Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

edinger skrev:
meanordljato skrev:jeg googlede PMR 300 og flere steder siges det at først PMR 400 er ægte 100 hz
mere info her
http://www.rtings.com/info/what-is-the-refresh-rate
Hvad er det, du ikke forstår af det, Torben Rasmussen og jeg skriver?! :o
meanordljato skrev:men jeg tage måske ud og kigger på det om det er et bedre billede
Det er jo lige præcis det, du IKKE må, idet du højst opnår at blive misinformeret, jf. mine tidligere indlæg.

Undskyld min tone, men ærlig talt: jeg kan forklare det, men jeg kan ikke forstå det for dig.

Er helt enige med jer i, at Hz ingen betydning har for, hvor godt billedet bliver. Men fordi i ikke mener, at 100hz-200hz giver mere flydende billed end 50hz, hvilket det gør da det fjerner, det slør der vil være i bevælgelsen.
jones31 skrev:Er helt enige med jer i, at Hz ingen betydning har for, hvor godt billedet bliver. Men fordi I ikke mener, at 100hz-200hz giver mere flydende billede end 50hz, hvilket det gør, da det fjerner det slør, der vil være i bevælgelsen.
Jo vel, Jonesy.

Du italesætter blot fænomenet forkert. Som om, at man med al denne frame interpolation opnår noget, man ellers ikke opnår og altså VINDER noget.

Sagen er jo den, at man med alle disse hertz-systemer aktiveret introducerer artifacs og forvrider billedet og dermed ikke OPNÅR noget ynderligere, men ØDELÆGGER det oprindelige billede og MISTER det filmiske udtryk (hvis vi altså taler film).
Det virker lidt som om nogle mennesker synes interpolering, og højere frekvens udelukkende er af de onde, upåagtet at systemerne er blevet væsentligt bedre igennem årene, og der faktisk er mange mennesker der foretrækker disse systemer, da de ikke kun skaber problemer, men også løser andre.
Hvis folk vil have plasma, er det ikke noget problem for mig, hvis folk vil have led er det ikke noget problem, om man vil have interpolering aktiveret eller deaktiveret er jeg ligeglad med.
Men jeg synes det er ærgerligt, hvis man absolut kun vil have at folk skal købe lige præcist det man SELV synes er det rigtige, selvom det er tydeligt at de vil i en helt anden retning.

Med fare for at lyde som en reklame, så har jeg selv super erfaringer med at handle, og modtage rådgivning i Sony Centret i rødovre, og jeg er derfor ikke bange for at anbefale folk at handle der. Samtidigt har jeg oplevet tvivlsomme ting i Elgiganten, og rigtig rådgivning der virker mere som en lodtrækning, så der skal man vide hvad man vil inden man handler. Men det er nu engang nemmere at få en ide om hvordan skærmen fungerer ved at se den selv, og ikke KUN stole på hvad andre siger man skal købe.

Til Meanordljato vil jeg sige, at jeg har selv samme erfaring som dig mht Sonys motionflow systemer. Jo højere hertz skærmen kan køre, jo skarpere står billedet ved bevægelse, OGSÅ når du slår motionflow systemet fra, eller bruger en af de mildere profiler.
Der er forskel på om det er et 50hz panel der kan køre 200hz med motionflow aktiveret, eller det er et 100hz panel der kan køre 400 hz med motionflow aktiveret. Især på de større skærme kan man se forskellen, og det er derfor noget JEG vægter højt på en LCD skærm.

Som tidligere nævnt, så er systemerne blevet MEGET bedre, og evnen til at frembringe den såkaldte videoeffekt er blevet væsentligt minimeret fra Z5500 jeg havde tidligere til HX923 som jeg har nu. jeg kan stadig frembringe en smule ved at bruge motionflow profilen JÆVN(der er den mest agressive), hvis jeg søger den effekt, men slet ikke så udpræget som på de ældre modeller, og selv der var det også et spørsmål om hvilken profil man valgte.En af mine venner har en Samsung F8005 (købt i elgiganten) der kan du indstille profilen i trin fra 0-10, så du kan selv bestemme hvor agressivt den skal interpolere. På 10 er der VIRKELIGT dømt soap oppera, og på 0 er det nærmest deaktiveret.
Jeg håber dette kan hjælpe lidt på beslutningerne, så du får den skærm der passer dig bedst.
-jacob skrev:Hvis folk vil have plasma, er det ikke noget problem for mig, hvis folk vil have led er det ikke noget problem, om man vil have interpolering aktiveret eller deaktiveret er jeg ligeglad med.

Men jeg synes det er ærgerligt, hvis man absolut kun vil have at folk skal købe lige præcist det man SELV synes er det rigtige, selvom det er tydeligt at de vil i en helt anden retning.
Jeg tror, du får svært ved at finde nogen, som er uenig i det synspunkt.