Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvorfor anbefale en plasmaskærm, når brugsmønsteret ikke kendes? Et plasmakøb kan hurtigt blive til et dårligt råd, hvis der bruges konsol eller tv brug med masser af logoer.
Sandheden er vel idag, at plasma ikke kan bruges til tv, men er en fremragende performer til Bluray film.
MigSelv skrev:Hvorfor anbefale en plasmaskærm, når brugsmønsteret ikke kendes? Et plasmakøb kan hurtigt blive til et dårligt råd, hvis der bruges konsol eller tv brug med masser af logoer.
Sandheden er vel idag, at plasma ikke kan bruges til tv, men er en fremragende performer til Bluray film.
Plasma kan da sagtens bruges til konsol spil, jeg har spillet en masse ps3 på begge mine plasma skærme uden problemer. Jeg har så også tænkt over ikke at holde pause mens den stod i spilmenuen.
er dog enig i at man ikke blindt skal anbefale plasma til alle brugsmønstre.
Men til blandet brug med både spil, tv kanaler, blu ray film, netflix mv. Kan et plasma tv sagtens anbefales...
MigSelv skrev:Hvorfor anbefale en plasmaskærm, når brugsmønsteret ikke kendes? Et plasmakøb kan hurtigt blive til et dårligt råd, hvis der bruges konsol eller tv brug med masser af logoer.
Plasma kan da sagtens bruges til konsol spil, jeg har spillet en masse ps3 på begge mine plasma skærme uden problemer. Jeg har så også tænkt over ikke at holde pause mens den stod i spilmenuen.
Men til blandet brug med både spil, tv kanaler, blu ray film, netflix mv. Kan et plasma tv sagtens anbefales...
THM skrev:
Ja det kan det, men statiske elementer på en plasmaskærm, især nye modeller med 3D, der vil min anbefaling være no go.
Tre minutters kraftigt hvidt lysende logo ( DENON logo i menuen ), giver retention i 30 sekunder på mit tv. Jeg kan se det, min kone kan ikke. Så min påstand er, at de der ingenting kan se, nok ikke ser godt nok.
Nu er retention jo ikke lig burn in, jeg har Også forholdsvis Hurtig retention på min pz950. Ved dog godt der har været burn in problemer med vt50, men derfor behøver det jo ikke gælde alle modeller.
De nye pana fra i år sku være bedre, og det samme skulle de seneste generationer af samsungs plasma, som nok har førertrøjen mht. Denne problemstilling...
THM skrev:Nu er retention jo ikke lig burn in, jeg har Også forholdsvis Hurtig retention på min pz950. Ved dog godt der har været burn in problemer med vt50, men derfor behøver det jo ikke gælde alle modeller.
De nye pana fra i år sku være bedre, og det samme skulle de seneste generationer af samsungs plasma, som nok har førertrøjen mht. Denne problemstilling...
Nu er påstanden omkring Samsung for 2013 modeller, hvad retention angår, ikke plausibel. Der findes tests på diverse fora, der faktisk ikke underbygger påstanden for 2013 modeller.
Jeg vil medgive, at diverse tests for 2012 modeller, underbygger påstanden om bedre modstand over for retention.
Vi kan være enige om, at retention / burn in ikke er lig hinanden. Jeg har dog svært ved at forholde mig til brugeres burn in. Dette opstår til dels ved uhensigtsmæssig brug, og brugsmønstre der sjældent er godt beskrevet, eller endda måske "pyntet".
Retention kan være slemt/irriterende nok endda, det kan tage måneder at slippe af med. Og med de åbenbart mere følsomme modeller/paneler i dag, kan selv tv kigning med logoer være uhensigtsmæssig brug. Derfor mener jeg ikke, at man blot ukritisk anbefaler plasma til alle og enhver.
Jeg har haft en del forskellige Panasonic plasmamodeller, og skænkede aldrig retention eller burn in en tanke. Dette stoppede dog efter min pz800, efter denne model bruger jeg ikke min plasmaskærm som et normalt tv. Det tør jeg ganske enkelt ikke, uden konstant zappen eller billedstræk, for at undgå logoer i længere tid ad gangen det samme sted.
I den sammenhæng, er det også underordnet om det gælder alle eller et fåtal af panelerne. Du ved jo ikke på forhånd, om du har fået et godt eller dårligt panel.
MigSelv skrev:Jeg har haft en del forskellige Panasonic plasmamodeller, og skænkede aldrig retention eller burn in en tanke. Dette stoppede dog efter min pz800, efter denne model bruger jeg ikke min plasmaskærm som et normalt tv. Det tør jeg ganske enkelt ikke, uden konstant zappen eller billedstræk, for at undgå logoer i længere tid ad gangen det samme sted.

I den sammenhæng, er det også underordnet om det gælder alle eller et fåtal af panelerne. Du ved jo ikke på forhånd, om du har fået et godt eller dårligt panel.
Og netop derfor kan man føle sig (nød)tvunget til at gå LCD-vejen, selvom man ingenlunde er begejstret for det, man får der.

Selv vil jeg dog hellere have en billig X60 50-tommer uden 3D og andet gøgl – men med hårdfør fosfor – end en hundedyr LCD-model med smart-tv, stemmestyring og bleeding en masse.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mon ikke trådstarter er mere interesseret i at I svarer på hans spørgsmål i stedet for at køre jeres eget løb?

Blaupunkt er relativt ukendte herhjemme, men skærmene produceres af samme producent, som også laver Prosonic, Lumatron mfl. Dvs. det er lavprisskærme, som du ikke umiddelbart bør forvente for meget af.
MigSelv skrev: Tre minutters kraftigt hvidt lysende logo ( DENON logo i menuen ), giver retention i 30 sekunder på mit tv. Jeg kan se det, min kone kan ikke. Så min påstand er, at de der ingenting kan se, nok ikke ser godt nok.
Hvis din kone ikke kan se det, er det dine gamle øjne der har rentention. Sådan et logo kan sagtens brænde sig fast på nethinden :)