Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Oplever at Bluray-indhold ikke fylder hele min skærm ud. I venstre side af skærmen er der ca 1,5 cm sort skærm. Højre side går til kant. Som om billedet ikke vises centreret.

Umiddelbart burde alle skærmindstillinger stå korrekt på både tv (Sony 50w805b) og afspiller (billig LG). Den sorte kant til venstre ændrer sig iøvrigt ikke hvis jeg ændrer på skærm-settings...

Dvd-indhold afspillet på samme afspiller fylder hele skærmen, og tv-indhold og Youtube ligeså.

Er der en setting jeg har overset? Ligger problemet i tv eller afspiller? Afspilleren har været sat til et andet FullHD fladskærms-tv, hvor der ikke er problemer...

Au secours :(

Mvh.

Kim
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det lyder spøjst. Umiddelbart ville jeg pege på afspilleren, men så er skal det jo være isoleret itl Blu-ray-afspilningen.

50W805B ved jeg kan gengive et Blu-ray-billede uden problemer, for jeg har selv prøvet. Men der kan naturligvis være fejl. Har du en PC du skal prøve at sende et 1080p signal fra til tv'et?
Okay. Følgende er jeg kommet frem til:

Der er ingen forskel på de forskellige HDMI-indgange.

Når jeg manuelt sætter afspilleren til at vise enten 720p eller 1080i, så vises det korrekt. Skærmen fyldes helt ud.

Sætter jeg afspilleren til enten "auto" eller 1080p, får jeg den sorte kant til venstre.

Siger det jer noget om, hvor fejlen ligger?

Har desværre ikke haft mulighed for at teste 1080p-indhold via en pc.

Har illustreret problemet på vedhæftede grafik.

Pft.

Kim
Vedhæftede filer
sort_kant_1080p_indhold.jpg
sort_kant_1080p_indhold.jpg (29.45 KiB) Vist 1647 gange
Hmm...jeg har nu under "Skærmstyring" for den pågældende HDMI-indgang fundet en funktion, hvor man kan flytte lidt rundt på billedet. I mit tilfælde kan jeg flytte billedet mod venstre, så det passer.

Det er jo sådan set godt nok. Undrer mig bare over, hvorfor det er nødvendigt. HDMI-indgangene burde vel placere billedet korrekt som udgangspunkt?

Kan desuden ikke vurdere, om det vil få indflydelse på indhold, som ikke er 1080p...vi får se.

Anyway, hvis nogen vil spille ind, hører jeg gerne stadig jeres "10 cents" om problematikken.

Fortsat go weekend,

Kim
Er nok ofte et spørgsmål om samspil mellem skærmen og det udstyr man tilslutter, om indholdet centreres eller ej, en anden afspiller end den tilsluttede havde måske centreret det perfekt, er vel derfor skærmen har en funktion for centrering af indhold fra de respektive HDMI kanaler - fabrikanten har indstillet BluRay afspilleren med en skærm og forbrugeren anvender en anden skærm :) Min PS3'er skulle f.eks. også have billedet centreret, mens en anden afspiller ikke skulle :) Tror bare du skal acceptere at det er sådan og glæde dig over at det kunne justeres :)