Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rysken
Her er et par billeder af bleeding på min skærm.. Det er værst i højre nederste hjørne, hvor der lyser op med et skarp lys :((
Vedhæftede filer
20150107_215247.jpg
20150107_215247.jpg (546.81 KiB) Vist 2490 gange
20150107_215211.jpg
20150107_215211.jpg (674.34 KiB) Vist 2490 gange
Af Sten
Tillykke med Jeres nye skærm. Jeg er selv den lykkelige ejer af samme - nu for 4. måned. Gik fra en af de bedste Samsung plasmaskærme til denne Sony 4K skærm. Jeg har ikke fortrudt skiftet et sekund. De seneste firmware opdateringer har gjort billedet endnu bedre - ditto er skærmen også blevet hurtigere mht. kanalskift mv. :)

Eneste ankepunkt er skærmens evne til at gengive sort modsat min tidligere plasmaskærm. Modsat har jeg fået en skærm, som i den grad evner at håndtere min lyse stue (læs: vinduer direkte overfor) + at jeg har fået en skærm, som i den grad reflekterer mindre iht. både naturligt og kunstigt lys. :)

Skal også nævnes, at fænomenet "clouding" - eller hvad det nu hedder (læs: kært barn har mange navne) - også er at finde på skærmen. Jeg har dog accepteret, at alle skærme - underordnet teknologi - har nogle skavanker enten på den ene eller den anden måde. Nuvel, nu nyder jeg et særdeles godt billede, et lydbillede der er OK at være for en fladskærm samt en SMART funktion som er særdeles brugervenlig. :)

Mht. kalibrering kan skærmen (billedet) med fordel indstilles efter "Cinema", som findes i brugeropsætningen. Man kommer meget tæt på det perfekte billede. Det skal dog nævnes, at der altid skal foretages nogle meget få (læs: små) justeringer, da hver skærm har deres "eget liv". Hvad der er den excellente kalibreringsindstilling på min skærm, er ikke ensbetydende med, at den også passer på andres skærme - selvom der er tale om to identiske fabrikat og produktnumre. Småjusteringerne findes bedst ved at bruge dine øjne! ;)
Af rysken
absolution skrev:Jeg ville overveje at returnere mit tv hurtigst muligt hvis det var mig, synes det ser ret så slemt ud.
Ja det bliver desværre nødvendigt. Det er simpelthen for meget bleeding :((

Spørgsmålet er om man skal tage chancen med en anden Sony 8505 eller man skal springe på Samsung 7505 når den engang kommer på tilbud??? :s
Af Sten
@rysken
Jeg synes også, at det "fænomen" du har siddende i bunden af skærmbilledet er lige voldsomt nok. Forsøg med en ombytning. Fladskærme er et spil i lotteriet mht. mulige "skavanker" på nogle skærme og ikke på andre, selv inden for samme produktnummer. Jeg ville i dit tilfælde gøre et forsøg.

Mht. Samsung 7505 kan du i stedet risikere at skulle slås med brum og/eller støj fra de indbyggede blæsere på bagsiden af skærmen afhængig af din montering/opsætning.
Af absolution
rysken skrev:
absolution skrev:Jeg ville overveje at returnere mit tv hurtigst muligt hvis det var mig, synes det ser ret så slemt ud.
Ja det bliver desværre nødvendigt. Det er simpelthen for meget bleeding :((

Spørgsmålet er om man skal tage chancen med en anden Sony 8505 eller man skal springe på Samsung 7505 når den engang kommer på tilbud??? :s

Tror bestemt ikke det er et fænomen der høre Sony x85 til, du har bare været uheldig. Jeg har lige købt selv samme TV, da jeg synes det havde et lækkert design og et virkeligt godt billede af en led skærm at være. Så synes du skal få det om byttet. :)
Af rysken
@sten. Er problemerne med samsung 7505 mht brum og blæserstøj generelt mest ved vægmontering?

Tror du elgiganten vil ombytte til et andet når nu det er købt på tilbud eller vil de få det repareret? Det sidste kan jeg ik leve med, så vil jeg hellere bare benytte mig af min returret.
Af Sten
@rysken
Nu har du ikke anført noget om, hvornår du har købt skærmen. Jeg ville iht. Elgiganten insistere på at få den ombyttet - modsat kræve at returnere skærmen. Du kan få samme skærm andet steds til samme penge.

Mht. den omtalte Samsung 7505 vil du på nettet kunne finde mange brugere, som har udfordringer med de omtalte blæsere. Da jeg for 4 måneder siden skulle købe ny fladskærm, stod valget mellem den omtalte Sony 4K skærm samt den Samsung, du selv nævner. Jeg brugte meget tid på besøg i den lokale Fona forretning, hos HiFi Klubben, læste side op og ned på diverse website mv., og da støjen fra blæserne på Samsungen fyldte meget i de mange brugeroplevelser, hoppede jeg på Sony produktet.
NB! Jeg har tidligere haft en Panasonic plasmaskærm med blæsere, og de begyndte efterhånden at irritere mig ... ja, selv konen, som praktisk talt er ligeglad med fladskærme - blot der er et billede - kommenterede også de omtalte blæsere. Derfor købte jeg efterfølgende en Samsung plasmaskærm som var uden brum fra trafoen - ditto ikke monteret med blæsere. Det var godt nok en befrielse ... specielt i det mere stille scener, som rullede hen over skærmen.

Jeg kan læse mig frem til, at jo tættere på du opsætter din skærm mod en væg, jo større risiko for generende støj fra blæserne. Det har naturligvis også noget at gøre med indretningen af rummet og dermed akustikken. Nogle har forsøgt sig, med større eller mindre held, med en eller anden form for støjdæmpende materiale bag skærmen, ofte monteret på væggen over blæserne. På den anden side skal en sådan skærm også af med noget varme, hvilket skulle være med til at øge skærmens levetid.
Af rysken
Sten skrev:@rysken
Nu har du ikke anført noget om, hvornår du har købt skærmen. Jeg ville iht. Elgiganten insistere på at få den ombyttet - modsat kræve at returnere skærmen. Du kan få samme skærm andet steds til samme penge.

Mht. den omtalte Samsung 7505 vil du på nettet kunne finde mange brugere, som har udfordringer med de omtalte blæsere. Da jeg for 4 måneder siden skulle købe ny fladskærm, stod valget mellem den omtalte Sony 4K skærm samt den Samsung, du selv nævner. Jeg brugte meget tid på besøg i den lokale Fona forretning, hos HiFi Klubben, læste side op og ned på diverse website mv., og da støjen fra blæserne på Samsungen fyldte meget i de mange brugeroplevelser, hoppede jeg på Sony produktet.
NB! Jeg har tidligere haft en Panasonic plasmaskærm med blæsere, og de begyndte efterhånden at irritere mig ... ja, selv konen, som praktisk talt er ligeglad med fladskærme - blot der er et billede - kommenterede også de omtalte blæsere. Derfor købte jeg efterfølgende en Samsung plasmaskærm som var uden brum fra trafoen - ditto ikke monteret med blæsere. Det var godt nok en befrielse ... specielt i det mere stille scener, som rullede hen over skærmen.

Jeg kan læse mig frem til, at jo tættere på du opsætter din skærm mod en væg, jo større risiko for generende støj fra blæserne. Det har naturligvis også noget at gøre med indretningen af rummet og dermed akustikken. Nogle har forsøgt sig, med større eller mindre held, med en eller anden form for støjdæmpende materiale bag skærmen, ofte monteret på væggen over blæserne. På den anden side skal en sådan skærm også af med noget varme, hvilket skulle være med til at øge skærmens levetid.
Min skærm er købt i lørdags, så den er helt ny. Jeg vil prøve om jeg kan få den byttet.
Tak for dit svar
Af Polle06
Jeg undres!

Så vidt jeg forstår det, er Samsungs panel bedre end Sonys, og derved billedet bedre, eller?

Jeg syntes at Sonys design er flottere, men netop fordi Samsungs skærm skulle være bedre, venter jeg på at den falder lidt i pris. Jeg var dog ikke klar over brummelyde fra blæserne. Det er øv, for jeg havde tænkt mig at hænge tv'et op så tæt på væggen som muligt.

Men tilbage til duellen imellem de 2 skærme....
Vælger folket Sony? Og hvorfor?
Af Bent odense
Polle06 skrev: Så vidt jeg forstår det, er Samsungs panel bedre end Sonys, og derved billedet bedre, eller?

Sony X8505 har IPS-panel Samsung 7505 VA-panel derfor forskellen på billedet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Bare lige for at afklare det, så laver Sony ikke selv paneler. X8505 bruger IPS som kunne komme fra LG og deres X9005 bruger VA som nok kommer fra Samsung.

Jeg ville personligt vælge Sony, men det skyldes indirekte. at jeg generelt ikke selv ville vælge Samsung i nogen sammenhæng, så det er en ret farvet udtalelse.
Af rysken
rysken skrev:
Sten skrev:@rysken

Min skærm er købt i lørdags, så den er helt ny. Jeg vil prøve om jeg kan få den byttet.
Tak for dit svar
Var igår i Elgiganten og fik ombyttet min skærm... glæden blev dog kort da jeg kom hjem og konstaterede samme omfang af bleeding, måske endda mere end forrige skærm :(( så den ryger også retur, dog gider jeg ikke flere skærme af denne type, så må overveje noget andet
Af ris76
Hej.må du f.... have været uheldig!! det kan fænomen kan jeg SLET ikke genkende.men hvis det ser så "vildt" ud som på billederne kan jeg godt forstå at det skulle retur!! god søgning efter nyt tv:)