Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kbak
Hej. Jeg er i gang med at udskifte mit TV. Derfor støver jeg rundt i diverse TV-forretninger. I en FONA forretning demonstrerede en ekspedient en fantastisk videotest film. Den viste blot forskellige scenerier (nogle gademiljøer og havnemiljøer - bl.a. Eiffeltårnet). Men når busser og skibe passerede forbi, afsløredes det med al ønskelig tydelighed hvilke skærme der kunne gengive bevægelserne og hvilke, der ikke kunne. På en stor væg med mange skærme, der alle viste videotesten, var der enorm forskel. På nogle skærme kunne man slet ikke læse bogstaverne på siden af busserne, som kørte forbi, mens på andre stod teksten klar hele tiden. Filmen panorerede både sideværts og op og ned (Eiffeltårnet).

Mit spørgsmål er nu, om nogen kender denne videotest, da jeg mægtigt gerne ville bruge den, nu hvor jeg søger med lys og lygte efter et godt fjernsyn. Det eneste jeg ved om den er, at den er lavet af SONY, da der er en Indledning med navnet SONY og noget med XR og nogle tal eller XBR eller sådan noget. Men indledningsbilledet varede kun få sekunder, så jeg nåede ikke at bemærke ret meget. Hvis nogen kender den hører jeg gerne fra jer.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vær opmærksom på, at disse demoskiver er lavet specifikt til at fremstille producentens egne TV så positivt som muligt, så scenerne er lavet med henblik på at give et godt billede når visse features slås til på TVet. Alle producenterne har en sådan demo, som vil se godt ud på lige netop deres TV.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har en del af disse skiver liggende fra næsten alle producenterne, men det er desværre ikke nogen som de sælger ud af. Scenerne kommer ofte fra forskellige produktioner og laves til butiksdemoer.

Som Torben nævner, så er de dog lavet til at fremhæve specifikke ting på producentens eget tv. F.eks. det med at panorere, er jo en lidt sjov ting. For i selve indholdet er der "fejl" eller små hak, sløring osv. Det er simpelthen bare sådan indholdet er optaget og udgivet på de formater vi har i dag, som stadig har begrænsninger. Så går debatten jo tit på om tv'ene skal "rette" disse fejl eller gengive den som de er i selve indholdet.
Af kbak
Tak for dit svar. Du/I har muligvis ret med hensyn til disse prøvefilm, men jeg så den gengivet på en væg, hvor der hang over ti forskellige størrelser og fabrikater. Jeg tror nu kun, at der var et enkelt SONY imellem, og det var nu ikke det, der udmærkede sig særligt. Testen var en rigtig øjenåbner. Der var meget stor forskel på, hvor godt de gengav testen. Det var tydeligt, at de fjernsyn, der kun havde 50 Hz (reel) billedopdatering, var rigtig dårlige. Jeg har en liste fra en amerikansk TV-site, der giver en omsætning mellem fabrikaternes fantasifulde opdateringsnavne og de reelle opdateringshastigheder. Det bedste var naturligvis en stor plasmaskærm (vist nok fra LG). Man kunne tydelig se, at man skulle op over 6-8000 kr. for at få en god gengivelse på LED skærme.

Vil det ikke være muligt at sende mig testen, hvis du har den? Eller henvise mig til et sted, hvor jeg kan downloade den?

MVH kbak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det kan helt bestemt også demonstrere skærmenes evner, og manglende evner. Man skal bare samtidig passe på med ikke at misforstå demonstrationerne. Philips har f.eks. ofte brugt disse demoer der panorerer henover højhuse eller andre scener med mange små detaljer til at demonstrere, hvordan deres billedsystemer udglatter bevægelse.

Jeg har dem kun på Blu-ray. Jeg kan ikke rigtig undvære mine demoskiver og jeg tror ikke om de må distribueres som kopier. Det er jo ikke producenterne der ejer indholdet i scenerne.