at bruge anmeldelserne til så meget (da disse næppe får leveret et apparat med det ringere panel til test?).