Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på jagt efter en ny 19" TFT skærm, primært til Gaming, og havde den opfattelse at hvis jeg gik efter en 2ms skærm med en god kontrast kunne jeg ikke gå galt i byen... men... det var hvad jeg gjorde :(

Jeg har lige anskaffet mig en Samsung 940BF og har hakket den over tuden i tråden der er tilknyttet testen her på sitet.
Har fundet frem til 2 ting her på sitet: Overdrive og Dithering, der har hjulpet med at diagnosere mine kritikpunkter overfor denne skærm.

Efter at have studeret begreberne Overdriver og Dithering finder jeg det underligt at en del gamers fokuserer mere på ms end på disse ting.

Overdriver lyder som en smart ting - lige indtil man ser den trailing der finder sted i overgangen mellem mørke og lyse farver, naturligvis i mere eller mindre grad alt efter skærm og indstillinger.
Måske er jeg for kritisk på dette punkt i forhold til hvad der er teknologisk muligt, men forstår ikke at gamers kan leve med dette - jeg ved jeg ikke kan.
Derfor ville jeg også hellere anbefale en langsommere skærm, op til 8ms der ikke har overdriver, frem for en skærm der har det- uanset hvor hurtig denne måtte være.
Medmindre at denne "glitch" ikke er synlig på den pågældende skærm.

Dithering er efter mine smagsløg en ussel løsning, ser det kun som generende at man forsøger at manipulere øjet til at tro det ser noget det ikke gør. For ofte behøver man ikke anstrenge sig for at se de rå kanter der skabes i spectret.
Syntes det er direkte kritisabel at producenter fortsat skyder sådanne skærme på markedet når de kender teknologien der gør det muligt at undgå, eller hvertfald nedsætte nødvendigheden af Dithering.

Når dette er sagt håber jeg på at der findes en skærm for mig, dog er jeg bange for at såkaldte gamerskærme er en for dårlig kvalitet til gaming i mine øjne O-O

Hvis nogle skulle have et godt forslag i ærmet -
Uden Overdrive (medmindre denne "glitch" ikke er synlig),
uden Dithering (altså minimum 8bit(24bit med subbits = 16,7 mil farver)),
minimum 8ms(gerne hurtigere hvis muligt med oversstående krav),
Kontrast minimum 700:1, meget gerne mere.
Panelet er i og for sig underordnet, men det ville da ikke skade at det kunne vise 256 nuancer frem for 64.
Så ville jeg være jer tak skyldig.
Af KraiZee
http://www.edbpriser.dk/Products/Listpr ... ?ID=255550

HP LP1965
19 tomme TFT aktiv matriks / 1280 x 1024 / 0.294 mm / 6 ms / 140 MHz / 300 cd/m2 / 1000:1 / 24-bit (16,7 millioner farver)

Så mangler jeg bare at finde ud af om den har Overdrive, nogle der ved det?

HP LP1965 har et 19 tommer 6 ms (g2g) S-MVA (CMO) panel.
Er der en "panelmester" der kan fortælle mig mere om dette panel?
Forklaringen på http://www.flatpanels.dk/paneltek.php virker forældet? Da denne skærm siger 6ms, godt nok gray2gray - men hvad siger jeres erfaringer i forhold til TN paneler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad mener du med "forældet"? Det er jo bare en anden type MVA panel i stil med P-MVA.
Af KraiZee
Tænkte bare på at der dér står g2g på op til 100ms og denne skærm 6ms (best case) så tænkte at der sikker var sket en del i mellemtiden.

Men det vil sige den har overdrive?
Ved du om den præcis ligner P- versionen, eller er der andre ændringer også?
Ved du hvor mange nuancer den kan vise i forhold til TN's 64

Edit: Tilføjelse af citat fra tomshardware.com
Here is the definition of what an MVA / Premium-MVA panel is, quoted from hardforum.com:

Quote:
MVA (Multidomain Vertical Alignment)
- compromise between TN and IPS technologies
- superior color reproduction over TN but not as good as IPS
- very good viewing angles but less than IPS
- higher contrast than TN or S-IPS means very good blacks
- dead pixels are black
- slower pixel response than TN or IPS
- details can be lost when directly viewing dark areas

Premium-MVA (P-MVA)
- same as MVA except ...
- "overdrive" technology increases pixel response but still slower than TN
- may have slightly degraded color reproduction due to "overdrive" process

Now on the same [H]ard forum, Wiki, it describes the 2407 as S-PVA here:
Dell 2407WFP which is supposedly better than the S-MVA that the Acer uses:

Quote:

PVA (Patterned VA)
- same as MVA except ...
- larger viewing angles
- higher contrast levels means darkest blacks

Super-PVA (S-PVA)
- same as PVA except ...
- “Magic Speed” (the Samsung equivalent to Overdrive) improves pixel response
- slightly improved color reproduction
- slightly improved viewing angles
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg forstår ikke du linker til TomsHardware? Alt de de skriver, og uendeligt meget mere, finder du i vores egen sektion.

Den er ikke forældet. Det du tænker på med 100 ms, er beskrevet for MVA afsnittet, og hvis du læser det hele, så vil du også se, at disse ikke har Overdrive teknologien.

Samtlige nye MVA og PVA - dem som hedder P-MVA, S-MVA, S-PVA osv. har Overdrive. Ellers kan responstiden ikke sænkes så meget. Alle *VA paneler med en angivet responstid på 20 ms eller over, har ikek Overdrive.

Derudover så skal du dog huske på, at Overdrive ikke nødvendgivis betyder, at skærmen agerer som din 940BF. Samsungs TN paneler har typisk en lidt dårlig overdrive controller, hvorfor der også kommer den for tydelige glorie effekt i visse spil.
Af KraiZee
Jeg citerede den side, da den skrev det op i punktform :) og jeres side: http://www.flatpanels.dk/paneltek.php
fortæller ikke helt det samme som den anden. Desuden skriver i det samme omkring Overdrive for både MVA og P-MVA under "Kort Overblik"
Generelt:
MVA paneler har altid været meget farverige ..........brødtekst.........

Kort overblik:
Samlet set kan skærmenes teoretiske fordele og ulemper kort remses op:
8-bit (24-bit) eller 6-bit (18-bit) farvepanel
Gode kontrastforhold - dog ikke lige så gode som PVA paneler.
Gode betragtningsvinkler, bedre end for TN, men dårligere end dem for IPS.
Sløv respons uden Overdrive, hurtig respons med Overdrive
Meget varierende produktionspriser - dog dyrere end TN paneler

P-MVA:
P-MVA (Premium MVA) paneler er en videreudvikling af det kendte MVA panel, ligesom S-IPS er en videreudvikling af IPS panelet. I dette tilfælde er der dog hverken tale om et revolutionerende skridt fremad eller én producent, som har udviklet noget nyt. Både AU Optronics, Fujitsu m.fl. kalder nu produktionen af MVA panelerne for P-MVA. Man kan ikke være sikker på, at et P-MVA panel nødvendigvis kommer med en teknologi såsom Overdrive, og heller ikke noget tilsvarende. P-MVA er blot de nye forbedrede MVA paneler og teknisk fungerer de også på samme måde og har de samme fordele og ulemper.

Kort overblik:
8-bit (24-bit) eller 6-bit (18-bit) farvepanel
Kontrastforhold på op til 800:1 på nuværende tidspunkt.
Gode betragtningsvinkler - det samme som for MVA
Sløv respons uden Overdrive, hurtig respons med Overdrive
Meget varierende produktionspriser - dog dyrere end TN paneler
Det er en begrundelse og ikke kritik, men jeg tolker det som om at MVA godt kunne have Overdrive i det der bliver beskrevet ovenover.:)
Men dit svar her mht. hvordan man ved om der er Overdrive giver god mening og er let at forstå :D Så tak, det hjælper en del på forståelsen.

Som svar på:
Jeg forstår ikke du linker til TomsHardware? Alt de de skriver, og uendeligt meget mere, finder du i vores egen sektion.

Den er ikke forældet. Det du tænker på med 100 ms, er beskrevet for MVA afsnittet, og hvis du læser det hele, så vil du også se, at disse ikke har Overdrive teknologien.
Hvis i har det mere uddybende et andet sted må i meget gerne smide et link, da jeg er meget interesseret i al den info jeg kan få fat på.

Er generalt forvirret omkring S- betegnelsen, da jeg ikke kan finde noget omkring det, udover hvem der laver dem.

Men i bund og grund vil det altså sige at jeg har gode chancer med denne HP skærm? Da Overdrive forhåbenlig virker bedre end på Samsungen og panelet i HP'en på 6ms g2g er en god responstid?
På forhånd tak
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er heller ingen fysiske begrænsninger for, at et MVA panel ikke kan have Overdrive, men det har de bare typisk ikke i praksis. Derfor er teksten som sådan heller ikke forkert eller forældet, men måske ikke helt retvisende. Dog skal du betragte MVA beskrivelsen mere overordnet, og så udvides den i afsnittet om f.eks. P-MVA.

Panelerne med Overdrive er ofte fra nyere generationer, som man så kalder f.eks. P-MVA, S-MVA osv. S-MVA er som sådan bare et navn som CMO har givet deres variant, men i bund og grund minder den ufatteligt meget om P-MVA panelet.
Men i bund og grund vil det altså sige at jeg har gode chancer med denne HP skærm? Da Overdrive forhåbenlig virker bedre end på Samsungen og panelet i HP'en på 6ms g2g er en god responstid?
Jeg kender ikke den pågældende skærm særlig godt, så jeg skal ikke kunne sige det. Der kan sagtens være overdrive trailing på skærmen, men omvendt kan den også være fri. Typisk er det sådan, at jo mere producenten presser skærmen med Overdrive, desto lettere kommer denne sideeffekt som du selv har oplevet.
En lav responstidsangivelse i sig selv er ikke garanti for at overdrive trailing ikke er til stede - desværre.
Af KraiZee
Ang. g2g på 6ms var det også ment som at dens responstid reelt var meget god? g2g forvirrer mig nemlig en smule, kan ikke regne ud om g2g er en bedre udregningmåde en sort-hvid-sort.

Som jeg har forstået det jeg har læst kan en g2g på 6ms svare til en bedre responstid hvis angivelsen var for sort-hvid-sort.. altså 2-4ms hvis udregningen var lavet med den traditionelle metode (s-h-s)?

Jeg forsøger at opstøve den i en butik der har den stående så jeg kan få kigget på den inden jeg køber den, men syntes den lyder lovende indtil vidre.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
g2g er ikke en bedre metode end sort-hvid-sort. Før da man kun opgav sidstnævnte kunne en producent nøjes med at booste lige netop denne overgang og det var ret nemt fordi der jo er længst imellem de to spændingniveauer i hhv. hvid og sort ergo kan du skabe en større feltgradient hen over krystallerne og derved få dem til at dreje hurtigere.

Med overdrive kunne man derimod booste alle overgange og derfor var det nærliggende ikke kun at fokusere på sort-hvid-sort, men dette betød jo også at en producent reelt blot opgiver den aller bedste respons overhovedet for den skærm de har udviklet - og her har de altså frit slag over hele farveskalaen. Så selvom du får 6 ms for en given farve, så kan du sagtens have en elendig responstid for alle andre farver uden at det gør opgivelsen forkert. Så om g2g er bedre end sort-hvid-sort er nok tvivlsomt. Den er anderledes ;)