Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Var i Elgiganten og kigge på dette tv:
http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... l-42w654as

De skriver og siger at det er 50hz, men efter hvad jeg kan læse om sonys' teknologi motionflow xr 200 hz, så er det reeel 100hz, hvorimod motionflow xr 100 hz er reel 50hz.

Kan man generelt gå efter at xr 200 = 100hz eller er det forskelligt fra sony model til sony model?

I så fald er det da total vildledende. :S
Som moderator Torben Rasmussen skrev i denne tråd:
For at undgå sløring, så skal skærmen have "Scanning backlight". Det skal ikke have 800 Hz Clear Motion Ultimate Smooth Cinema Plus... Nøgleordet er scanning backlight! Alle øvrige frekvenssystemer har til formål at udjævne bevægelse og introducerer dermed ekstra billeder med artefakter til følge. Det er ret enkelt.

Producenterne har så valgt, at gemme scanning backlight angivelsen, som en del af de mange andre frekvenser, som de pumper i vejret med forskellige måder at gange og addere på. Der må være nogle matematiklærere derude, som græmmer sig og det er bestemt intet under at den almene forbruger kan have svært ved at finde rundt i de mange frekvensangivelser.

Bottom line: Et TV med 50 Hz alm. gengivelse plus scanning backlight bør være tilstrækkeligt til enhver lejlighed, med mindre man har soap-opera-effekt som et krav til funktionalitet. Det er dog ikke alle producenter, der laver et TV hvor du KUN får scanning backlight og intet af det andet lir, så man skal stadig rode gennem menuer for at slå de uønskede features fra når man har betalt ved kasse 1.

For de interesserede kan man læse mere her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af meanordljato
tak
lagde mærke til at 100 hz fjernsyn generelt så bedre ud end 50 hz fjernsyn også ved normal tv eller dvd
fx 46pfl3208t ved jeg ikke om har backlight scanning?
Brugeravatar
Af edinger
meanordljato skrev:Jeg lagde mærke til, at 100 hz fjernsyn generelt så bedre ud end 50 hz fjernsyn også ved normal tv eller dvd, fx 46PFL3208T ved jeg ikke om har backlight scanning?
En god skærm har ofte masser af hertz (som bør deaktiveres for at opnå et ordentligt billede), mens en dårlig skærm ofte har færre hertz. Tilsvarende har en god skærm også masser af 3D-lir og andet gejl. Det er dog ikke hertzene, som afgør, om en skærm er god eller ej, ligeså lidt som 3D eller smart-tv-features har betydning for en skærms billedmæssige kvaliteter.

Og så igen:

Du kan ikke bedømme noget i en butik. Dertil er der simpelthen for mange ubekendte. Herunder motiv og viden hos den enkelte sælger, men først og fremmest ubekendte af teknisk karakter: skærmindstilling, input m.v.

Case and point:

Flere butikker anvender den berygtede Philips-skive, som har fået mangt en glimrende skærm i knæ.

Når al det er sagt, så er PFL3208, særligt når du kommer helt op i 46 tommer, en "billigskærm". Og også for billig. Performance er således derefter. Du skal erfaringsmæssigt op i 5-serien, hvis du skal have noget, som er til at holde ud at se på.

Der er dog konsensus i anmelderskaren om, at Sony W6 er et noget bedre valg i prisklassen.

Så her på falderebet vil jeg da anbefale dig at overveje den... hvis ikke det skal være plasma, hvor du som altid får langt mere billede for pengene.

Sony W6: HDTVtest

Panasonic ST60: AVForums | HDTVtest | Flatpanels
meanordljato skrev:kan godt være jeg skulle tage den her:
http://www.bilka.dk/elektronik/tv-foto- ... /100057027

men det er vist stadig ikke ægte 100 hz og jeg syntes det er det som sætter grænsen for om det er mere flydende selv ved almindeligt sendesignal eller dvd som er behageligt

men måske jeg bør tage ud og se på
Jeg må henvise til mine tidligere indlæg. Jeg har ikke mere at tilføje.

Jeg synes desværre, at du vrøvler og kører i ring... ::l
meanordljato skrev:jeg googlede PMR 300 og flere steder siges det at først PMR 400 er ægte 100 hz
mere info her
http://www.rtings.com/info/what-is-the-refresh-rate
Hvad er det, du ikke forstår af det, Torben Rasmussen og jeg skriver?! :o
meanordljato skrev:men jeg tage måske ud og kigger på det om det er et bedre billede
Det er jo lige præcis det, du IKKE må, idet du højst opnår at blive misinformeret, jf. mine tidligere indlæg.

Undskyld min tone, men ærlig talt: jeg kan forklare det, men jeg kan ikke forstå det for dig.