Globulus skrev:Det, der er vigtigt for mig, er, at panoreringer i "almindelige" TV-udsendelser (læs: alt andet end film- og drama-serier - ikke nødvendigvis sport) kører glat. Det forekommer mig, at de fleste af nutidens kameramænd og producere lider af ADHD og ikke kan stå stille et øjeblik af frygt for, at folk zapper væk fordi deres udsendelser bliver for "kedelige" at se på, så man ser panoreringer overalt.
Som jeg ser det, så skal vi starte et helt andet sted. Film produceres jo stadig i 24 billeder per sekund, tv typisk i op til 30 billeder per sekund. Det er slet ikke nok til at gengive en flydende panorering. Til gengæld er spil der går op til 60 billeder per sekund generelt flydende.
Peter Jackson begyndte jo at forsøge at rykky branchen lidt med Hobbitten i 48 billeder per sekund (eller HFR). Der var meget delte meninger om dette.
Hvis et tv gengiver f.eks. en film eller et tv-signal uden hakkeri ved hurtige panoreringer, så er det typisk fordi der beregnes kunstige billeder. Det var Philips jo først til at gøre og har gjort det i stigende grad lige siden. Dengang var de en af verdens største tv-producenter. I dag er de ikke med i top-5 og nok heller ikke top-10.
De demoer der er i butikkerne er netop lavet meget specifikt til Philips tv'et, fordi man når man beregner de kunstige billeder, som skal indsættes i billedstrømmen, gør det ud fra algoritmer. Philips mener så de har de bedste algoritmer til at identificere f.eks. fodbold, vinduer i et højhus eller eller natur i panoreringer. Det er jo små identifiers i algoritmen, der skal afgøre hvordan de mellemliggende billeder ser ud. Hvor hurtigt disse identifier slår ind er jo også en faktor i hakkeri. Giv et Philips-tv en panorering som den ikke kender ud fra sine identifier og så skal du se hak igen. Derfor er demoerne i butikkerne naturligvis også Philips' egne.
Men når man beregner disse kunstige billeder introducerer man også underlige artefakter i billedet, ikke mindst "soap opera"-effekten. Efter min mening ser det helt forfærdeligt ud. Biograferne bruger naturligvis ikke disse systemer, hvorfor man også vil bemærke at panoreringer hakker i nærmest alle film.
Min pointe: der er ret kraftig "hakkeri" i det optagede materiale.
Globulus skrev:Det er min opfattelse (ret mig venligst hvis jeg tager fejl) at et panel i et TV har een og kun een frekvens (f.eks. 50Hz, 100Hz eller - som i Sony W905 - 200Hz) og at skarphed og hakkeri i høj grad er betinget af, hvor lidt arbejde, der skal udføres af softwaren for at matche kildematerialet op med panelet. Jeg taler ikke om kunstige Hz - kun panelets native frekvens. Og det er her, jeg mener, at de billigste modeller med 50Hz (60Hz?) paneler har for lidt at arbejde med.
Sådan var det engang, men mange paneler kan i dag skifte frekvens, f.eks. når der ses film i 24 billeder per sekund. Så multipliceres det typisk op, men med et hel-faktor - ikke nødvendigvis så det går op i 100 Hz (det gør nogen paneler/tv). Og heldigvis er vi på vej lidt væk fra alt disse "fastlåste systemer". Ud fra mit syn ser jeg på sigt mest potentiale i adaptive streaming, fordi samme indhold netop kan ligge i flere forskellige billedfrekvenser, farverum osv. (man behøver således ikke et tv eller en afspiller der skal lave en masse krumspring. Det skal blot bede om det korrekte kildemateriale) Det kan man slet ikke med tv-kanaler og det er også svært på Blu-ray, fordi man har et absolut loft for kapaciteten på skiven. Det har man ikke på en server, der står i et stort datacenter.
Men at tale om 50 og 100 Hz i forhold til hakkeri og slør skal også kobles op på plasma og LCD-panelteknologier. De opererer jo deres pixels fundamentalt forskelligt.