Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af griffel
Hej med jer

Jeg har netop investeret i et Beoplay V1-40.

Før den havde jeg en Avant CTV 28 (den har jeg stadig (B ), hvor jeg havde tilsluttet 2 x BL8000 som fronthøjttalere, 2 x BL6000 som baghøjttalere og en BL2 som Subwoofer. Herlig opsætning :)
Nu har jeg så samme opsætning til min V1'er, men jeg kan ikke få så meget bas ud af den som jeg kunne af Avanten. Og det vil jeg gerne!
V1 har jo en million (ca.) indstillingsmuligheder i forhold til Avant'en :s , og jeg mener jeg har skruet op for alt der kunne have noget med bas at gøre på profilen BRUGER, som jeg har valgt som default til alle kilder. Jeg skal ikke bruge forskellig lyd til forskellige kilder...

Måske har jeg konfigureret højttalerne forkert?
BL8000 er hhv. højre og venstre front, BL6000 højre og venstre surround og BL2 er højre og venstre sub. Er det forkert? Basstyring er slået til.

Skal jeg gøre noget anderledes?
På forhånd tak for input :)

Hilsen griffel :-)
Af noxity
Har du kigget i Technical Sound Guide?

Det kan også være indstillingen af din Beolab 2 du skal ændre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det lyder næsten som om du før havde Loudness aktiveret på Avanten.
Af griffel
Torben Rasmussen skrev:Det lyder næsten som om du før havde Loudness aktiveret på Avanten.
Jep! :p
Og det har jeg også på V1'eren, men jeg synes ikke jeg får nok ud af min Beolab 2.

Ligenu er jeg ved at æde mig igennem den dér Technical Sound Guide. Det tager da vist lige en halv vinter at få indstillet sig tilrette. Og så er vi slet ikke nået til billedet endnu. Når jeg når så langt så giver jeg nok lyd fra mig igen... O_O

Nå, men jeg prøver mig frem med diverse lydindstillinger, når jeg har forstået Sound Guiden.

Hilsen griffel :-)
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Du burde kunne indstille din sub seperat så du kan skrue op for den alene....

Jeg har selv mistet bund fra mine beolab 8000 når jeg samligner lyden med dem tilsluttet mit tv kontra mit Beosystem 7000 anlæg. Tilgængel er min sub meget mere i balance og ikke dominerende netop fordi jeg igennem mit bv8-40 kan indstille bass og diskant men også sub. På den måde har jeg kunne indstille min sub bedst muligt.

Beolab 8000 er valgt som front og netop det gør at B&O på forhånd har valgt hvor meget de kan presses, så man undgår at skade enhederne. Her må beolab 2 tilgængel tage sig af det hårde arbejde...

Jeg ved du på dit V1 tv har mange flere lyd og billed indstillingsmuligheder end jeg har på mit bv8. Så leg lidt videre med det.

Har du sat indstillingerne korrekt bagpå din beolab 2???
Af sinumsen
Har også problemer her. En ikke b&o sub er tilsluttet V1 og sat til "Andet" inde i højttalerforbindelser. Når jeg bladrer ned så markøren er over denne udgang, så kan jeg sagtens høre testsignalet i sub'en, men når jeg så hopper ud af menuen og spiller noget musik, så sker der ikke en fis i sub'en. Den er stendød uden nogen som helst vibration... Hvad hulen mangler jeg at gøre?
Af sinumsen
Det gjorde lige tricket :)

Synes bare det virker lidt sært at jeg skal ind og vælge filtrering for venstre/højre front før det virkede... Jeg vil jo mener der bare skulle spilles bas uanset indstillinger for fronthøjttalerne..?!
Af noxity
Hvad har du valgt som højtalerplacering under den enkelte gruppe?
Og hvad siger den som output når du vælger "Lyd" -> "Lydinfo"
Af sinumsen
noxity skrev:Hvad har du valgt som højtalerplacering under den enkelte gruppe?
Og hvad siger den som output når du vælger "Lyd" -> "Lydinfo"
Højttalerplaceringer
Beoplay V1 Venstre Front
Beoplay V! Højre Front
Other Subwoofer
Other Subwoofer

Lydinfo
Inputformat PCM 2.0
Outputformat 2.1
Højttalergruppe Musik
Lydtilstand Film

Det ser ud til at virke fint nok nu (skal lige have navngivning på plads), der er i hvert fald næsten jordskælv i stuen når jeg lige ser et par filmtrailere på apple tv :)

Jeg regner med at jeg i morgen også slutter et par Beolab 6000 til - hvad så... Skal jeg så bare slukke for V1's egne højttalere? Går ud fra de vil trække lydbilledet ned når BL6000 sluttes til.
Af noxity
Du kunne jo passende bruge V1 som Centerhøjtaler og så kører et 3.1 setup.

Nu er højtalerne i V1 ikke dårlige, og da alle de lave frekvenser (delefrekvensen er 120hz) sendes til subwooferen, så mener jeg ikke det er nødvendigt at frakoble V1 højtalerne.

Jeg har et 5.1 setup, men 7 forskellige højtalergrupper alt efter hvad jeg lige har af kilde.
Af griffel
sinumsen skrev: Jeg regner med at jeg i morgen også slutter et par Beolab 6000 til - hvad så... Skal jeg så bare slukke for V1's egne højttalere? Går ud fra de vil trække lydbilledet ned når BL6000 sluttes til.
Nej, du laver V1's højttalere om til Center Front og Beolab 6000 sætter du til venstre hhv. højre front.
Så laver V1 lyden i surround (dog uden baghøjttalere i dit tilfælde). Det må vel hedde 3.1 (?) O_O

Men du kan selvfølgelig også lave en ny højttalergruppe hvor du slår V1's højttalere fra og kun bruger Beolab 6000 sammen med subwooferen. Så har du almindelig stereolyd.

Men jeg bruger V1 sammen med Beolab 8000 i front, og jeg har ALTID V1 med :p

Hilsen Jakob :-)
Af griffel
noxity skrev: Jeg har et 5.1 setup, men 7 forskellige højtalergrupper alt efter hvad jeg lige har af kilde.
7 forskellige ?! ;;)

Vil du dele dem med os? Så mange kan jeg ikke finde på med samme setup.
Jeg har lavet 6 grupper, men bare for at ha lidt at skifte imellem for at høre forskel:

5.1
Ren stereo (2.1)
3.1
2 x stereo incl. sub
Kun TV med sub
Kun TV uden sub

Jeg bruger stort set kun 1 og 2

Hilsen Jakob :-)