Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kozz
Jeg kører stadig på min første fla-skærm (:-) og det er et Sony EX500 i 40" og på det, er der sådan en "farve/film profil", som man kan vælge, når man skal lege biograf, eller hvad ved jeg?
Når jeg aktiverer denne knap, så kommer der en gullig hinde over hele billedet og jeg kan virkelig ikke se, at det skulle passe ind nogen steder!? Jeg bruger det aldrig. Jeg har en fortid som HIFI purist og måske spiller det ind her? :-)

Hvor om alting er, så kan jeg forstå, at der er "film profiler", på alle moderne fjernsyn, eller hvad?
Gør denne funktion i grove træk det samme, uanset mærke? Altså gør film til en "gul" oplevelse?

Og hav så en god dag og nyd eventuelt Django Unchained på dit store flae TV:-)
Af Andersss
Når skriver at den bliver "gul" når du skifter til film profil, så passer det meget godt med at den faktisk er blå når du bruger standard profilen, og skifter over til en mere korrekt gengivelse af farverne når du skifter til film.
Det kan selvfølgelig være at standard filmprofilen er lidt gul i tonerne, men det er den normale reaktion man vil se, hvis man har vænnet sig til standard profiler.
Du kan indstille tv'et til at gengive et mere korrekt farvespektrum (i hvert fald mætningen af farverne) og tilføje/fjerne billed"forbedrings" egenskaber.
Det EX500 er ellers et godt og gedint tv! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er forskel på hvor godt disse film-profiler klarer at vise korrekte farver og typisk er det ikke nok at ændre profilen - der kan sagtens være justeringer, der skal foretages for at gøre billedet korrekt. Dette er især sandt på ældre modeller, hvor man på de nyere har gjort mere ud af at få tingene tunet ind på det korrekte farverum og hvidpunkt.
Af Kozz
Men hvad er det med film der gør, at billedet skal ændres i farverne?
Altså.. Forstår i?
Når vi køber vores tv, så det første vi gør, det er at lave vores personlige indstillinger, så billedet passer os.. Men når der så skal ses film, så passer det ikke længere, med den "normale" konfig??

Hvis nogen kan skære det ud i pap for mig, så gør gerne det:-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skal jo ikke ændre profil. Den skal ALTID stå på film.

Det du ser på tV og i film er optaget så farverne ser korrekte ud hvis man følger en given standard - hvilket er defineret som et farverum og en bestemt temperatur af den hvide farve.

Man kalibrerer en skærm til dette farverum og hvidpunkt. Film-profilen er den der oftest giver det resultat der kommer tættest på dette mål, så derfor skal man som regel skifte til denne profil. Og blive der.
Brugeravatar
Af edinger
Kozz skrev:Men hvad er det med film der gør, at billedet skal ændres i farverne?
Altså.. Forstår i?
Når vi køber vores tv, så det første vi gør, det er at lave vores personlige indstillinger, så billedet passer os.. Men når der så skal ses film, så passer det ikke længere, med den "normale" konfig??

Hvis nogen kan skære det ud i pap for mig, så gør gerne det:-)
Film-profilen, hvis implementeret korrekt, ligger generelt tættere på den officielle reference end nogen anden profil. Modsat personlige indstillinger, der som navnet antyder er... ja, netop, personlige ;)

En forudsætning for at forstå Film-profilen er således forståelse for, at der findes en branchestandard for, hvordan et korrekt billede ser ud.
Af Kozz
Det kunne være interessent at opleve det "korrekte"
Een ting er sikkert og det er, at jeg oplever ingen "gul hinde", når jeg har været i biffen. Måske har jeg bare, et for billigt og for gammelt tv?
Af -jacob
Hvis du bliver på film profilen i noget tid, så dine øjne vænner sig til hvordan billedet ser ud, så vil du opleve "standard" billedet som blåligt og skarpt/lyst når du skifter tilbage.
Mange mennesker opfatter umiddelbart et billede der er for blåligt (koldt) som mere rigtigt, hvilket også er grunden til at de fleste tv viser sådan et billede som standard.

Grunden til at du ikke oplever en gul hinde i biografen, er at du ikke har et blåligt billede ved siden af til at sammenligne med. jeg er helt sikker på, at hvis man i biografen kunne skifte fra en profil du havde indstillet til den profil biografen normalt bruger, så ville du opleve fuldstændigt det samme.

Når det er sagt, så er det meget muligt at farveprofilen i film mode på dit tv er FOR varm (rød/gul) og du skal ikke pine død vælge den bare fordi vi siger det er det rigtige.
På de fleste SONY TV kan du vælge imellem 4 farve temperaturer når du går ind i billedindstillinger. Hvis du synes VARM2 ser for rød/gul ud, så tag VARM1 som er et rimeligt kompromis, NEUTRAL er for kold(blå) og KØLIG er helt ved siden af.

Giv det noget tid, og se så om ikke du faktisk synes det er mere behageligt, og naturligt når du har vænnet dig til det. Og husk det vil altid virke som om der kommer et mat gult filter foran skærmen, når man skifter fra en af de koldere, og mere lysstærke profiler. Jeg oplever fuldstændigt det samme, men det gør ikke den kolde profil mere rigtig.
Af Kozz
Tak for alle svar:-)
Måske jeg skulle prøve at se en hel film, med denne "film mode" i "on"
Det er helt klart også fordi, at kontrasten mellem "normal" og "film mode" er så stor, at jeg helt automatisk synes, at det er " alt for meget af det gode"
Af Kozz
Jeg har efterfølgende rodet lidt ved min generelle billede profil og jeg er nu kommet frem, til en noget varmere profil og det er sgu ret hyggeligt:-)
Af PeterD
Nogle gange syntes jeg billedet bliver en tand skarpere på profilen "Normal". Især omkring de bitte-bitte små detaljer..

MEN..hvis du ikke kan lide det efter 1 uge så prøv "Biograf". Skru ned for farver og lysstyrke ( max. +1 /+2). og slå alt "billedforbedring FRA". Billedet bliver "koldere" men det er ofte dét som giver "det mest præcise billede" ifg. diverse testresultater/eksperter....

Generelt må billedet godt være en smule mørkere end hvad du er vant til..

Måske dette kan hjælpe:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1225350000

Skal det være en større omgang:

http://forums.cnet.com/7723-19410_102-4 ... -settings/

http://reviews.lcdtvbuyingguide.com/lcd ... ation.html

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=15552

http://www.hdtvtest.co.uk/news/sony-kdl ... 603700.htm