Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg købte 55H7005 i Elgiganen til 9.999. Da det blev leveret i fredags havde Komplett timetilbud på 55HU7505 til 10.999. Typisk! Nå det købte jeg så også og får det leveret i morgen. Spørgsmålet er nu: hvilket et skal jeg beholde?

En ting er sikkert. I denne klasse - hvor farver, kontrast og sortniveau generelt er i orden - er det screen uniformity, der gør udfaldet i min bog. DSE/banding/clouding (og hvad det ellers kaldes rundt omkring) ødelægger FULDSTÆNDIG oplevelsen - specielt, men ikke kun, ved panorerende sportsudsendelse som fodbold og tennis.

Men hvis de står lige på det område hva' så?

HU har...
4K efter de endelige specs
Smart Evolution og One Connect support
Local dimming (lidt bedre sort)
1000 CMR (vs 800)
Bedre lyd specs
Quad multi screen (vs dual)
Andre fortrin?

Men...
Har kun 1 CI-port (ikke et issue for mig der har YouSee kabel TV)
Højere input lag (jeg er dog kun casual gamer)
Bruger mere strøm
HTPC signal skal skaleres (pt ingen 4K/HDMI 2.0 grafikkort)
Blæserstøj (rapporterer nogen brugere)
Andre issues?

Jeg har læst diverse tests, og begge er gode TV - vel DE bedste på markedet pt.? OBS! Kurver giver jeg INTET for, og ser her bort fra OLED (og plasma hvor jeg har været af 2 omgange, buzz støjen, varmeafgivelsen og retention ødelagde det for mig selv om billedet bestemt var godt).

Input til mit spørgsmål er yderst velkomne!

Jeg tænker desuden selv at vende tilbage med egne oplevelser når jeg har fået kigget på HU'en og sammenlignet. Og lad mig lige sige, at weekenden med H-modellen bestemt ikke har skuffet så udgangspunktet er i orden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes du meget godt opsummerer for og imod på HU7505. En ting som du måske kunne tilføje er input lag ved spilkonsolbrug. Det er generelt højere på 4K-modellerne, formentlig fordi de først skal opskallere HD-opløsning til 4K-panelet. Det kan jo også have noget at sige, hvis du ofte bruger tilsluttet PC.

HEVC - og One Connect boksen - kan også på den lange bane blive en god ting. Før ellers senere begynder man nok også at sende HD ud i HEVC (måske før man bruger det til 4K på visse tjenenester) og her er HU7505 i hvert fald klar.
Hej perfekt tidspunkt du køber de to skærme på fordi jeg var selv ved at købe en a de to skærme
men jeg blev meget i er tvivl når de kom til de to modeller angående billedkvaliteten og
om det var dumt at købe 55H7005 begrund a HEVC osv Men du må meget meget gerne skriv om din oplevelse
på begge tv tak.. :)
Det vil jeg gøre...

Ved ikke om du allerede har læst diverse tests, men fx skrev hdtvtest.co.uk:

"The superb SPVA panel on the Samsung UE-46H7000 makes it arguably the best 1080p television that money can buy among 2014 models, thanks largely to its outstanding black-level response and contrast performance"

Og i en kommentar skrev de endvidere

"if budget allows, my choice would be the 55HU7500. It has pseudo-local dimming (ergo deeper blacks) compared to the 55H7000."

Det peger jo så på HU-modellen, men sådan noget som blæserstøj kan ødelægge fordelen syntes jeg.

Og 4K argumentet er fortsat begrænset. Læs evt denne udmærkede "Is 4K Netflix better than Blu-ray?" artikel: http://www.avforums.com/article/is-4k-n ... -ray.10589

Nu må jeg selv se/høre og sammenligne. Skal nok vende tilbage...
kaja69 skrev:Det vil jeg gøre...

Ved ikke om du allerede har læst diverse tests, men fx skrev hdtvtest.co.uk:

"The superb SPVA panel on the Samsung UE-46H7000 makes it arguably the best 1080p television that money can buy among 2014 models, thanks largely to its outstanding black-level response and contrast performance"

Og i en kommentar skrev de endvidere

"if budget allows, my choice would be the 55HU7500. It has pseudo-local dimming (ergo deeper blacks) compared to the 55H7000."

Det peger jo så på HU-modellen, men sådan noget som blæserstøj kan ødelægge fordelen syntes jeg.

Og 4K argumentet er fortsat begrænset. Læs evt denne udmærkede "Is 4K Netflix better than Blu-ray?" artikel: http://www.avforums.com/article/is-4k-n ... -ray.10589

Nu må jeg selv se/høre og sammenligne. Skal nok vende tilbage...

Hej Kaja69:

Ja jeg har læst en del på nettet men hvis da ikke ret meget
4k materiale der ude så kan jeg godt vente med 4k TV men Angående
H7005 modellen det bliver måske et problem når det kommer til HEVC tænkte jeg
Man når prisen er ikke så meget forskel på 55H7005 og HU7505 så er det lidt dumt at købe 55H7005 og det med blæser da indbygget i HU7505 og de problemer mange andre skriver om på nettet gør det mig forvirret og i tvivl.. :)
Men nu når du har begge tv der hjemme side om side er det vel lidt nemmere at bedømme tror jeg.
Tak fordi du skrev tilbage forresten.. :)
Af kaja69
Rasmus Larsen skrev:Jeg synes du meget godt opsummerer for og imod på HU7505. En ting som du måske kunne tilføje er input lag ved spilkonsolbrug. Det er generelt højere på 4K-modellerne, formentlig fordi de først skal opskallere HD-opløsning til 4K-panelet. Det kan jo også have noget at sige, hvis du ofte bruger tilsluttet PC.

HEVC - og One Connect boksen - kan også på den lange bane blive en god ting. Før ellers senere begynder man nok også at sende HD ud i HEVC (måske før man bruger det til 4K på visse tjenenester) og her er HU7505 i hvert fald klar.
Tak for input, Rasmus. Havde nu skrevet det med input lag :-)

Er det sikkert at "man" vælger HEVC til 4K? Netflix bruger HEVC, vil andre tv-tjenester også gøre det? Tænker på at Google jo har valgt VP9...
Af O'Brian
Ja, jeg venter også i spænding. Tæt på 55 H 7005..
Skriver på første findings lige nu så inden for 30 min burde der komme noget op... Så håber jeg bare det svarer til forventningerne :-)
Så fik jeg prøvet HU modellen af i går aftes og sammenlignet med H modellen som jeg har haft nogle dage. Jeg er ikke færdig med at teste, men her er mine foreløbige findings:

Fysisk ligner H og HU hinanden på en prik, og designet passer mig perfekt: smalt med meget tynd ramme så TV’et kan wire-ophænges helt fladt på væggen. Begge skærme leverer et fantastisk godt billede meget tæt på hinanden, syntes jeg, så jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilket et jeg beholder.

Vedr. screen uniformity har jeg set fodbold (godt at the reds hev den hjem i går, men damn det kører ikke i olie!), og jeg har testet i mørke med en PowerPoint fil fra PC. Ved ikke om det kan gøres smartere (lad mig endelig vide det!), men jeg lavede blot et to siders slideshow med en helt hvid og en helt sort slide og sendte det til skærmene fra en PC (faktisk prøvede jeg to forskellige PC’er på HDMI1 og HDMI2, de gav det samme).

Fodbold: begge skærme leverer varen! Ingen generende/synlig banding eller DSE. Virkelig godt for det er dét jeg afskyer mest ved LED skærme! Har jeg nævnt, at jeg tidligere returnerede en LG LB730V, der var ubrugelig? Vinder: H og HU står lige.

Hvid baggrund: jeg har taget nogle billeder af H-modellen. De er dog ikke meget værd for jeg ved ikke hvordan man tager billederne korrekt i mørke? Her er hvad jeg observerer: hvid skærm med H-modellen er super flot. Ingen banding, ingen DSE – og stort set ingen bleeding. Men jeg skal have det tjekket en gang mere. Med HU-modellen er der heller ingen banding/DSE, men der er lidt bleeding bl.a. nederst i skærmen og i et hjørne. Vinder: H-modellen. Men jeg skal som sagt lige tjekke igen…

Sort baggrund: H-modellen viste noget clouding. Ikke generende i almindelig brug, men relativ tydelig med sort baggrund. HU-modellen? Jeg var målløs, den var bare HELT sort! Jeg tænker om det er HU’ens software baserede ”local dimming” (Smart LED, hedder den option) der leverer varen her? Klar vinder: HU-modellen. Jeg skal have testet med blu-ray film om den fordel også kommer frem her.

4K er selvfølgelig HU’en største salgsargument. Her må jeg sige, at både jeg og min kone (fra sofaen 3,5-4 meter væk) har meget svært ved at se ”det store kvalitetsløft”. Vi har set Netflix’ pt. eneste 4K udsendelser, Breaking Bad (som vi har set tidligere) og House of Cards. Når jeg flippede lidt frem og tilbage kunne jeg dog godt se, at billederne står flot/skarpt. Specielt lagde jeg mærke til ansigtsrynkerne. 4K er fint, men ikke i sig selv et slagsargument - ud over forventet højere gensalgsværdi - syntes jeg.

4K downside? HU’en bruger meget strøm og afgiver en del varme, og så er der den der blæser… Ikke at den på nogen måde kan siges at larme meget højt, men ved stille passager og uden lyd (fx når jeg ser billeder fra tilsluttet PC, hvilket vi bruger skærmen til ofte) kan den godt høres – specielt når man ved den er der.

Det er hvad jeg er fremme ved pt. men jeg er som sagt ikke færdig med at teste.

Jeg vil ikke forsøge at kloge mig på detaljerne i billedkvaliteten, men blot henvise til 2014 serie 7/8 testresultater fra eksperterne:

55HU7500 (avforums): http://goo.gl/qAM9BU
55HU7500 (hdtvtest): http://goo.gl/lzdoV1
55HU8505 (flatpanels): http://goo.gl/BMjsSj
55H8005 (flatpanels): http://goo.gl/m74Lbh
46H7000 (hdtvtest): http://goo.gl/w5bxpO
40H7000 (avforums): http://goo.gl/Qq9jjQ

Jeg har taget udgangspunkt i disse settings http://goo.gl/C3ynvd fra først nævnte test fra avforums, men jeg har også leget lidt med settings på egen hånd efter hvad de andre eksperter har skrevet.

Bemærk i øvrigt at 40” modellen er 63 mm dybt (vs 33 mm for 46”/55”). Måske det er direct og ikke edge lit? Ikke relevant for mig, men blot hvis nogen skal bruge denne mindre model.
Senest rettet af kaja69 17 sep 2014, 11:45, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har nogle test-mønstre på en USB-stick, som har en del forskellige farveflader mv. du kan teste med. Jeg har dog ikke klippene med mig her på arbejde, men kan evt. lægge dem ud til dig på serveren i aften.

På disse skærme, hvor du ikke kan slukke for den dynamiske baggrundsbelysning, så er det ofte en bedre idé at kigge på eks. 2% sort og langtidseksponere (eks 15 sekunder) og så evaluere bleeding. Det er umuligt at gøre på modellerne med dynamisk kontrast/baggrundsbelysning.

DSE tjekkes bedst på en mere lys nuance af grå - eks. 10% sort. Igen skal der langtidseksponeres.

Basalt set, så er min stick blot de farveflader, som vi skal bruge fra eks. DVE-disc'en til at kalibrere med, men det er 5-10 gange hurtigere at køre dem fra en stick eller en medieafspiller end at gøre det fra Blu-Ray'en, så det er jeg begyndt på nu. Dertil så er der så en masse andre lækkerier at lege med i form af mønstre, motion-resolution test mv.

Sig til hvis du skal have en kopi (de er uden ophavsret).
Torben, det vil meget gerne, tak! Smart at høre det fra en USB stick i stedet for at bruge PC input (eller dvd/blu-ray som er langsomt at arbejde med).
Af kaja69
Torben Rasmussen skrev:På disse skærme, hvor du ikke kan slukke for den dynamiske baggrundsbelysning, så er det ofte en bedre idé at kigge på eks. 2% sort og langtidseksponere (eks 15 sekunder) og så evaluere bleeding. Det er umuligt at gøre på modellerne med dynamisk kontrast/baggrundsbelysning. DSE tjekkes bedst på en mere lys nuance af grå - eks. 10% sort. Igen skal der langtidseksponeres.
Sidder her og tester med din USB stick. Du skriver 2% sort og 10% sort men ift de filer der er mener du 2% Gray ("sort") og 90% Gray ("hvid"), ikk'?

Kan godt se problemet mht ren sort. Når jeg smider det på HU'en er den SORT - helt slukket. Men med 2% Gray kan man se at der er noget clouding.
Jeg forstår ikke Samsung's fire Picture Mode profiler:
- Movie
- Natural
- Standard
- Dynamic

Det ville i min optik være smart om man kunne have et antal forskellige indstillinger, som det var super nemt at skifte imellem (læs: så min kone kan skifte imellem dem). Fx en til film i mørke omgivelser, en til allround/dagslys brug og en specielt til sport (læs: fodbold).

Men som jeg forstår det so far er man 1) bundet til de kun fire profiler jf ovenfor, og 2) de kan ikke styres 100% (med Natural og Standard kan jeg slet ikke komme ind i Advanced Settings).

Og når jeg sætter en Custom "Colour Space" på Movie ændres den ind imellem! Sker det når man vælger en anden profil eller hvis man reset'er en anden profil? Men det sker IKKE for den White Balance 2-point jeg har sat!?

Er det bare mig der ikke fatter noget?