Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af amarone
Sidder ved min 17 tommer CTR skærm, som jeg egentlig har været ganske fornøjet ved i de senste ca. 7 år :-)
MEN nu begynder billedet at drille med at skifte til en anden farve i et split/flimre-sekund, først en grålig nuance, for øjebliket lyserødt :-) :-)
Får det så et lille kærligt klask "vipper" det så måske for en kort stund tilbage til noget der ligner normal - men det er dog lige som om at det normale blir` sjældnere, samtidig med, at de kærlige klask blir` flere og mindre kærlige :-)

SÅ mon ikke tiden er til et skifte - eller er der stadig håb for en gammel skærm-kammerat ?

I modsat fald skal jeg jo ud at kigge på noget nyt (19 - 22" går jeg ud fra).
Er faktisk så småt startet og har kigget på nettet på b.la Asus, View Sonic Nec & Samsung.
For øjeblikket er jeg stradet ved Dells: http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... &sku=59201

(Har også lige set en anden tråd med en 22" HP, som sku` være ret fin)

Nogen der har den og kan sige go`(også for lidt skrå betragtningsvinkler ?)
Denne skærm sku`dog af og til være på tilbud - måske de er til at snakke med :-)
Jeg spiller ikke computerspil.
Hellere skal den bruges til foto-arbejde m.m

Jeg vil helst ikke op i meget mere end 3.000 kr - gerne under.
Man får jo ret meget for pengene nu om dage forekommer det mig :-)

På forhånd TAK for svarene.

:)
Af Bronto
Hejsa

Kender ikke specifikt til den Dell du omtaler, men det ser ud til at det er et andet panel end TN. (relativ høj responstid, gode betragtningsvinkler, specielt lodret, vidner om at det ikke er TN)

Generelt set har TN panelerne på de lidt billigere skærme dårligere farver og betragtningsvinkler. Det er vel i princippet det vigtigste du bør holde øje med til dit specifikke behov. Tænk også på højden af skærmen, en 16:10 skærm på 20" er lavere end din eksisterende 5:4 17" skærm, så du kan måske overveje at gå op på en 22" med samme opløsning.

Alternativt fås 19" skærme i 5:4 format ret billige, men hold altså øje med paneltypen og den lodrette betragtningsvinkel
Af amarone
(Tak Bronto :-))

Har selv kigget videre på følgende:

Samsung 215TW (21”) til 3.200 kr.
Den står øverst på Flatpanels anbefalinger. Er det i rangorden, sådan at Flatpanels faktisk mener, at det er DEN bedste ?
(Den har jo over et år på bagen nu – dog selvfølgelig ikke sikkert, at det betyder noget)

Dell 2007WFP (20,1”) 3.650 (kan MÅSKE forhandles ned). Denne skærm står også på Flatpanels anbefalings-liste.

HP w2207 (22”) - 2.700

Acer AL2216WD (22”) - 2.000

Hvad er jeres mening om ovenstående ?
Evt. andre forslag (husk med vægt på foto - ikke gamer).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Udelukkende til foto er der ingen 22" skærm der bør anvendes. De har alle TN paneler. Jeg vil bestemt anbefale dig at holde dig til enten 215TW (S-PVA type) eller 2007WFP (S-IPS type). De har langt bedre farvegengivelse.

Forskellen på de to skal findes i følgende:
215TW har højere kontrast og dybere sort gengivelse.
2007WFP har højere betragtningsvinkler.
Af amarone
Tak Yakken.

Jeg tror valget nu er i mellem en af de 2 du nævner.
(Jeg har læst flere steder, at betragtningsvinklen er ret god på Samsung`en - men jeg er ikke rigtig stødt ind i nogle steder, at det også står om Dell`en - men når du siger det, er det jo selvfølgelig nok rigtigt. Bare sjovt, at det ikke rigtig bli`r nævnt :-))

Må man spørge om hvilken en af de 2 DU ville vælge, hvis du sku` ud at købe i meget nær fremtid :-) ?
Af amarone
Nå, nu ringede jeg lige til Dell.

Ville bare lige høre lidt om skærmen og om det var rigtigt, at man måske kunne få lidt rabat.
Og da jeg så - hva` jeg ikke havde turde håbe - fik rabat (3.000 i stedet for 3.650,- ) kunne jeg næsten ikke sige nej. Så jeg sagde JA.
Håber ikk` jeg har gjort noget skidt & sku` ha` valgt Samsung`en i stedet (?)

PS.
Læste lidt om Dell-skærmen her til morgen. I nogle forums påstås det at den skærm, jeg nu har valgt laves i 2 forskellige panel-udgaver, og at det er vigtigt at få den i den "rigtige" udgave.
De skriver at den findes i en udgave med: "PVA panel of poor quality", og at man i stedet ska` vælge S-IPS.
Jeg luftede det lige for Dell. Det var ikke noget de kendte så meget til, og de ku` ikke garantere, om det blev det ene eller det andet (UPS) :o

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ikke lytte til de klager der er over Dell 2007WFP skærmen - du nævner jo selv at du havde kig på 215TW og den leveres netop med den type panel som alle "fjolserne" klager over. Der er dog ingen her i DK (som vi har hørt om, altså) der har fået et S-PVA panel i deres 2007WFP og den sidste rapport vi modtog er ikke mere end et par uger gammel.

Du har intet at frygte uanset hvilken model du modtager.
Af amarone
TAK Yakken.

Det var dejligt at høre.
Så er dagen reddet & jeg er igen RIGTIG GLAD :D (B
For jeg har jo bestilt Dell`en.
Hun mente, at den ku` være her i løbet af den kommende uge.
Nu glæder jeg mig for alvor - og nu regner jeg så ikke mere med "måske" at komme til at købe "katten i sækken". SKØNT.

Af amarone
Jeg ku` jo for resten måske godt lige - for en SIKKERHEDS skyld - tjekke skærmen for om det er en med et S-PVA panel.
Hvordan ser man det ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal ind i service menuen for at få vist hvilket panel der er i, men jeg husker desværre ikke tastekombinationen. Der er dog lige en ting du skal være obs på før du gør det:
Når man først har aktiveret servicemenuen, så vil den for altid være bundet til "minus" tasten på skærmen, så hvis du ved et uheld rammer denne, så popper menuen frem igen. Dette er måske ikke så slemt i sig selv, men når man aktiverer service menuen, så resettes dit farvevalg hvilket er ret uheldigt hvis du har valgt "custom colors" hvor du selv har indstillet farverne!

Du kan dog også se det umiddelbart uden at gå ind i menuen:
- Sæt dig lige foran skærmen og åben et billede med mørke nuancer. Et meget godt eksempel er dette: http://interfacelift.com/wallpaper/details.php?id=660
- Bevæg nu dit hovede ud til siden af skærmen så i stedet for at sidde i 90 grader nu sidder i en 50 graders vinkel til skærmen (altså ser på den lidt fra siden af).
- Hvis der nu kommer ekstra detaljer frem i billedet i de mørke nuancer har du et S-PVA panel idet denne type har en lille "skavank" ved gengivelse af mørke toner lige foran skærmen.

Omvendt så vil den sorte farve være noget dybere på et S-PVA panel, så man vægter ofte for og imod.
Af Thomas-DK
yakken skrev:Udelukkende til foto er der ingen 22" skærm der bør anvendes. De har alle TN paneler. Jeg vil bestemt anbefale dig at holde dig til enten 215TW (S-PVA type) eller 2007WFP (S-IPS type). De har langt bedre farvegengivelse.

Forskellen på de to skal findes i følgende:
215TW har højere kontrast og dybere sort gengivelse.
2007WFP har højere betragtningsvinkler.
Hej, nu har jeg brugt 5-6 timer på at læse på på LCD monitors. Jeg leger med grafik så farvegengivelsen er en vigtig parameter for mig. Du skriver at farvegengivelsen er bedre på 215TW end 226BW, ud fra hvad jeg læser.

Det jeg ikke forstår er, HVORFOR?
Jeg har set test for 215TW her på siden og på 226BW her: http://www.behardware.com/articles/667- ... rdict.html

hvis man kigger på delta(eller hvad det er) værdien ligger begge skærme på ca. 1 dE.

Er der virkelig så stor forskel efter man har Kalibreret dem?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
DeltaE er ikke et reelt mål for hvor gode farverne er. Den er kun målt på specifikke værdier og kan ikke fortælle dig hvor godt billedet ser ud. TN er kun 6 bit hvor PVA er 8 bit. Du kan læse mere om dette i vores panelsektion på forsiden.