Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der findes kun ægte 50 Hz. Alt andet er "snyd".
Af RonniLarsen
okay... er det så ægte hz? og hvordan gennemskuer man det?

Har hz ikke betydning for om det hakker ved panorering?
Af Globulus
RonniLarsen skrev:okay... er det så ægte hz? og hvordan gennemskuer man det?

Har hz ikke betydning for om det hakker ved panorering?
Selvfølgelig har det betydning. TR er blot overfølsom overfor mellemberegninger :)

Du kan nærmest være garanteret, at billedet hakker ved panorering (typisk ved sport), hvis panelet er 50Hz. Derimod er der ikke nødvendigvis den store forskel på 100Hz og 200Hz.

Men der er stor forskel på, hvor gode tv-apparater med 100Hz-paneler er til at foretage mellemberegningerne så det hele kører glat. Nogle kan være gode til vandrette panoreringer men har ikke styr på de lodrette og selv når de har nogenlunde styr på det kan for kraftige panoreringer alligevel få billedet til at udvise nogle hak i ny og næ. Det kræver næsten, at man ser den samme tortur-test køre på en hel væg af skærme samtidigt for at man kan få et indtryk af, hvordan de enkelte apparater klarer sig i forhold til hinanden.

Så når et Samsung 6475 har en CMR på 200 fortæller det ganske vist, at det har et 100Hz panel, men det fortæller også, at det har den ringeste billedmotor blandt Samsungs 100Hz-apparater.

Men nu skal jeg passe på, hvad jeg skriver. Den første artikel, jeg linkede til, angav at CMR 200 = 100Hz men her er en anden artikel, som (muligvis) fortæller noget andet:
http://reviews.cnet.com/8301-33199_7-57 ... lly-120hz/

Her angives det, at CMR er en kombination af 3 faktorer og at CMR 200 faktisk godt kan dække over et 50Hz panel.

Artiklen linker også til
http://www.samsung.com/us/article/clear ... on-clarity

og
http://www.samsung.com/global/article/a ... atcl_id=32

Men den eneste, der kan bedømme det, er dig selv. Find en butik hvor du kan se det i levende live og forlang at få vist noget billedmateriale, der sætter panelet/billedprocessoren på sin prøve.
Af jones31
Cmr hos samsung er betegnelse for hvor god billed kvalitet du for og ingenting med hz og gøre.

6275 er den eneste med 50hz i 6 serien, samme panel som en af 5 serierne har.
Af Globulus
jones31 skrev:Cmr hos samsung er betegnelse for hvor god billed kvalitet du for og ingenting med hz og gøre.

6275 er den eneste med 50hz i 6 serien, samme panel som en af 5 serierne har.
Som der står i en af de artikler jeg linkede til, så er "panel refresh rate" een ud af tre komponenter, som tilsammen udgør CMR, så selvfølgelig har CMR noget med Hz at gøre. At det så ikke altid er nemt at hitte ud af fordelingen blandt de tre komponenter er en anden snak.

Og nu ved jeg ikke lige hvad du mener med "god billedkvalitet". CMR er et tal for, hvor godt tv'et håndterer bevægelser men siger intet om farverum og kontrast som ellers er de faktorer, man mest forbinder med "billedkvalitet".
Af dk9000
CMR - er en sammesætning af de forskellige hertz.

DET HER ER FRA SAMSUNG Salgsafdeling ;)

Det betyder at i samsung tv regnes der med alle de billeder der er tilgængelige for tvet.

fx: 50 Hz panel + 50 Hz scanning backlight = 100 Hz

Clear Motion Rate takes into account all three factors that contribute to motion clarity: panel refresh rate, image processor speed and backlight technology.

taget fra Samsungs Engelske Hjemmeside.

http://www.samsung.com/us/article/clear ... on-clarity
Af Bent odense
Globulus skrev:[
Find en butik hvor du kan se det i levende live og forlang at få vist noget billedmateriale, der sætter panelet/billedprocessoren på sin prøve.[/
Det er netop det man ikke skal gøre kun hvis tv'et skal vurderes hvordan foden se ud, om det er sølv ramme eller sort ramme.
Brugeravatar
Af edinger
Lidt perspektiv:
Otto J skrev:En væsentlig detalje i den her hakkeri-diskussion er, at 24p gengivet perfekt, ikke hakker væsentligt. 50 eller 60 Hz gengivet perfekt, hakker _overhovedet_ ikke. Så hvis man f.eks. oplever hakkeri i fodbold-udsendelser, så er det IKKE fordi skærmen kun er 50 Hz, så er det fordi skærmen netop IKKE er 50 Hz! Langt de fleste "50 Hz" tv kører i virkeligheden 60 Hz, og konverterer 50 Hz til 60. Det giver hakkeri - og dette hakkeri skyldes ikke at frekvensen er lav, men at frekvensen er forkert. Natural Motion blev tilsvarende opfundet, ikke fordi 50 Hz er for lidt til flydende panoreringer, men fordi datidens 100 Hz teknologi på billedrørs-tv _medførte_ panorerings-problemer, som så skulle modarbejdes. Et 50 Hz billedrørs-tv hakker ikke.

Et godt bevis på at det ikke er nødvendigt med 100Hz eller mere for at lave flydende panoreringer, findes på DVE HD Basics testskiven. Hvis man går ind under 720P demonstrations, så findes der en sekvens der er optaget i 720P/60 Hz. Dette vil groft sagt alle tv kunne vise flydende (problemerne opstår normalt med 50 eller 24 Hz materiale). Se denne sekvens med al motion-flow og lignende slået FRA, så ser du reelt "ægte" 60 Hz, uden manipulation. Læg mærke til at bevægelser og panoreringer dér er HELT flydende. Ergo har vi bevist at problemet ikke er for få Hz, men forkerte Hz. Så i stedet for at indføre motion-flow osv for at gøre billedet flydende, så BURDE producenterne i stedet blot arbejde på at få tv'ene til at gengive hhv. 50 og 24 Hz materiale korrekt.
Mysen skrev:Jeg selv er lidt ligeglad med, at et tv har mange hz, da jeg alligevel bare slukker for det, men jeg kan da godt irritere mig over at så mange baserer deres tv-køb på noget, der blot er et markedsføringsstunt.
Af RonniLarsen
Men hvordan kan jeg så vurdere om fx det 50" jeg linker til ikke opskalere fra 50hz til 60 hz?
og anywho det vigtigste er måske om nogen kender til billede kvaliteten og kvaliteten generelt på de tv. Jeg skal ikke se så meget sport alligevel :)