THM skrev:Nu er retention jo ikke lig burn in, jeg har Også forholdsvis Hurtig retention på min pz950. Ved dog godt der har været burn in problemer med vt50, men derfor behøver det jo ikke gælde alle modeller.
De nye pana fra i år sku være bedre, og det samme skulle de seneste generationer af samsungs plasma, som nok har førertrøjen mht. Denne problemstilling...
Nu er påstanden omkring Samsung for 2013 modeller, hvad retention angår, ikke plausibel. Der findes tests på diverse fora, der faktisk ikke underbygger påstanden for 2013 modeller.
Jeg vil medgive, at diverse tests for 2012 modeller, underbygger påstanden om bedre modstand over for retention.
Vi kan være enige om, at retention / burn in ikke er lig hinanden. Jeg har dog svært ved at forholde mig til brugeres burn in. Dette opstår til dels ved uhensigtsmæssig brug, og brugsmønstre der sjældent er godt beskrevet, eller endda måske "pyntet".
Retention kan være slemt/irriterende nok endda, det kan tage måneder at slippe af med. Og med de åbenbart mere følsomme modeller/paneler i dag, kan selv tv kigning med logoer være uhensigtsmæssig brug. Derfor mener jeg ikke, at man blot ukritisk anbefaler plasma til alle og enhver.
Jeg har haft en del forskellige Panasonic plasmamodeller, og skænkede aldrig retention eller burn in en tanke. Dette stoppede dog efter min pz800, efter denne model bruger jeg ikke min plasmaskærm som et normalt tv. Det tør jeg ganske enkelt ikke, uden konstant zappen eller billedstræk, for at undgå logoer i længere tid ad gangen det samme sted.
I den sammenhæng, er det også underordnet om det gælder alle eller et fåtal af panelerne. Du ved jo ikke på forhånd, om du har fået et godt eller dårligt panel.